نسخه چاپی

تظاهرات مردم قبرس علیه پیمان بسته كمك مالی

عکس خبري -تظاهرات مردم قبرس عليه پيمان بسته کمک مالي

در بحبوحه مشكلات اقتصادی در قبرس، هزاران معترض این كشور به سمت كاخ ریاست جمهوری قبرس در نیكوزیا راهپیمایی كردند.

به گزارش نما به نقل از "پرس تی وی" اين تظاهرات در حالي در روز سه شنبه (۶ فروردين، ۲۶ مارس) برگزار شد که دانش آموزان دبيرستاني نيز به اين راهپيمايي به سمت کاخ رياست جمهوري و پارلمان پيوستند تا مخالفت خود را با بسته مالي جديدي که به تصويب نيکوزيا رسيد، نشان دهند.

همچنين بانک‌هاي قبرسي از نگراني هجوم مردم براي خالي کردن حساب‌هاي سپرده خود، در يازدهمين روز متوالي تعطيل هستند. آنها تا روز پنج شنبه که برنامه‌هاي کنترلي براي جلوگيري از خالي کردن حساب‌ها اعمال مي‌شود، تعطيل خواهند بود.

يکي از تظاهرکنندگان که خواستار خروج ترويکا (شامل اتحاديه اروپا، بانک مرکزي اروپا و صندوق جهاني پول) از قبرس بود، گفت «دستتان را از قبرس کوتاه کنيد...کساني که پول ما را دزديدند بايد به زندان رفته و بهاي آن را پرداخت کنند.»

کارشناسان مي‌گويند پيمان بسته کمکي بين قبرس و ترويکا قبرس را از ورشکستگي نجات مي‌دهد اما اين مسئله به بهاي روبرو شدن قبرس با سا‌ل‌ها برنامه‌هاي رياضتي تحقق انجام خواهد گرفت.

بر پايه اين پيمان، سپرده گذاراني که بيش از ۱۰۰ هزار يورو در دو بانک بزرگ قبرس سپرده دارند، بايد از سپرده خود تا ۴۰ درصد ماليات پرداخت کنند.

بانک لايکي، دومين بانک بزرگ قبرس تعطيل مي‌شود و بدين ترتيب به بسياري از سپرده گذاراني که حساب آنها بيمه نشده ضرر گسترده‌اي تحميل خواهد شد. خيلي از اين سپرده گذاران روس هستند. شهروندان روس حدود ۲۰ ميليارد يورو سپرده در بانک‌هاي قبرس دارند.

گفتني است دميتري مدودف، نخست وزير روسيه ضمن محکوم کردن شديد پيمان جديد بين قبرس و وام دهندگان بين المللي، اين توافق را با دزدي برابر دانست.

اين توافق که روز دوشنبه در بروکسل حاصل شد، راه را براي پرداخت ?? ميليارد يورو وام به قبرس از سوي اتحاديه اروپا، بانک مرکزي اروپا و صندوق جهاني پول هموار مي‌کند.

۱۳۹۲/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...