نسخه چاپی

قبرس طلا را گران كرد

قیمت جهانی طلا در پی تشدید بحران اقتصادی قبرس به بالاترین حد در 19روز گذشته رسید.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، در جریان معاملات امروز بازارجهانی قیمت هر اونس طلا تا 1606 دلار صعود کرد. این در شرایطی بود که معاملات امروز با نرخ 1598 دلار آغاز شده بود. البته در ادامه داد وستدها بهای اونس طلا تا 1601 دلار و 80 سنت پایین آمد ولی همچنان بالاتر از 1600 دلار باقی ماند.

شب گذشته نیز قیمت جهانی طلا اوج 1609 دلاری را تجربه کرده بود لذا این اولین بار از 26 ماه فوریه گذشته (19 روز پیش) بود که قیمت جهانی طلا از مرز 1600 دلار عبور می کرد.
جهش قیمتی طلا پس از آن رخ داد که وضعیت دشوار قبرس به عنوان پنجمین کشوری که در آستانۀ سقوط اقتصادی قرار دارد، بازارهای مالی جهان را امروز نگران کرد.

با وجود این که وزیران مالی منطقه یورو طی جلساتی در 15 و 16 ماه میلادی مارس(جمعه و شنبه گذشته) بر سر اعطای بسته حمایتی 13 میلیارد دلاری به قبرس به توافق رسیدند، اما آنها همچنین مردم این کشور را وادار کردند که برای سپرده های بانکی خود 10 درصد مالیات بپردازند.
بورس های آسیا روز دوشنبه جزء اولین بازارهایی بودند که به این خبر واکنش نشان دادند. بورس توکیو در روز دوشنبه شاهد کاهش 2.71 درصدی بود.

بحران قبرس در بازارهای بورس اروپا، نیز سبب کاهش شاخص‌ها شد. بازار بورس فرانکفورت، پاریس، مادرید و میلان نیز روز دوشنبه فعالیت خود را با کاهش شاخص آغاز کردند.

این اتفاق در حالی رخ داد که منطقه یورو چند ماهی را در آرامش نسبی سپری کرده بود، سرمایه گذاران اطمینان بیشتری نسبت به بهبود روند رشد اقتصادی پیدا کرده بودند و بانک‌ها از طریق بانک مرکزی اروپا آغاز به پرداخت وام های کمکی برای برون رفت از بحران، کرده بودند.
اما امروز بار دیگر ارزش برابری یورو در برابر ارزهای عمده جهان کاهش یافت. به طوری که ارزش برابری یورو در برابر دلار آمریکا 97 صدم درصد کاهش یافت.

بدین ترتیب با نمودار شدن رکود در بازارهای سهام، بار دیگر تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش دارایی ها در شرایط بروز ابعاد تازه ای از بحران اقتصادی در اروپا افزایش یافت.

این در شرایطی است که همزمان با برقراری آرامش نسبی در اقتصاد اروپا، شرایط اقتصاد آمریکا نیز طی ماه های گذشته با کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی بهبود قابل ملاحظه ای یافته بود و همین امر باعث ثبات نرخ جهانی طلا در محدوده 1590 دلار طی 19روزگذشته شده بود.

۱۳۹۱/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...