نسخه چاپی

اردوغان: عذرخواهی اسرائیل نفوذ تركیه را نشان داد

عکس خبري - اردوغان: عذرخواهي اسرائيل نفوذ ترکيه را نشان داد

نخست وزیر تركیه ضمن اعلام تصمیم خود برای سفر به نوار غزه و كرانه باختری در ماه آوریل آینده در واكنش به عذر خواهی رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل با این عذرخواهی به شروط تركیه پاسخ داد و این امر نفوذ منطقه‌ای روز افزون تركیه را نشان می‌دهد.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که احتمالا در ماه جاری میلادی یا آوریل به نوار غزه و کرانه باختری سفر خواهد کرد.

اردوغان افزود: این سفر برای کمک به لغو محاصره اسرائیل در اراضی فلسطینی بسیار مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد: این سفر در چارچوب تلاش‌های کلی کشور برای مشارکت در روند صلح خاورمیانه صورت می‌گیرد.

چند ساعت بعد از عذرخواهی اسرائیل از اردوغان اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس اعلام کرد که اردوغان در آینده نزدیک به غزه سفر خواهد کرد.

اسرائیل روز شنبه به دلیل حمله‌ای که نیروهای ارتش این رژیم علیه کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه در آب‌های آزاد در سال 2010 صورت دادند که به کشته شدن 9 فعال ترکیه منجر شد از این کشور عذرخواهی کرد.

اردوغان اعلام کرد که عذرخواهی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را که متعهد به لغو هر گونه محدودیت در رفت و آمد افراد و انتقال کالاها به اراضی فلسطینی از جمله غزه شده است، می‌پذیرد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی به احیای روابط دیپلماتیک دو طرف از جمله بازگرداندن سفیران دو طرف و پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شدگان و لغو تدابیر حقوقی علیه سربازان ارتش اسرائیل اشاره شده است.

اردوغان در جریان مراسم افتتاح خط راه آهن شهرک آسکی در غرب ترکیه عنوان داشت: ما وارد مرحله جدیدی در ترکیه و منطقه شده‌ایم. ما در ابتدای مسیر بالا بردن جایگاه ترکیه در منطقه هستیم به طوری که اقتدار آن را همان طور که در گذشته بوده، نشان دهد.

نخست وزیر ترکیه گفت که همتای اسرائیلی‌اش در تماس تلفنی که با وی داشته موافقت خود را با شروط ترکیه در جهت عادی سازی روابط دو طرف یعنی عذرخواهی علنی، پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و کاهش سطح محاصره نوار غزه اعلام کرده است.

وی افزود: کشور از اسرائیل انتظار دارد گام‌های ملموسی بردارد و این روند را دنبال خواهد کرد.

اردوغان به خبرنگاران گفته است، عادی سازی روابط به صلح منطقه کمک خواهد کرد.

۱۳۹۲/۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...