نسخه چاپی

آيت‌الله خاتمي در خطبه‌هاي نماز جمعه:

برگزاری 2500 جشن نوروزی با چه انگیزه‌ای انجام می‌شود؟

عکس خبري -برگزاري 2500 جشن نوروزي با چه انگيزه‌اي انجام مي‌شود؟

خطیب امروز نماز جمعه تهران در سخنانی بر ضرورت عدم هرگونه حمایت روسای قوا از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تاكید كرد.

آیت‌الله سید‌احمد خاتمی خطیب امروز نماز جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به موافقت اسلام با شادی و اصل آن گفت: شادی به معنای شکستن مرزهای الهی نیست. شاد بودن در حریم ذات مقدس ربوی پسندیده است اما آنها که به بهانه شادی حریم خدا را می‌شکنند اشتباه می‌کنند و این شادی منجر به تلخ کامی خواهد شد. ان کس که از یاد خدا غافل شود در زندگی مرتب با بن‌بست روبرو خواهد شد و در قیامت نیز نابینا محشور خواهد شد.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالگرد رحلت امین و فرزند گرامی حضرت امام (ره) افزود: گرامی می‌داریم یاد و خاطره امین و فرزند گرامی امام (ره) مرحوم آسید احمد خمینی که بهترین همراه برای امام بودند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: امروز دوم فروردین ماه سالگرد تهاجم رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه است که در این مدرسه جنایت کرده‌اند و به جان مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قصد جسارت داشتند که دوستان ایشان وی را از معرکه دور کردند. عمال رژیم پهلوی وحشیانه‌ترین رفتار را در مدرسه فیضیه داشته‌اند.

آیت الله خاتمی همچنین با اشاره به اینکه سوم فروردین ماه روز تاسیس حوزه علمیه توسط مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بود گفت: بیش از 90 سال از تاسیس این نهاد پربرکت می‌گذرد و سخن گزافه‌ای نیست که پیروزی انقلاب اسلامی مدیون تاسیس این حوزه بود.

وی افزود: امام (ره) به این نکته اشاره داشتند که اگر ایت‌الله حائری نیز به جای من بودند همین کار را انجام می‌دادند و تشکیل حوزه علمیه کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی امروز نبود.

خطیب امروز نماز جمعه تهران همچنین به سالگرد ضرب و شتم عالم روحانی شیخ‌محمد تقی بافقی اشاره کرد و گفت: ایشان در حرم دیدند که زن‌های بی‌حجاب که خانواده رضاخان بودند حضور دارند و نسبت به این کار اعتراض و نهی از منکر کردند اما رضاخان به سرعت خود را از تهران به قم رساند و آن عالم بزرگوار را زیر لگد و فحش به جرم نهی از منکر گرفت.

آیت‌الله خاتمی همچنین به سالگرد لغو امتیاز فروش تنباکو به شرکت انگلیسی اشاره کرد و گفت: این قرارداد که توسط ناصر قاجار با این شرکت بسته شد نه تنها زمینه فلج کردن اقتصاد کشور را فراهم می‌کرد بلکه زمینه را برای تهاجم فرهنگی مهیا می‌کرد اما آن عالم بزرگوار یک خط فتوا داد که امروز استعمال تنباکو در حکم محاربه با امام زمان (عج) است و به این ترتیب تمام قلیان‌ها شکسته شد و ناصر قاجار مجبور شد تا آن امتیاز را لغو کند.

وی افزود: عزیزان من همه مناسبت‌ها نشان می‌دهد که روحانیت نهادی است که پاسدار دین و استقلال شماست و مورد اعتماد و امین مردم بوده و خواهد بود و خوشبختانه این نهاد هزار ساله به رغم تمام تخریب‌ها با قرار گرفتن در زیر چتر روحانیت اصیل و خدمتگزار همچنان محبوب مرجع سیاسی و معتمد مردم خواهد بود.

خطیب نماز جمعه امروز تهران همچنین با تشکر از خدمتگزاران نوروزی گفت: من در اینجا از همه این عزیزان تشکر می‌کنم و احساس می‌کنم اگر نام ببرم ممکن است کسانی از قلم بیفتند و ناراحتی به وجود بیاید از این رو از تمام آنان و خدمتگزارانی که تلاش می کنند نوروز مردم به خوبی سپری شود تشکر می‌کنم.

آیت‌الله خاتمی همچنین با تذکر به رانندگان برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و عدم راندن وسایل نقلیه در حالت خواب‌آلودگی گفت: این عزیزان توجه کنند که در صورت عدم رعایت قوانین و به وجود آمدن حادثه‌ای این غم تنها برای بازماندگان نیست بلکه همه مردم از این مسئله که 15 روز تعطیلات تمام شود و عده‌ای از عزیزان ما کشته و یا زخمی شوند رنج خواهند برد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل گوناگون گفت: جا دارد که صدا و سیما تنها به انعکاس این مطالب بسنده نکند بلکه آنها را از ابعاد مختلف تحلیل و بررسی کند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال حماسه اقتصادی و سیاسی گفت: انشاءالله ملت بزرگ ایران در خرداد ماه امسال و در انتخابات ریاست جمهوری همانطور که در 22 بهمن سال 91 حماسه آفریدند حضوری پرشور خواهند داشت.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه تمام انتخاب‌ها در نظام اسلامی مهم است گفت: انتخابات مظهر اراده سیاسی است و حماسه سیاسی مردم در انتخابات نه تنها امنیت و اقتصاد کشور را حفظ خواهد کرد بلکه می‌تواند زمینه‌ساز حل مشکلات اقتصادی باشد.

وی افزود: من در سخنرانی خود پیش از راهپیمایی مردم در 22 بهمن ماه به این نکته اشاره کردم که این راهپیمایی می تواند نوع تعامل دنیا را با ما عوض کند و دیدید که چنین اتفاقی افتاد. در اجلاس گذشته در آلماتی حداقل در سطح حرف مواضع آنها عوض شده بود و انشاءالله ما در این انتخابات نیز شاهد حضور گسترده مردم خواهیم بود که نشان دهنده بیعت عملی مردم با نظام اسلامی است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به برخی از نکات در خصوص انتخابات ریاست جمهوری گفت: نکته اول آن است که آنچه مهم است حضور گسترده مردم در انتخابات است و انشاءالله این حضور اتفاق خواهد افتاد.

آیت‌الله خاتمی گفت: نکته دوم اینجاست که انتخابات برای همه است. هر کسی که حق شهروندی دارد حق حضور در انتخابات را دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری هم حق و هم تکلیف است.

وی افزود: نکته سوم در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری این مسئله است که نظام اسلامی رای مردم را تاثیر‌گذار می‌داند. نگاه نظام این است که رای شما تصمیم‌ساز است و نظام عملا این مسئله را نشان داده که میزان رای ملت است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران تصریح کرد: نکته چهارم در خصوص انتخابات این سخن مقام معظم رهبری است که من یک رای دارم و تا زمانی که این رای به صندوق انداخته نشود کسی از آن باخبر نیست. ایشان با این فرمایش به صراحت بی‌طرفی خود را در انتخابات اعلام کردند تا جریان‌های سیاسی از ایشان در انتخابات خرج نکنند.

آیت‌الله خاتمی گفت: نکته بعدی مسئله رعایت اخلاق اسلامی و پرهیز از بداخلاقی در انتخابات و ترجیح مصلحت ملی و عموم بر منافع جناح خود از ملاک‌های انتخاب اصلح است.

وی افزود: طرفداران هر کاندیدایی که چنین اصلی را زیر پا می‌گذارد و آن کاندیدا انها را نهی نمی‌کند نشان می‌دهد که او اصلح نیست. کسی که قصد دارد رئیس‌جمهور کشوری شود خودش باید در خط مقدم رعایت اخلاق باشد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: تمام کاندیداهایی که قصد به صحنه آمدن را دارند باید تسلیم قانون باشند. گرفتاری انتخابات 88 این بود که برخی‌ها که به صحنه آمدند تسلیم قانون نباشند و با استبداد به کام خود برسند که ملت مقاومت کردند. از مسائلی که ملت باید از کاندیداها بخواهند این است که آیا حاضرید به کسی که رای آورده است تبریک بگوئید یا نه؟ اگر گفت نه این انتخاب اصلح نیست ما در کشوری زندگی می‌کنیم یک رئیس‌جمهور بیشتر نمی‌خواهد و کسی که واجد رای قانونی شود بقیه باید نسبت به آن تمکین کنند.

آیت‌الله خاتمی گفت: به کار بردن بیت‌المال به هر شکل آن غیرقانونی است. ممکن است برخی بیت‌المال را خرج قانونی نکنند اما به صورت معنوی آن را در اختیار بقیه قرار دهند. هیچ یک از مسئولان نظام اسلامی در هر 3 قوه حق ندارند در قبال کاندیدای خاص تشویق و تائید و حمایت کنند.

وی افزود: نکته بعدی این مسئله است که کاندیداهایی که به صحنه می‌آیند باید برنامه‌محور بوده و برنامه دراز‌مدت داشته باشند. روزمرگی آفت اداره یک کشور است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: مردم عزیز ما تحت تاثیر شعارها نباشند. هر کاندیدایی سعی می‌‌کند که جذاب‌ترین شعارها را ارائه دهد و ما از برخی شعارها خیری ندیده‌ایم همانگونه که عباسیان با شعار الرضا من آل محمد به صحنه آمدند. شما باید عملکردها را ببینید. رفتارها را ببینید. قانون‌مداری، ولایتمداری، توانمندی و استکبار‌ستیزی آنها را ملاک قرار دهید.

آیت‌الله خاتمی گفت: نکته دهم هم این مسئله است که انتخاب یک رئیس جمهور غیر از انتخاب نمایندگان مجلس است. انتخابات مجلس انتخاب یک نفر است اما انتخاب رئیس‌جمهور به معنای انتخاب یک چتر نیرو است. نیروهای فراوان بنابراین شما باید همکاران آنان را ببینید. مردم با بصیرت به هر شخص رای بدهند.

ایت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه اسلام با شادی موافق است گفت: ما با نوروزی که با دعای عید آغاز می‌شود کاملا موافقیم. با صله ارحام موافقیم اما اگر کسانی بخواهند این نوروز را صبغه دینی فقط به جنبه ناسیونالیستی آن ببرند این همان جشن‌های 2500 ساله ننگین شاهنشاهی است. اینها در شان ملت نیست و به چه ملاکی بعضی‌ها جشن‌های نوروزی همراه با غفلت از خدا و از بیت‌المال مردم خرج می‌کنند. جشن‌هایی که فریاد همه مراجع بلند است. یکی از مراجع فریاد می‌زند که چرا بقیه علما فریاد نمی‌زنند. خرج بیت‌المال برای جشن‌هایی که در آن لهو و لعب و بدحجابی است شرعا حرام بین است. بخصوص که ما می‌بینیم گرانی‌ها چه خبر است. برگزاری 2500 جشن نوروزی با چه انگیزه انجام می‌شود. نوروز دینی آری اما ادای دیگران را در آوردن نادرست و غلط است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث روی داده در سوریه و عراق گفت: به نظر می‌رسد دنیای استکبار طمع خاصی نسبت به عراق و سوریه دارد. فعلا در خط مقدم سوریه است و اگر در سوریه موفق شدند نوبت به عراق می‌رسد به دلیل اینکه دو دولت مستقل در اینجا سر کار است و دنیای استکبار دو دولت نوکر می‌خواهد و دائم در حال جنایت هستند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: در سوریه به تروریست‌ها بمب شیمیایی دادند و دهها نفر کشته و مجروح داده‌اند. در این جنایت 3 متهم هستند. سه متهم اول آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هستند. مقام معظم رهبری در سخنان دیروز خود حساب آنها را کف دست آنها گذاشت و گفت که اگر غلطی بکنند تلاویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کند.

وی افزود: فرانسه هم به این جنایتکاران پیوستند. این جنایتکاران همان ناقضان حقوق بشرند که می‌خواهند جوی خون در سوریه و عراق ایجاد کنند. متهم دوم برخی کشورهای مرتجع عربی همانند قطر و سوریه هستند که تروریست‌ها را تجهیز می‌کنند مثل برخی از همسایه‌های بداخلاق ما که تروریست‌ها را تجهیز می‌کنند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه تصریح کرد: متهم ردیف سوم مفتیان جنایتکار وهابی هستند که مال، حقوق، ناموس و خون مسلمانان را مباح کردند و دنیای اسلام بدانند که اینان خائنان به اسلام و قرآن هستند و عالمان دین‌فروش هستند و کسانی که به حرف آنان گوش دهند در قعر جهنم خواهند بود.

همچنین خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن ایام نوروز گفت: اسلام دین فطرت است. دین فطرت هم شادی را برای مردم می‌خواهد و هم غم و غصه بجا را. و اسلام عزیز نه تنها با تفریح و شادی همراه با مواضع دینی و شرعی کاملا موافق است بلکه آن را هم تشویق می‌کند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به روایات مختلف ائمه معصومین در خصوص شادی گفت: ائمه نه تنها بر این نکته تاکید داشتند که با یکدیگر با شادی برخورد کنید بلکه بر ضرورت صدور و تولید شادی نیز تاکید می‌کردند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به اینکه ما باید شادی و غم خود را با اهل بیت تنظیم کنیم گفت: عزیزان به این نکته توجه داشته باشند که ایام ایام فاطمیه است ایامی که بنا به نقل 75 روز روزهای آخر زندگی بانوی کرامت و انسانیت است. روزهایی که امام زمان داغدار مادر بزرگوار خود هستند و ما باید رفتاری در شان این ایام داشته باشیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در پیام نوروزی خود بر ضرورت تکریم و احترام این ایام تاکید کردند.

همچنین پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به تبیین ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخت.

منبع: فارس

۱۳۹۲/۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...