نسخه چاپی

مرحله نهایی سپر موشكی اروپا لغو شد

امریكا، مرحله نهایی سپر موشكی اروپا را به دلیل وجود مشكلاتی در توسعه و تامین مالی آن لغو كرده است.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، چاک هيگل، وزير دفاع امريکا در کنفرانسي مطبوعاتي در واشنگتن اعلام کرد، مرحله چهارم و نهايي سيستم دفاع موشکي فازبندي شده اروپا (EPAA)) براي دفاع موشکي لغو شده است.»


مطابق با طرح اوليه که روسيه قويا با آن مخالف بود، قرار بود موشک‌هاي رهگير پيشرفته تا اوايل دهه آينده در لهستان و احتمالا روماني مستقر شوند.


انتظار مي‌رود، لغو مرحله نهايي اين برنامه، کاهش تنش ميان امريکا و روسيه را موجب شود.


هيگل،در عين حال به طور مستقيم به مخالفت‌هاي مسکو با اين موشک‌هاي رهگير که روسيه مدعي است هدف واقعي آن برقراري توازن با موشکي روسيه است، اشاره‌اي نکرد.


لغو اين برنامه در راستاي برنامه بازسازي يک طرح ازجمله هزينه يک ميليارد دلاري با هدف افزودن ۱۴ موشک رهگير جديد به ۲۶ موشکي که اکنون در سيلوهاي زيرزيمني در آلاسکا مستقر هستند، انجام مي شود. اين طرح قرار است تا سال ۲۰۱۷ ميلادي اجرا شود.


هيگل افزود، «هدف از اين برنامه محافظت از امنيت داخلي امريکا در مقابل تهديدات موشکي که در حال حاضر از طريق دستگاه‌هاي رهياب و رهگير زميني GBIs مان تامين مي‌شود، بود.»


برخي از کارشناسان مي‌گويند، اين تصميم که با انتقادات جمهوريخواهان در کنگره روبروست، مي‌تواند راه را براي کاهش بيشتر تسليحات هسته‌اي امريکا و روسيه هموار کند.


تام کالينا، از مديران و محققان انجمن کنترل اسلحه به آسوشيتدپرس گفت،« لغو مرحله ۴، باب را براي اجرای دور ديگري از برنامه کاهش تسليحات امريکا و روسيه خواهد گشود.»

۱۳۹۱/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...