نسخه چاپی

اولین سفر خارجی رئیس‌جمهورجدید چین

درحالی كه اختلاف ها میان پكن و واشنگتن به جنگ سایبری نیز كشیده شده، ˈ شی جین پینگˈ رییس جمهور جدید چین بزودی راهی روسیه می شود تا روابط با متحد دیرینه را مستحكم تر كند.

به گزارش نمابه نقل از ایرنا، سفر ˈ شیˈ به روسیه به عنوان اولین دیدار رسمی خارجی از روز جمعه این هفته آغاز می شود.

ارتقای سطح مناسبات درچارچوب روابط راهبردی اصلی ترین اهداف این سفر خواهد بود.

از سوی دیگر انتظار می رود ˈشی جین پینگ ˈ و ˈ ولادیمیر پوتینˈ همتای روس وی همکاری های مشترک در عرصه بین المللی و مسایل مهم منطقه ای را مورد توجه قرار دهند.

کارشناسان می گویند که این دیدار از اهمیت بالایی برخوردار است و مشارکت و همسویی دوکشور در عرصه های مختلف را بیشتر خواهد کرد.

این در حالیست که رهبران دو کشور امیدوارند ارزش مبادلات تجاری آنها تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد .

سفر ˈشی ˈ به مسکو در حالی صورت می گیرد که روسیه از آمریکا به دلیل توسعه سامانه دفاعی موشکی عصبانی است.

چین هم از اینکه آمریکا تصمیم گرفته نیروهای نظامی خود را در آسیا و اقیانوس آرام مستقر کند، بارها از دولت اوباما خواسته است که به منافع پکن احترام بگذارد.

ناظران معتقدند یکی از مهمترین محورهای گفت و گوی طرفین گسترش حضور نظامی آمریکا درمنطقه و مهار آن با سیاست های مشترک خواهد بود.

اینکه رییس جمهور جدید چین اولین سفر خود را از روسیه آغاز می کند برای واشنگتن بی معنی نیست و نشان از آن دارد که این دو متحد قدیمی نمی توانند در برابر سناریوهای زنجیره ای تنش زا واشنگتن در آسیا و دیگر نقاط جهان از جمله خاورمیانه ساکت باشند.

رهبران هر دو کشور در جریان این سفر درباره موضوع سوریه و مساله مهم امنیت سایبری و همین طور مسایل تجاری فیمابین گفت و گو خواهند کرد.

ˈ لی که چیانگ ˈ نخست وزیر جدید چین در آستانه این سفر با ˈ دمیتری مدودف ˈ همتای روس خود تلفنی گفت و گو کرده و خواستار گسترش روابط دو کشور شده است.

وی در این ارتباط تلفنی که سه شنبه این هفته انجام شد گفت که مشارکت راهبردی دو کشور باید به سطح جدیدی ارتقا یابد.

گفته های ˈ یانگ جیه چی ˈ وزیر خارجه سابق و عضو ارشد شورای دولتی چین نیز در مذاکره تلفنی شب گذشته با ˈ جان کری ˈ وزیر خارجه آمریکا حکایت از آن دارد که با توجه به چالش های فراوان در روابط این دو کشور ، چین همچنان به مسکو نزدیکتر خواهد شد.

دولت آمریکا، چین را در آستانه تغییر در هیات دولت و مقام های حزبی مورد سلسله اتهام های مختلف از جمله دست داشتن در حملات سایبری قرار داد.

این رفتارهای واشنگتن باعث شد که مسوولان و نهادهای چینی در مقام پاسخگویی برآیند و اعلام کنند که فرماندهی اصلی حملات سایبری علیه کشورهای مختلف در دست آمریکا است.

اداره ملی امنیت اینترنت چین اعلام کرده که در سال گذشته ۱۱۰میلیون رایانه در این کشور مورد حمله هکرهای آمریکایی قرار گرفته است.

برخی کارشناسان دولت جدید چین را که از حدود یک هفته قبل شکل گرفته مقاوم تر و ملی گرا تر در برابر فشارهای خارجی دانسته اند.

۱۳۹۱/۱۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...