نسخه چاپی

عراق: از تحریم‌های ضد ایرانی حمایت نمی‌كنیم

آمریكا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از متحدان آنها با هدف فشار بر تهران تحریم هایی را علیه صنعت نفت و بانك مركزی ایران اعمال كرده اند. غرب معتقد است فعالیت های هسته ای ایران بخشی از برنامه مخفی این كشور برای تولید سلاح كشتار جمعی است.

سخنگوی دولت عراق با اشاره به زیان شدید کشورش از تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: «پیروی از این تحریم ها برای عراق ممکن نیست. ما به دنبال منافع خودمان هستیم.»

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس، سخنگوی دولت عراق گفت، به دلیل وجود روابط نزدیک اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، تحریم های آمریکا علیه ایران مشکلاتی را برای عراق به وجود می آورد. به همین دلیل بغداد به دنبال مستثنی شدن از این تحریم هاست.

آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از متحدان آنها با هدف فشار بر تهران تحریم هایی را علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران اعمال کرده اند. غرب معتقد است فعالیت های هسته ای ایران بخشی از برنامه مخفی این کشور برای تولید سلاح کشتار جمعی است.

ایران بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای اش تاکیده کرده و تهدید کرده است که در صورت وضع تحریم های جدید علیه این کشور، در اقدامی تلافی جویانه، ترانزیت نفت از تنگه هرمز، آبراه حیاتی نقل و انتقال نفت جهان را مختل خواهد کرد.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در مصاحبه ای که در منطقه سبز بغداد انجام شد، اظهار داشت: «ما روابط مالی گسترده ای بین بخش خصوصی عراق و ایران داریم. همچنانکه ایران تامین کننده اصلی بسیاری از مواد غذایی و سایر کالاهای عراق است.»

دباغ افزود، ارزش مبادلات تجاری بین عراق و ایران به میلیاردها دلار می رسد و شامل خرید های دولت عراق از این کشور نیز می شود. وی خاطر نشان کرد، دامنه صادرات ایران به عراق از برق و سوخت تا غذا و کالاهای گوناگون دیگر را شامل می شود.

وی همچنین گفت: «پیروی از این تحریم ها برای عراق ممکن نیست... ما به دنبال منافع خودمان هستیم.»

دباغ در ادامه اظهار داشت: «در چند روز آینده ما قصد داریم تقاضایی را برای معافیت عراق از این تحریم ها به آمریکا ارائه دهیم.»

سفارت آمریکا در بغداد روز پنجشنبه با اشاره به اینکه هیچ درخواستی از دولت عراق دریافت نکرده، از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

دباغ گفت، بغداد خواهان «پیروی از مقررات بین المللی» است و به سایر تحریم ها علیه ایران پایبند است، اما محدودیت های جدید علیه بانک مرکزی ایران که به گفته وی مرتبط با مبادلات تجاری است، به صورت ویژه ای مشکل زا است.

وی در ادامه اظهار داشت: «ما نمی توانیم روابط تجاری خودمان با ایران را متوقف کنیم.» سخنگوی دولت عراق، با توجه به اینکه این کشور حدود 60 میلیارد دلار اندوخته در آمریکا دارد، افزود: «هر گونه مجازات ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

بر اساس این گزارش، دباغ همچنین با اعلام نگرانی عراق از بالا گرفتن تنش ها بین ایران و آمریکا، خاطر نشان ساخت، عراق در میان کشورهایی قرار دارد که بیشترین تاثیر پذیری را از بسته شدن تنگه هرمز و ایجاد اختلال در ترانزیت نفت متحمل خواهند شد.

وی گفت: «ما قطعا از شرایط پیش آمده و تنش موجود بین ایران و آمریکا نگرانیم.»

سخنگوی دولت عراق افزود: «متاسفانه، عراق زیرساخت هایی را که بتواند با استفاده از آنها طرق صادرات نفت خود را تنوع ببخشد، تدارک ندیده است. تاکنون خط لوله انتقال نفت با سوریه عملیاتی نشده، و خط لوله انتقال نفت از ترکیه هنوز از ظریفیت کمی برخوردار است.»

بنابراین، حجم عمده صادرات نفت عراق از طریق تنگه هرمز انجام می گیرد. درآمد حاصل از فروش نفت، بخش قابل توجهی از بودجه دولت عراق را به خود اختصاص می دهد و حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می شود.

دباغ در پایان اظهار داشت: «قطعا، ما هر دو کشور ایران و آمریکا را به حل مشکلات از طریقی مناسب ترغیب می کنیم.»

۱۳۹۰/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...