نسخه چاپی

هشدار امنيتي

جمع آوری اطلاعات ایرانیان در توییتر و فیس بوك توسط اندیشكده رند

عکس خبري -جمع آوري اطلاعات ايرانيان در توييتر و فيس بوک توسط انديشکده رند

هر زمان كه در فیس بوك یا توییتر و یا هر شبكه اجتماعی دیگری مطلبی می نویسید، بدانید كه آنها توسط دانشمندان اجتماعی موسسه رند رصد و ذخیره شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

در گزارشی با عنوان "استفاده از شبکه های اجتماعی برای سنجش نظر و تفکر عمومی ایرانیان پس از انتخابات سال 2009"، نویسنده به تشریح یافته هایش پس از جمع آوری هزاران مورد اظهارنظرهای ایرانیان در اینترنت، در ماه های پس از انتخابات سال 2009، پرداخته است. به گفته وی اندیشکده رند ناراضی بود و اظهار می کرد که تنها رصد و بلاگ های ایرانیان کافی نیست.

برای دستیابی به طرز فکر ایرانیان، موسسه رند برنامه کامپیوتری فوق العاده ای به نام LIWC را آغاز کرده است:"با توجه به اینکه شیوه های دستی زمانبر هستند، استفاده از شیوه های رایانه ای برای مطالعه محتوای شبکه های اجتماعی می تواند به عنوان ابزاری موثر مورد استفاده قرار گیرد که این محدودیت ها را جبران می کنند. چنین ابزاری وجود دارد: یک برنامه تحلیلی خودکار که "بررسی زبان شناسانه و واژه شماری 2007" نام دارد." (LIWC که لوک تلفظ می شود)
در این گزارش آمده است: "ما با تمرکز بر روی توییتر، از لوک به عنوان ابزاری استفاده کردیم تا نظرهای عمومی و تفکرات مردم ایران را در جریان آشوب های ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، درک کنیم."


این گزارش می افزاید: موسسه رند با تایید اینکه تحلیل نظرات ایرانیان یکی از تمایلات بخش امنیت ملی ایالات متحده است، افزوده است:
"با توجه اینکه لوک در سیاست های کشورهای غیر غربی آزمایش نشده است، ما از ایران و شرایطش در این مدت، به عنوان یک نمونه آزمایشی استفاده کردیم. از یک سو به دنبال این بودیم که مشخص کنیم که چگونه نظرات و تفکرات عمومی پس از انتخابات سال 2009 توسعه یافته اند. اما از سوی دیگر، قصد داشتیم صحت و سندیت روش جدید برای استفاده از لوک جهت تحلیل احساسات عمومی در موضوعات سیاسی را اثبات کنیم."


بر اساس نظر نویسنده نتایج چنان امیدوار کننده بوده اند که این موسسه قصد دارد این برنامه را توسعه دهند. این موسسه در اظهارنظری تحت عنوان "گسترش حیطه فعالیت جاری" گفته است:
"برای گسترش فعالیت جاری، به کار بستن این روش برای دیگر محیط های اجتماعی، قدم بعدی است. به عنوان مثال ما تحلیل های اولیه در مورد ایرانیان، وبلاگ های فارسی زبان و رهبران سیاسی و نیز اظهارنظرها در فیس بوک را آغاز کرده ایم که در اینجا گزارش نشده اند."
نویسندگان از کاربرد تحقیقات خود در زمینه خواسته های بخش امنیت ملی آگاهند.
"ما همچنین می توانیم از طریق زیرنظر گرفتن بیش از یک کشور در هر زمان تحقیقات کنونی را گسترش داده و احساساتی که کاربران محیط های اجتماعی در هر کشور درباره موضوعات مورد علاقه خود ابراز می کنند، ارزیابی کنیم.به عنوان مثال با استفاده از روش جدید می توان نظرات مردم در ایران، پاکستان و دیگر کشورها در زمینه هایی نظیر سلاح های هسته ای و مشکلات داخلی را با هم مقایسه کرد. موارد دیگر استفاده از این روش را می توان در کشورهای آسیایی نظیر چین و تایوان دانست که امنیت ملی بالایی دارند و یا دیگر کشورهای خاورمیانه که در اوایل سال 2011 شاهد تظاهراتی سیاسی بودند و به شدت تحت تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بودند که مثال بارز آن مصر و تونس است."

هدف نهایی موسسه رند از استفاده از این نرم افزار و نرم افزارهای دیگر به گفته خود موسسه عبارت است از:
"روشی نهایی برای گسترش تکنولوژی موجود، ساختن ابزاری متناسب با زمان فعلی به منظور بررسی متن های نوشته شده در شبکه های اجتماعی است. چنین ابزاری می تواند به صورت خودکار متن ها را به محض نوشته شدن دانلود کرده و با استفاده از یک الگوریتم برای طبقه بندی، آنها را برای پردازش به لوک بسپارند. با استفاده از چنین ابزاری می توان الگوهای متن های موجود در این شبکه ها را به محض نوشته شدن مشاهده و تجزیه و تحلیل کرد. با توجه به ارتباط یافته های ما، این پیشنهادات برای اعتباربخشی و گسترش این روش به معنی پتانسیل احتمالی برای تحلیل شبکه های اجتماعی جهت درک نظرات عمومی در موضوعات مختلف است."
بی شک در حال حاضر که نظم نوین جهانی بیشتر به نظرات تمام افراد وابسته است، این برنامه موسسه رند می تواند کاملا موثر باشد.

گفتنی است این گزارش موسسه رند توسط سایت اشراف به صورت کامل ترجمه شده و علاقمندان به تهیه آن می توانند به بخش انتشارات مراجعه کنند.
منبع:اشراف

۱۳۹۱/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...