نسخه چاپی

توصیه های نوروزی رییس جمهوری

رییس جمهور با اشاره به شناسایی عوامل تصادفات حادثه آفرین در كشور و سرمایه گذاری های انجام شده برای كنترل آن رانندگان را به رعایت قوانین ، دقت ، ارتقاء مهارت و آرامش در حین رانندگی توصیه كرد.

به گزارش نما به نقل از به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد شامگاه دوشنبه در برنامه زنده تلویزیونی سفر بخیر شبکه سه سیما با اشاره به حوادث رانندگی در سطح کشور، گفت: خوشبختانه تصادف خطر آفرین نسبت به چند سال گذشته به شدت رو به کاهش است و حرکت‌های خطرناک و تصادفات وحشتناک در کشور کمتر شده است.


رییس جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران از متوسط هوش لازم در رانندگی خوب برخوردارند، گفت: در رانندگی آرامش، دقت و تسلط بر اعصاب و البته مهارت مهم است و رانندگان عزیز باید آنرا مورد توجه داشته باشند.


احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی در کشور افتاده که در سال 84 با وجود 6 میلیون خودرو در کشور سالانه 28 هزار کشته داشتیم ولی در حال حاضر با وجود 16 میلیون خودرو 19 هزار کشته داریم، گفت: البته حوادث رانندگی در کل دنیا موجب خسارت سنگینی می شود و تصادف رانندگی تنها حادثه‌ای است که در آن هیچ سودی وجود ندارد و همواره هزینه زا است.


رییس جمهور تأکید کرد: 28 هزار کشته نه تنها برای ایران بلکه برای هر کشور دیگری هم زیاد است، چرا که سرمایه‌گذاری زیادی می‌شود تا امید به زندگی و متوسط عمر زندگی افزایش یابد اما حوادث رانندگی متوسط عمر و امید زندگی را در کشور پایین می‌آورد، البته حتی یک نفر کشته هم برای کشور زیاد است.


احمدی‌نژاد گفت: وقتی 28 هزار نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگی کشته می‌شدند و سالی 7 الی 8 درصد هم به آن اضافه می‌شد به همین دلیل مسئولین کارشناسان و متخصصین از دستگاه های مختلف جمع شدند و مطالعات و تحقیقات زیادی انجام شد و در همین راستا تصادفات ریشه‌یابی و علت‌یابی شدند و سهم هر علتی در تصادف مشخص شد.


رییس جمهور با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده تصمیم گرفته شد در چند جبهه اقدامات مهمی انجام شود، گفت: مهمترین عامل جلوگیری از تصادفات کنترل عامل انسانی است که در این قسمت به آموزش،‌ فرهنگ‌سازی و کنترل‌های پلیسی توجه گردید و اقدامات بسیار خوبی هم انجام شد. البته مردم هم با این موضوع همراهی بسیار خوبی داشتند .


وی افزود: معمولاً‌ در دنیا تغییر رفتار رانندگان خیلی سخت صورت می‌گیرد، اما براساس گزارش‌های موجود تغییر رفتار رانندگان ما به سرعت اتفاق افتاد و رفتار رانندگان به طور کامل تغییر کرد، بنابراین آموزش، فرهنگ و کنترل رفتارها به عنوان اولین عامل انجام شد.


رییس جمهور ارتقاء استانداردهای خودرو را بعنوان عامل دیگر جلوگیری از تصادفات مورد تاکید قرار داد و گفت: کارخانجات، سرمایه‌گذاران، موسسه استاندارد، نیروی انتظامی و پلیس راهور در این زمینه اقدامات خوبی انجام دادند البته در این زمینه هنوز در نقطه مطلوب نیستیم ولی سعی می‌کنیم به آن سمت حرکت کنیم.


احمدی‌نژاد اصلاح نقاط حادثه‌خیز را یکی دیگر از عوامل کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ذکر کرد و گفت: نقاط حادثه‌خیز در کشور بسیار زیاد بود که همه اینها با کمک مسئولین شناسایی و به سرعت رفع شدند.


رییس جمهور تغییر مدل حمل و نقل و تجهیز جاده به تابلوها، علائم راهنمایی و رانندگی و خط‌کشی‌ها را از دیگر عوامل کاهش تصادفات در کشور ذکر کرد و گفت:‌ اصلاح مشخصات هندسی جاده‌ها یکی دیگر از عوامل حادثه خیز بود و در همین راستا سرمایه‌گذاری خوبی در کشور انجام شد و سالی حدود هزار کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شد.


وی با اشاره به توسعه اورژانس جاده‌ای در کشور، گفت: 600 مورد اورژانس موجود در کشور به 2 هزار اورژانس افزایش یافته و همین امر باعث کاهش تلفات جاده‌ای هم در صحنه تصادف و هم در انتقال به بیمارستان شده است.


احمدی‌نژاد اظهار امیدواری کرد که در طول برنامه 5 ساله پنجم ایران خود را در زمینه کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای به روز دنیا برساند.


رییس جمهور تأکید کرد: حمل و نقل و رفت‌ و آمد مثل زندگی انسان نقطه پایان و حد ایده‌آل ندارد چرا که همه عوامل در حال تغییر هستند و اگر خود را به شرایط روز دنیا برسانیم تغییرات را می‌توانیم خیلی راحت‌تر اعمال کنیم.


احمدی‌نژاد با مشاهده چند صحنه تصادف که از طریق شبکه 3 سیما پخش شد، گفت:‌ در زندگی هم سقوط‌ها با غفلت‌های کوچک آغاز می‌شود، خیلی‌ اوقات انسان در پی سقوط فرصت جبران دارد اما در حوادث رانندگی ممکن است دیگر فرصت جبران وجود نداشته باشد.


رییس جمهور در پاسخ به این سوالی درباره کیفیت خودروها تولیدی داخل کشور گفت: به این مسأله نباید به صورت صفر و یا صددرصدی نگاه کرد باید توجه داشت که روند رو به رشدی را طی می‌کنیم البته هیچ وقت از وضع موجود راضی نیستیم بهترین شرایط، شرایطی است که همه مردم دارای خودروی کاملاً امن و با بهترین تجهیزات باشند و هیچ حادثه‌ای رخ ندهد.


احمدی‌نژاد گفت: با توجه به شرایط موجود کشور، سرعت رشد کیفیت خودروها پیشرفت خوبی داشته است.


رییس جمهور با تأکید بر اینکه براساس مطالعات انجام شده مسئولین و مقامات بسیاری از کشورها با فشارهای بسیار سنگین و اعمال جرایم بسیار بالا در پی تغییر رفتار رانندگان برآمده اند، گفت: در خیلی از کشورها جرائم رانندگی ساقط کننده است و شاید 20 برابر جرایم موجود در ایران باشد و حتی محرومیت‌های بسیار سنگینی را برای رعایت قوانین در نظر می‌گیرند اما ملت ایران ملتی فرهنگ‌پذیر است و روند بهبود استاندارد خودرو در کشور مان روند خوبی است که امیدواریم این روند سرعت پیدا کند و ما هر چه زودتر به سطح موجود در دنیا برسیم.


دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که اگر شما مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی بودید و راننده متخلف را مشاهده می‌کردید چه برخوردی با وی داشتید، گفت: وقتی مسئولیت جان رانندگان از جمله همان راننده متخلف با کسی باشد، نباید اغماضی صورت گیرد باید توجه داشت که شدیدترین تصادفات زمانی اتفاق می‌افتد که خودروها با سرعت آزاد حرکت کنند ولی اگر خودروها پیوسته و پشت سر هم حرکت کنند ایمنی خواهند داشت.


رییس جمهور در پاسخ به این سوال که از نظر شما رانندگی خانم‌ها بهتر است یا آقایان گفت: رانندگی خانم ها بهتر است و خانم‌ها در کارشان دقیق‌ترند البته باید توجه داشت که در رانندگی فقط جسارت حادثه خلق نمی‌کند بلکه احتیاط بیش از حد نیز حادثه‌آفرین است.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص هدف تشکیل شورای عالی حمل و نقل ایمنی و ترافیک کشور در سال 91 گفت: سازماندهی اجتماعی و یا نظام اداری نمی‌تواند یک نظام ثابت باشد، برای بخش حمل و نقل در 50 سال قبل یک نظامی درست شد که در حال حاضر شرایط کاملاً عوض شده است امروز در تهران 14 میلیون نفر سفر انجام می‌شود و در سطح کشور نیز نزدیک به 600 میلیون نفر سفر انجام می‌شود همچنین نهادها و سازمان‌های دست‌اندرکاران مدیریت این مسأله از هم جدا شده و دارای وظایف و اختیارات جداگانه‌ای هستند در حالی که حمل و نقل یک پدیده است.


دکتر احمدی‌نژاد گفت: شورای عالی حمل و نقل ایمنی و ترافیک کشور با هدف هماهنگ کردن این مسائل ایجاد شد و تصمیم دارد تا برنامه‌های کلان ایمنی را تصویب و اجرا و بر اجرای آن نظارت کند.


رییس جمهور با بیان اینکه این شورا قانونی و مصوبات آن برای تمام دستگاه‌ها لازم است، گفت: رییس این شورا رییس جمهور است و با تأسیس آن در عمل یک هماهنگی نسبتاً خوبی بین دستگاه‌ها ایجاد شده است.


دکتر احمدی‌نژاد در خصوص هزینه‌های بیمه برای تصادفات و اینکه ایران در زمینه بیمه از کشورهای دیگر مقداری عقب است، گفت: این مسأله درست است چرا که اقتصاد ما اقتصاد دولتی بوده و حتی بیمه‌ها از دولت پول می‌گرفتند. نگاه اقتصادی بر بخش‌های اقتصاد دولتی، حاکم نبود، اما در حال حاضر به سمت اقتصاد مردمی یا همان نگاه درست بر اقتصاد کشور حرکت می‌کنیم.


رییس جمهور تأکید کرد: بیمه باید حوزه نگاه خود را گسترش دهد و با شناسایی عوامل ایجاد خسارت جاده‌ای، در زمینه کاهش تصادفات اقدامات لازم را به عمل آورد.


دکتر احمدی‌نژاد تأکید کرد: شرکت‌های بیمه می توانند در کنترل‌ها و جلوگیری از تصادفات سرمایه‌گذاری کنند، مثلاً با نصب دوربین در جاده‌ها، فرهنگ‌سازی و ساخت زیرساخت‌ها اقدامات لازم را به عمل آورند و مطمئناً اگر در این بخش بطور مثال 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند بیش از این رقم، تصادفات برای آنان کاهش می‌یابد.


در پایان این برنامه مجری با پرسیدن چند کلمه از رییس جمهور از وی خواست که نظر خود را به صورت مختصر در مورد این کلمات بیان کند که رییس‌جمهور نیز اینگونه پاسخ داد.


قانون؟ نظم و سلامتی.


سفر؟ نشاط و سرزندگی.


همسر؟ همه امید و زندگی.


جریمه؟ تلخ و شیرین.


رانندگی؟ یک ضرورت و البته نشاط‌آور و لذت‌بخش.


جاده؟ راه رسیدن و همه چیز از راه است.


رییس جمهور در پایان از مردم خواست که در هنگام رانندگی به سلامت خود و خانواده خود فکر کرده و قوانین را رعایت کنند.

۱۳۹۱/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...