نسخه چاپی

پیشنهادات ۱+۵ برای تهران كافی نیست

یك منبع دیپلماتیك درباره مذاكرات آلماتی بین ایران و 1+5 گفت كه طرف غربی در مذاكرات اخیر عقب‌نشینی قابل توجهی از مواضع گذشته خود داشت.

به گزارش نمابه نقل از فارس، یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان با اشاره به متوازن نبودن پیشنهادات غرب، گفت: ۱+۵ در آلماتی از مواضع قبلی عقب نشینی کرد، ولی همچنان پیشنهادات مطلوب‌ تهران نیست.

یک منبع دیپلماتیک درباره مذاکرات آلماتی بین ایران و 1+5 گفت که طرف غربی در مذاکرات اخیر عقب‌نشینی قابل توجهی از مواضع گذشته خود داشت.

وی افزود: 1+5 از موضع توقف کامل غنی‌سازی، توقف ساخت سانتریفیوژها و تهدید تحریم‌های فلج کننده عقب نشینی کرده است.

این مقام آگاه با اشاره به خرسندی نسبی تهران از گام طرف غربی تصریح کرد که در آلماتی مواضع قبلی غرب تکرار نشد ولی همچنان این پیشنهادات مطلوب‌ تهران نیست و برای ما کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه معامله در گام اول شدنی نیست، ابراز داشت که اصل مذاکره بر دریافت حداکثر امتیازهاست.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره موضع جدید 1+5 در قبال فردو گفت که غربی‌ها در گذشته به دنبال تعطیلی کامل فردو بودند ولی اکنون گفته‌اند که فردو به کار خود ادامه دهد اما به اندازه نیاز راکتورهای تحقیقاتی تهران اورانیوم 20 درصد تولید کند؛ علاوه بر این باقی اورانیوم‌های 20 درصد را ایران به 5 درصد تبدیل کند و تا 6 ماه نزد تهران باقی بماند.

وی افزود: همچنین بر اساس پیشنهاد 1+5 کار سانتریفیوژها متوقف نشود ولی اورانیوم 20 درصد جدید فراتر از نیاز راکتور تهران تولید نشود.

این مقام آگاه درباره پیشنهادهای 1+5 و موضع کشورمان در قبال آن اظهار داشت که پیشنهادات آلماتی تنها یک گام بوده است و در صورتی که این گام بر اساس یک مجموعه باشد، کامل‌تر خواهد بود مجموعه‌ای که در آن تکلیف تحریم‌ها مشخص شود و تنها به موارد جزئی پرداخته نشود.

وی تاکید کرد که باید طرف غربی ابتدا و انتها پروسه حل پرونده هسته ایران را مشخص کند و الا مانند گذشته انحراف‌هایی در حل پرونده ایجاد خواهد شد، ورود 1+5 به تعامل یک گام به جلو است که فی‌النفسه یک شروع و قابل استقبال است.

۱۳۹۱/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...