نسخه چاپی

بیشترین صادرات ایران به كدام كشورهاست؟

بر اساس آمار تجارت خارجی عملكرد سال 1391 كه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران انتشار یافت، قاره آسیا 92 درصد از صادرات ایران را جذب كرد كه عراق، چین و امارات سه كشور عمده بازار صادراتی ایران بودند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، در واقع عراق، چین و امارات، به همراه افغانستان، هند، ترکیه، جمهوری کره، ترکمنستان، پاکستان و آذربایجان 10 شریک اصلی ایران در زمینه بازار صادراتی بودند.


همچنین پس از کشورهای آسیایی که 92 درصد از ارزش صادرات ایران را در سال 1391 جذب کردند، اروپا پنج درصد این میزان را به خود اختصاص داد و بقیه در قاره های آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه جذب شد.


بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور(94-1390) دستیابی به رقم 51 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در سال 1391 هدف گذاری شده بود که انتظار می رود تا پایان اسفند ماه گذشته بدون احتساب ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی، خدمات ترانزیتی و آی تی بیش از 40 میلیارد دلار جذب شده باشد.


از سوی دیگر ارزش صادرات غیرنفتی تا پایان بهمن ماه 1391 به 38 میلیارد دلار رسید که به طور متوسط ماهانه 3.45 میلیارد دلار تحقق یافت.


آمارهای رسمی حاکی از آن است که در سال 1391 بالغ بر 160 کشور جهان وارد کننده کالای ایرانی بودند و این در حالی است که شرایط تحریم دشواریهای زیادی را برای صادرکنندگان کالاهای ایرانی فراهم ساخته بود.

۱۳۹۲/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...