نسخه چاپی

كاهش شدید بهای نفت در آسیا

به گزارش نمابه نقل از واحد مرکزی خبر:بهای نفت در معاملات صبح امروز (دوشنبه) آسیا به علت نگرانی از بروز بحران جدیدی در ناحیه یورو، به شدت کاهش یافت.
این نگرانی‌ها پس از اعلام اخذ مالیاتی استثنایی از پول‌های موجود در حساب‌های بانکی در قبرس در ازای یک طرح نجات بروز کرد.
به گفته تحلیل‌گران کاهش شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکا نیز بر بازار نفت تاثیر داشته و سبب کاهش بهای نفت شده است.
بر همین اساس در معاملات صبح امروز آسیا بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه آوریل یک دلار و هجده سنت کاهش یافت و به نود و دو دلار و بیست و هفت دلار رسید.
بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه هم یک دلار و سی و چهار سنت کاهش یافت و بشکه‌ای یکصد و هشت دلار و چهل و هشت سنت معامله شد.
جیسون هاگس از تحلیل‌گران شرکت کارگزاری آی.جی مارکتز سنگاپور گفت اعلام موضوع جنجالی اخذ مالیات استثنایی از حساب‌های بانکی در ازای یک وام ده میلیارد یورویی از بروکسل، سبب کاهش بهای نفت شده است.
به گفته وی هنوز برخی جزئیات این تصمیم روشن نیست اما احتمال دارد سرمایه گذاران را به تجدید نظر در سرمایه گذاری‌های خود در منطقه وادار کند.
قبرس پیشتر هفده میلیارد یورو کمک برای خروج از بحران درخواست کرده بود بروکسل و صندوق جهانی پول در ازای این وام از نیکوزیا خواستند از موجودی‌های بانکی تا یکصد هزار یورو شش و هفتاد و پنج درصد مالیات و از موجودی‌های بیشتر از این سقف نه و نه درصد مالیات اخذ کند.
تصمیم قبرس برای اخذ این وام جمعه شب اعلام شد و خشم مردم این کشور و خارجیان ساکن این جزیره را برانگیخت. اما رئیس جمهور قبرس یکشنبه اعلام کرد دشواری این گزینه،کمتر از گزینه عدم دریافت وام و توقف پرداخت‌ها است.
پارلمان قبرس قرار بود روز یکشنبه در باره این تصمیم رای گیری کند اما در نهایت به روز دوشنبه موکول شد.
تحلیل‌گران دی.بی.اس گروپ ریسرچ تصریح کردند:« مسئله فقط حمایت دولت قبرس از این طرح نجات نیست بلکه بازار نگران این است که آیا این اعلام می‌تواند پیامی منفی برای امنیت موجودی حساب‌های بانکی در دیگر کشورهای ناحیه یورو داشته باشد.»
کاهش بهای نفت همچنین متاثر از آمارهای دانشگاه میشیگان در باره شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی در ماه مارس قرار بود. طبق این آمارها شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی در ماه فوریه هفتاد و هفت ممیز شش واحد بود اما در ماه مارس به هفتاد ویک ممیز هشت واحد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، این در حالی است که بهای نفت روز جمعه تحت تاثیر کاهش بهای دلار افزایش یافته بود.
بر همین اساس روز جمعه در بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه آوریل چهل ودو سنت افزایش یافت و به نود و سه دلار و چهل و پنج سنت رسید.
در بازار لندن هم بهای نفت خام دریای شمال برای تحویل در همین مه با هشتاد و شش سنت افزایش، بشکه‌ای یکصد و نه دلار و هشتاد و دو سنت معامله شد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...