نسخه چاپی

"قول های اوباما توخالی است"

عکس خبري -"قول هاي اوباما توخالي است"

ˈكریستف مونگرˈ تحلیلگر سوییسی با اشاره به قول هایی كه باراك اوباما رییس جمهور آمریكا در گذشته به فلسطینیان داده و به آنها عمل نكرده است، تصریح كرد: قول های اوباما توخالی است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، ˈمونگرˈ در مقاله ای که در روزنامه سوییسی ˈتاگس آنزیگرˈ چاپ شده است، خاطرنشان کرد: اوباما خود را در برابر فلسطینی ها مدیون می بیند، زیرا وی در دور اول ریاست جمهوری خود و در سخنرانی معروف خود در سال 2009 در قاهره به آنها قول هایی داده بود که نتوانست به اجرا درآورد.

این تحلیلگر سوییسی یادآور شد: اوباما بعداً هم نشان داد قول هایش به جز حرف های تو خالی چیزی بیشتر نبود، زیرا وقتی موضوع تعیین هویت فلسطین در سازمان ملل متحد مطرح شد، آمریکا شدیداً با عضویت آن در سازمان ملل و یونسکو مخالفت کرد و حتی حاضر نبود که فلسطین بعنوان ناظر نیز در سازمان ملل شناخته شود.

مونگر با اشاره به سفر اخیر اوباما به اسراییل، تصریح کرد: هدف این سفر آن بود که اوباما می خواست به افکار عمومی جهان و سازمان ملل بگوید که ببینید من تلاش خودم را برای صلح خاورمیانه انجام دادم.

تحلیلگر سوییسی افزود: این درحالی است که اسراییل 20 سال تمام است که مذاکرات صلح را بهانه ای قرار داده تا چهره کرانه باختری رود اردن را تغییر دهد. اگر بنیامین نتانیاهو حقیقتا علاقه ای به صلح داشت می بایست مدتها پیش ساخت شهرک های اسراییلی نشین در سرزمین های اشغالی فلسطین را متوقف کند.

وی یادآور شد که اخیراً شش نفر از روسای سابق سازمان امنیت داخلی اسراییل موسوم به ˈشین بتˈ در یک فیلم مستند تاکید کردند که اسراییل اصلاً به این موضوع که به اشغال سرزمین های اشغالی فلسطین پایان دهد فکر هم نمی کند.

این تحلیلگر سوییسی با تاکید بر اینکه نباید قدرت رییس جمهور آمریکا بیش از آنچه است برآورد شود، تصریح کرد: او فقط می تواند کمک های مالی به فلسطین را کاهش دهد زیرا در زمینه کمک سه میلیارد دلاری نظامی سالانه آمریکا به اسراییل، کنگره است که تصمیم می گیرد و نه رییس جمهور.

مونگر افزود: البته اوباما حق وتو برای جلوگیری از آنرا دارد ولی او نیز مانند همه روسای جمهور پیش از خود حاضر به چنین امری نیست و دلیل این امر هم مشخص است زیرا اگر این کار را بکند، نمایندگان هر دو مجلس بدون توجه به مرام حزبی، با اکثریت دو سوم، وتوی او را خنثی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر نمایند کنگره و سنا در آمریکا که بخواهد مجددا انتخاب شود نمی تواند تحریمی علیه اسراییل اعمال کند، زیرا لابی اسراییل در آمریکا آنقدر قوی است که کسی جرأت در افتادن با آنرا ندارد؛ ضمناً اگر یک رییس جمهور در آمریکا موضوعی به سود اسراییل را در مجلسین وتو کند، مانند آن است که دست به خودکشی سیاسی بزند.

این تحلیلگر تاکید کرد: در چنین صورتی حتی دوستان و هم حزبی های آن رییس جمهور از او دوری می جویند و مجلسین دیگر، لایحه های وی را رد می کنند و رسانه های گروهی آمریکا به جنگ وی بر می خیزند.

۱۳۹۲/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...