نسخه چاپی

اوباما:فرصت برای حل دیپلماتیك مناقشه هسته‌ای با ایران وجوددارد

'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا روز یكشنبه گفت كه فرصت برای حل دیپلماتیك مناقشه هسته‌ای با ایران وجود دارد ولی این كشور باید به تعهدات خود عمل كند.

به گزارش منابع خبری تركیه، اوباما این مطلب را در پایان دیدار روز یكشنبه خود با ' رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه عنوان كرد.

به گزارش ایرنا ، این درحالی است كه ایران همواره تاكید كرده است كه برنامه های هسته ای این كشور صلح آمیز و در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته ای است و داشتن چرخه سوخت بومی و غنی سازی اورانیوم حق تایید شده این كشور در چارچوب مقررات آژانس و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است كه تهران خود را به مفاد آن متعهد می داند.

اوباما در این دیدار كه در كره جنوبی در حاشیه نشست عالی امنیت هسته ای صورت گرفت، افزود: از اینكه با تركیه مواضع مشتركی داریم و در یك نقطه مشترك ایستاده ایم ،خشنودم.

وی افزود: در این دیدار در خصوص مساله هسته ای ایران گفت وگوی مفیدی داشتیم و من امیدوارم ایران تعهدات خود را به جای بیاورد.

اردوغان نیز در سخنانی نتایج دیدار خود با رییس جمهوری آمریكا را مثبت ارزیابی كرد و افزود: در خصوص تحولات سیاسی سوریه به تفصیل گفت و گو شد.

اردوغان گفت: تركیه در قبال تحولات سوریه نظاره گر نخواهد بود و به وظایف خود عمل خواهد كرد.

نخست وزیر تركیه با اشاره به برنامه سفر خود به تهران اضافه كرد كه در سفر به ایران نیز بخش مهمی از گفت وگوهای وی در خصوص تحولات سوریه خواهد بود.

وی افزود در مورد تحولات سوریه مذاكرات فشرده ای با ایران ، روسیه و چین انجام خواهد داد.

در دیدار اردوغان با اوباما ، 'احمد داود اوغلو' وزیر امور خارجه ، عمر چلیك معاون حزب حاكم عدالت و توسعه ، هاكان فیدان رییس سازمان اطلاعات (میت) و خلوصی آكار جانشین ستاد فرماندهی ارتش تركیه حضور داشتند.

'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه قرار است چهارشنبه آِینده از ایران دیدار كند.

در اطلاعیه نهاد دفتر نخست وزیری تركیه آمده است: اردوغان در 28 و 29 ماه مارس جاری ( نهم و دهم فروردین ماه ) از ایران دیدار رسمی خواهد داشت.

این اطلاعیه می افزاید: در این سفر، نخست وزیر تركیه با مقامات بلند پایه ایران درباره توسعه روابط دو كشور، تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو و تبادل نظر خواهد كرد.

برپایه این گزارش اردوغان همچنین در مراسم افتتاح مركز فرهنگی' یونس امره ' در تهران شركت می كند.

۱۳۹۱/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...