نسخه چاپی

چمران

ظاهر این است كه آقای احمدی نژاد می خواهد مشایی را معرفی كند

عکس خبري -ظاهر اين است که آقاي احمدي نژاد مي خواهد مشايي را معرفي کند

رئیس شورای شهر تهران گفت: دولت در حال حاضر به صورت واحد جدایی است كه ظاهرش این است كه آقای احمدی نژاد می‌خواهد مشایی را معرفی كند اما ماهیت این امر را نمی‌دانم.

به گزارش نما به نقل از فارس، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، در ادامه سلسله جلسات انتخاباتی این تشکل با عنوان «به سوی امید» به بیان سخنانی درباره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.



وی در ابتدا با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری همواره در کمال آرامش و با حضور کاندیداها برگزار شده است، اظهار داشت: در دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری منهای دوره ای که بنی صدر به عنوان کاندیدا و رئیس جمهور انتخاب شد٬ تعداد افراد و کاندیداها بسیار کم بود و آنطور که بنده یادم هست در دوره دوم ریاست جمهوری زمان شهید رجایی نیز انتخابات راحتی را پشت سر گذاشتیم.

چمران افزود: در دوران بعد از جنگ که هاشمی رفسنجانی به میدان آمد، افراد خیلی قوی با وی رقابت نکردند و وی با اختلاف رای زیادی انتخاب شد. دوره های بعدی انتخابات نیز تقریبا به همین شکل بود تا دوره ای که رقابت بین آقای خاتمی و ناطق نوری مطرح شد و تا حدودی دوران هیجانی را پشت سر گذاشتیم٬ زیرا آقای ناطق به عنوان رئیس مجلس به میدان آمدند و آقای خاتمی نیز که رئیس کتابخانه ملی بود در مقابل وی قرار داشت و نتیجه همانطور شد که می دانید.

وی به انتخابات ریاست جمهوری سال 84 اشاره کرد و اظهار داشت: آن دوران با آغاز به کار شورای دوم همراه بود٬ دورانی که تحول زیادی در کشور ایجاد کرد و البته کمتر بدان پرداخته شد اما مبدا بسیاری از تحولات شورای دوم بود. یادم هست در آن دوران قبل از اینکه کار خود را در شورا آغاز کنیم با مقام معظم رهبری دیدار داشتیم و ایشان نیز توصیه هایی را مطرح کردند و هنوز یک سال از این دیدار نگذشته بود که در زمستان همان سال ملاقات دیگری با ایشان داشتیم که رهبر انقلاب فرمودند رایحه خوش خدمت را در شهر استشمام می کنیم.

وی در ادامه گفت: بعد از آن انتخابات مجلس شورای اسلامی با هماهنگی دقیق ما که هسته اصلی شورا را تشکیل می دادیم٬ برگزار شد و منجر به پیروزی اصولگرایان شد و انتخابات ریاست جمهوری نیز که احمدی نژاد گزینه ما بود به ریاست جمهوری رسید. در انتخابات 88 نیز اشخاصی مانند موسوی و کروبی و احمدی نژاد به میدان آمدند و مسائلی پیش آمد که خود شما بیشتر در جریان هستید.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این مطلب که وضعیت انتخابات ریاست جمهوری این دوره از پیچیدگی خاصی برخوردار است٬ افزود: هنوز آرایش گروه های حاضر به شکل شفافی روشن نیست و هنوز مشخص نیست آیا گروه های انتخاباتی گزینه نهایی دارند یا می خواهند رقابت بین خودشان باشد. از آن طرف نیز گزینه نهایی اصلاح طلبان یا دولت نیز هنوز مشخص نیست و آرایش مشخص از جانب گروه ها وجود ندارد.

* انتخابات شورا در سایه انتخابات ریاست جمهوری گم شده است

چمران در ادامه این جلسه گفت: آرایش نیروها در این شرایط مشخص نیست و کسانی که به این مسئله علاقه ای دارند جلو آمدند تا ببینند در نهایت چه اتفاقی می افتد.

وی به انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت: انتخابات شورا در سایه انتخابات ریاست جمهوری گم شده است و کمتر به آن توجه می شود؛ از سوی دیگر انتخابات شورا مسئله بسیار مهمی است و ممکن است نادیده گرفتن آن خطرناک باشد.ممکن است اگر همه افکار و نیروها معطوف به انتخابات ریاست جمهوری شود٬ افرادی وارد شوراها شوند که کار را در نهایت دچار مشکل کنند.

وی تصریح کرد: اگر شوراها چالش آفرین نباشند کسی به آن کاری ندارد اما اگر چالش آفرین باشند بعد ها متوجه می شوند که شورا هم مهم بوده است ٬‌مانند شورای اول که مشکل آفرین شد و خیلی نیرو و انرژی از نظام گرفت و خاتمی را که آغازگر شوراها بود، مجبور به انحلال کرد. باید به انتخابات شوراها در محیط های دانشجویی نیز اهمیت خاصی داده شود. باید بتوانیم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به لیست واحدی برسیم و تفکرات مختلف را جمع کنیم و با لیست واحدی در هر دو انتخابات پیش برویم.

چمران خاطرنشان کرد: البته انتخابات ریاست جمهوری به آرایش کاندیدا و گروه های شرکت کننده بستگی دارد به شکلی که اگر در مقابل گروه های اصولگرایی کاندیدای قوی وجود نداشته باشد حتما رقابت بین اصولگرایان به شکل جدی تری مطرح خواهد شد اما اگر در مقابل آنها اشخاصی که احتمال رای آوردشان وجود دارد قرار بگیرد باید به لیست و گزینه واحدی دست یابیم.

رئیس شورای شهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما و دوستانتان برای رسیدن به لیست واحدی برای انتخابات شوراها اقدامی انجام داده اید، پاسخ داد: ما اقداماتی را در این زمینه انجام داده ایم و فعالیت هایی را در زمینه انتخابات شوراها صورت داده ایم. در این راستا جلساتی را با گروه های مختلف داشته‌ایم که هنوز آنها را رسانه ای نکرده‌ایم.

*با جبهه پایداری رسما جلساتی نداشته ایم

چمران با بیان اینکه هنوز با جبهه پایداری در این زمینه رسما جلساتی نداشته ایم، ادامه داد: توصیه ما این است که انتخابات شوراها را با ریاست جمهوری مخلوط نکنند، و البته دوستان هم قبول کردند به طوری که آقای سروری اسم جدیدی برای انتخابات شوراها مطرح کردند زیرا تا به حال این دو انتخابات با یکدیگر نبوده است، و ما به مجلس پیشنهاد دادیم که این دو انتخابات همزمان نشود و بعد دیدیم ربطی به مجلس ندارد و در نهایت مجمع باید تایید کند که دیگر آن را ادامه ندادیم.

چمران تاکید کرد: انتخابات شوراها نباید مغفول بماند و ما هر کار خود را در این زمینه انجام داده و می دهیم و توصیه های شما به گروه های سیاسی در ارتباط با این که انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری باعث شود که اصولگرایان با لیست واحد به صحنه بیایند با توجه به اینکه بنده هم تا حدودی برای انتخابات ریاست جمهوری به صحنه آمده ام و هنوز هم نظر قطعی را اعلام نکرده ام و تصمیم این است که آن ها را با تعامل به نقطه خاص برسانیم.

*در انتخابات ریاست جمهوری باید به وحدت برسیم

چمران با بیان اینکه باید در انتخابات ریاست جمهوری به وحدت برسیم گفت: اگر اصلاح طلبان با یک کاندیدای قوی وارد صحنه شوند، قطعا اصولگرایان باید یکی شوند و اگر نیامدند یا رد صلاحیت شدند، رقابت بین خود اصولگرایان باشد و در این صورت امکان دارد انتخابات به دور دوم برسد.

چمران در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه جبهه پایداری از شما به عنوان یکی از کاندیدای مورد حمایت کننده نام می برد، گفت: من با دوستان پایداری در مورد انتخابات ریاست جمهوری جلسه ای نداشتم، و اگر آن‌ها مسائلی را مطرح می کنند از تصمیم خودشان است و قاعدتا گزینه ای را از بین خودشان انتخاب می کنند.

وی افزود: به طور قطع 1+2 هم همین طور عمل خواهد کرد، اگر کسی بخواهند کسی را انتخاب کنند از درون خودشان است و خودشان را ارجح می‌دانند.

چمران تاکید کرد: البته اینکه از گروههای مختلف سیاسی چه کسانی بیایند بستگی به نظرات کاندیدا و داوطلبان دارد، زیرا انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس یا شورها ها نیست و نباید در آن افراد متعدد و زیادی حضور داشته باشند، در همه جای دنیا نیز به همین شکل است؛ در آمریکا انتخابات بین دو نفر برگزار می‌شود و بنابراین نباید برای انتخابات یاست جمهوری با تعدد کاندیدا روبرو باشند.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر گزینه های انتخابات ریاست جمهوری 15 نفر یا بیشتر باشند گروهها باید بین خود تصفیه هایی را انجام دهند تا انتخابات سریعتر انجام شود، اگر از طرف اصلاح طلبان فرد شاخص و توانمندی نیاید، رقابت می تواند بین خود اصولگرایان باشد اما اگر فرد قوی بیاید اصولگرایان باید ائتلاف را به اتحاد تبدیل کنند.

*ظاهر این است که آقای احمدی نژاد می خواهد مشایی را معرفی کند

چمران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کاندیدای دولت گفت: دولت در حال حاضر به صورت واحد جدایی است، که ظاهرش این است که آقای احمدی نژاد می خواهد مشایی را معرفی کند اما ماهیت این امر را نمی‌دانم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه به نظر شما چه کسی می‌تواند از میان اصولگرایان با مشایی رقابت کند، گفت: این مسئله به خیلی چیزها بستگی دارد و به نظر من کاندیدایی که در برخی جبهه وجود دارند افراد توانمندی نیستند. بنده توانمندی این گروه 1+2 را در اداره کشور بیشتر از گروه‌های دیگر می‌دانم.

*فکر نمی‌کنم جلیلی نیز به صحنه بیاید

وی با اشاره با کاندیدای جبهه پایداری ابراز داشت: لنکرانی فرد خوب و شریفی است و جلیلی هم که فکر نمی‌کنم به صحنه بیاید فرد بسیار خوبی است، به لحاظ شرایط کاری فکر نمی کنم بیاید و چون آنان را می شناسم، مطلعم فرد خوبی است و به دنبال جایگاه و مقام نیست.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا خودش وارد میدان انتخابات خواهد شد یا خیر پاسخ داد: عموما دوستانی که در شوراها هستند خیلی کم لطفی از سوی مسئولین دیده اند، به عنوان مثال رئیس شورا شهر استان های دیگر، باید برای ملاقات با فرماندار و استاندار، از آنها وقت قبلی بگیرند اما در تهران تقریبا قضیه فرق می کند و ما تعامل خوبی با مسئولان داریم البته بخشی از آن به دلیل علاقه ای است که آنها به بنده دارند اما در شهرهای دیگر این گونه نیست و اصرار دوستان شورا این بود که یک نفر از شورا بیاید و از این شرایط استفاده شود.

چمران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیرگذاری افرادی مانند هاشمی، روحانی، حدادعادل و ولایتی در سیاست خارجه ایران گفت: با توجه به تجربه ای که از گذشته داریم، نگرش غرب نسبت به ما چندان تغییری نخواهد کرد. این طور فکر نکنید که اگر افراد با ارزش تری بیایند، بین ما و غرب صلح و صمیمیت برقرار می‌شود.

*انتخاب رئیس جمهور در ایران، بر کشورهای اسلامی تاثیر دارد

چمران تصریح کرد: مسائل کشور ما و انتخاب رئیس جمهور در ایران، بر کشورهای اسلامی مانند تونس، لیبی، الجزایر، بحرین به طور غیر مستقیم و در کشورهایی مانند لبنان، سوریه و عراق هم به طور مستقیم تایر می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر رئیس جمهوری انتخاب شود که پشت سوریه را خالی کند، در این صورت کشوهایی مانند لبنان و فلسطین دچار مشکلاتی می‌شوند. همانطور که در انتخابات سال 88 تفکر نه غزه نه لبنان وجود داشت و آقای موسوی به صراحت این موضوع را مطرح کرد.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: البته این گونه فکر نکنید که اگر فردی محافظه کار بیاید می تواند مسائل ما با غرب را حل کند، زیرا مسائل ما جز با توانمندی و قدرت در برابر غرب حل نمی شود و ضعف و سستی ما را قطعا به پیروزی نمی‌رساند همانطور که در دوره‌های قبل تجربه شد.

چمران در پاسخ به سوالی درباره تایید صلاحیت خاتمی و مشایی اضافه کرد: به نظر من بایستی منتظر شورای محترم نگهبان بود.

* الهام گفته است که نمی‌آید

وی در پاسخ به سوال دیگی در خصوص حضور الهام گفت: وی گفته است که نمی‌آید.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگی که آیا امکان دارد محسن رضایی در صورت لزوم کنار بکشند، اشاره داشت: محسن رضایی نشان داده است که فردی است که مصالح نظام را در نظر دارد و به نظر من اگر به شرایط بحرانی برسیم، ایشان در این زمینه تجدید نظر خواهند داشت.

چمران ادامه داد: با محسن رضایی حدود دو ماه قبل صحبتی داشتیم و به نظر بنده ایده‌های اقتصادی وی خوب است شخص با فکری هستند ولی متاسفانه شرایطی پیش آمد که نشد از ظرفیت او به خوبی استفاده شود و در جامعه هم زیاد استقبال نشده است.

وی تاکید کرد: به نظر من اداره دولت آینده کار بسیار سختی است و باید برای آن برنامه داشت زیرا رئیس جمهور کسی است که باید بتواند سیاست‌ها را اجرا کرده و مسائل اقتصادی را به خوبی حل کند.

چمران افزود: البته ما در اجرایی کردن فاز اول یارانه‌ها به دلیل استفاده از همه ظرفیت‌ نظام و نظارت و جلسات متعدد نشان دادیم که می‌توانیم در این شرایط با کمک یکدیگر موفق شویم و موفق هم بود؛ هر چند دولتی ها معتقدند مجلس سخت گیری کرد و اگر اتفاقات در تغییر طرح پیشنهادی دولت رخ نمی‌داد الان مردم مشکلات کمتری داشتند و از آن طرف هم نیز مجلسی‌ها می‌گویند اگر تدابیر در اجرایی شدن این قانون در مجلس صورت نمی‌گرفت الان شرایط سخت تری داشتیم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد گزینه دولت روی کار آید چه ایراداتی بر دولت دارید، گفت: تجربه نشان داده است که مردم ما اینگونه نیستند که حتی اگر کسی را قبول داشتند، هر کسی را که او معرفی کند را نیز قبول داشته باشند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: باید جامعه شناسی مردم کرد زیرا مردم در زمانی علاقه به دادن رای به دو لیست دارند مانند انتخابات شورای شهر که به جز دو نفر دیگر افراد برای مردم شناخته شد نبودند، اما مردم به اعتماد این دو نفر به کل لیست رای دادند اما در حال حاضر این گونه نیست.

*پاسخ چمران درباره سر لیست بودن وی در لیست قالیباف

چمران در پایان این جلسه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شنیده شده است قالیباف برای شوراها لیستی تهیه می‌کنند که شما سرلیست آن باشید، گفت: ما قطعا لیستی به نام خودمان می‌دهیم حالا اگر دیگران خواستند لیست ندهند و اسم ما را بدان اضافه کنند من فکر می‌کم تصمیم درستی نباشد.

وی خاطر نشان کرد: بنده با قالیباف صحبت کردم و قرارمان بوده است که این کار انجام بشود و وی هم افرادی را معرفی کند.

۱۳۹۱/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...