نسخه چاپی

سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس مطرح كرد:

24 ماه تا ۳ سال حبس برای دیپلمات مست سعودی

سخنگوی كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واكنش به كشته‌شدن یك شهروند تهرانی در سانحه تصادف با دیپلمات مست سعودی گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات قانونی 24 ماه تا 3 سال حبس برای دیپلمات مست سعودی به جرم 'قتل شبه‌عمد' قابل اعمال است.

محمدعلی اسفنانی نماینده مردم فریدون‌شهر، فریدن و چادگان در مجلس با اشاره به حادثه تصادف دیپلمات سفارت عربستان با دو نفر از شهروندان کشورمان که منجر به جان باختن یکی از این دو نفر شد، گفت: دیپلمات‌ها از قواعد قانونی کشور محل ماموریت خود مستثنی نیستند و تنها در حیطه سفارت خود که جزء خاک‌شان محسوب می‌شود از مصونیت دیپلماتیک و آن هم در مسائل سیاسی برخوردار خواهند بود.

وی در ادامه تصریح کرد: دیپلمات‌ها در خارج از محوطه سفارت خود که دیگر جزء خاک‌ کشورشان محسوب نمی‌شود، مکلف به رعایت قوانین، آداب و رسوم و همچنین شعائر ملی و مذهبی کشور محل ماموریت خود هستند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس در ادامه خاطرنشان ساخت: ماده 6 قانون مجازات اسلامی صراحت دارد که همه افرادی که به طریقی ساکن خاک جمهوری اسلامی ایران هستند، تابع مقررات جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، ضمن آن‌که این موضوع یک قاعده بین‌المللی است و دیپلمات‌های ما نیز ملزم به رعایت مقررات کشور محل ماموریت خود هستند.

اسفنانی در ادامه افزود: همچنین براساس ماده 723 قانون مجازات اسلامی اگر فردی در حین رانندگی مست باشد و در این حالت با شخص دیگری تصادف کند که منجر به فوت وی شود، مجازات فرد خاطی حبس بوده و از 24 ماه کمتر نیز نمی‌توان برای وی حبس در نظر گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مجازات‌ها برای کارمند و یا دیپلمات سفارتخانه‌ها متفاوت خواهد بود یا خیر، پاسخ داد: مجازات قانونی برای دیپلمات و یا کارمند سفارت قابل اعمال است و دیپلمات سفارت عربستان سعودی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی در ادامه با بیان اینکه این قتل، قتل شبه‌عمد محسوب می‌شود، گفت: با توجه به این موضوع مجازات قصاص برای فرد خاطی مصداق نخواهد داشت، ضمن آنکه حداقل مجازات حبس 24 ماه و حداکثر 3 سال خواهد بود و دیه فرد متوفی نیز باید یه صورت کامل پرداخت شود.

۱۳۹۲/۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...