نسخه چاپی

انتقاد آمریكا از رفتار «عجیب» ونزوئلا

به گزارش نمابه نقل از واحد مرکزی خبر، یک مقام بلندپایه آمریکایی روز پنجشنبه در گفتگو با رویترز اعلام کرد اتهامات بیش از پیش «عجیب» نیکولاس مادورو جانشین رئیس جمهور ونزوئلا، این مسئله را مورد شک و تردید قرار داده است که آیا در صورت پیروزی وی در انتخابات ماه آینده این کشور، واشنگتن خواهد توانست روابط با کاراکاس را بهبود ببخشد یا خیر.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مادورو از زمان مرگ هوگو چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا در پنجم ماه مارس بارها با انتقاد از آمریکا، این کشور را به مبتلا کردن مخفیانه چاوز به سرطان و توطئه برای کشتن رقیب وی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم آوریل متهم کرده است.
چاوز سوسیالیست در چهارده سال حاکمیت خود اغلب از لفاظی های ضد آمریکایی برای جلب حمایت داخلی استفاده می کرد.
به همین علت، برخی از ناظران معتقدند اتهامات وارده توسط مادورو، تاکتیکی نسبتا بی ضرر در آستانه انتخابات برای اثبات اینست که وی وارث طبیعی چاوز است.
با اینحال، یک مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد شدت اتهامات وارده از سوی مادورو به علاوه اعلام تعلیق گفتگوهای غیررسمی کاراکاس با واشنگتن از سوی الیاس خوآ وزیر امور خارجه ونزوئلا، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به فکر انداخته که آیا امیدها در خصوص احتمال گرم شدن نسبی روابط این دو کشور، واهی است یا خیر.
این مقام که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: «برخی از اتهامات کذب اخیر، عجیب و غیرسودمند و مشابه تلاش های گذشته برای کشاندن ما به سمت بحث های غیرضروری است».
وی با اعلام اینکه «ما علاقه ای به درگیر شدن نداریم»، افزود: «ما از مسائل انتخاباتی آگاه هستیم ولی این به نوعی غیرمعمول است».
برخی در دولت آمریکا به امید همکاری بیشتری با ونزوئلا در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم، تجارت و دیگر مسائل مهم، به تنش زدایی با این کشور دل بسته بودند.
این مقام آمریکایی افزود: «ما علاقه ای جدی به داشتن رابطه ای کارآمد با مقامات ونزوئلا داریم».
تنش در روابط این دو کشور پس از آن تشدید شد که رابرتا جاکوبسون، مقام اصلی وزارت امور خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین در مصاحبه ای اعلام کرد: «ونزوئلایی ها استحقاق انتخاباتی آزاد، عادلانه و شفاف را دارند».
وزیر امور خارجه ونزوئلا در واکنش به این مصاحبه اعلام کرد: «با توجه به تازه ترین اظهارات جاکوبسون، ما متوجه شده ایم که منطقی نیست که به تلف کردن وقتمان ادامه دهیم».
این مقام ناشناس آمریکایی افزود دولت اوباما مطابق با توافقات دیپلماتیک منطقه ای، «همچنان به ترویج حقوق بشر و دموکراسی (در ونزوئلا) ادامه خواهد داد».

۱۳۹۲/۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...