نسخه چاپی

دستاورد جدید مهندسین سپاه

با تلاش مدیران و مهندسان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه و با مشاركت شركت‌های خلاق و توانمند داخلی، لوله‌های C.O.D كه در صنایع زیرساخت ارتباطی فیبر نوری كاربرد دارد، تولید شد.


به گزارش نما به نقل از فارس، مهندسان جوان قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیاء (ص) در راستای خودکفایی و تبعیت از منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در مسیر سازندگی و پیشرفت ایران اسلامی و قطع وابستگی اقتصادی کشور موفق به تولید لوله‌های C.O.D شدند.

بنابراین گزارش لوله‌های C.O.D به عنوان تونل‌های با دوام و موثری برای حفاظت و نگهداری از کابل‌های مخابراتی فیبر نوری محسوب می‌شوند.

قاسم باقری مدیر این پروژه در تشریح اهداف اجرای این طرح اظهار داشت: هزینه اجرای بالا و همچنین اتلاف زمان در مقوله کانال‌سازی به شیوه سنتی برای تهیه زیرساخت لازم فیبر نوری، ما را بر آن داشت تا با طراحی و اجرای این لوله‌های مدرن زمان و هزینه را در موضوع کانال‌سازی به حداقل رسانیم.

وی ادامه داد: لوله‌های C.O.D تاکنون عمدتا در کشورهای غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران به جمع دارندگان دانش فنی تولید این لوله‌ها دست یافت.

محمدرضا بهزادی پور مدیر تحقیق و توسعه این پروژه نیز با اشاره به بسترهای مورد نیاز برای تولید لوله‌های C.O.D در کشور خاطرنشان کرد: ‌برای تولید این لوله در داخل کشور نیازمند استفاده از دانش فنی و همچنین محصولات گروه‌هایی همچون بسترهای فیبر نوری، اتصالات و همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه در این حوزه می‌باشیم.

وی ادامه داد: متخصصان و مهندسین این پروژه با بکارگیری روش‌های مهندسی معکوس اقدام به طراحی اولیه و نمونه‌گیری از این محصولات و سپس طراحی ابزار و قالب برای تولید انبوه این لوله‌ها کردند.

با استفاده از ارتباطات مخابراتی از بستر فیبر نوری شاهد افزایش سرعت انتقال اطلاعات دیجیتالی، تلفن، اینترنت، تلویزیون، ارتباطات راه دور خواهیم بود.

دانش فنی ساخت لوله‌های C.O.D تنها در انحصار چند کشور غربی و آسیایی است که مدیران و مهندس قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیاء (ص) با مشارکت شرکت‌های خلاق و توانمند ایرانی در راستای تحقق شعار سال «مبنی بر تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» توانسته‌اند با روش مهندسی معکوس این لوله‌ها تولید کنند که با بهره‌برداری از نوع لوله‌ها سالانه حدود 15 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور در پی خواهد داشت.

همچنین علاوه بر تولید این نوع لوله‌ها، متخصصان و مدیران این پروژه با طراحی ابزار موردنیاز انتقال کابل‌های فیبر نوری به داخل این لوله‌ها توانسته‌اند اجرای سیستم ارتباطی فیبر نوری به طول 2 کیلومتر را عملیاتی نمایند، این دستاورد مهم توجه ویژه کارشناسان داخلی و خارجی را جلب کرده است.

۱۳۹۱/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...