نسخه چاپی

یك آمریكایی كه می‌خواهد رئیس جمهور ایران شود!

طرح اتهام رسمی دولت عربستان سعودی علیه ایران و تبلیغات مطبوعات سعودی پیرامون این ماجرا، نگرانی مصری ها از فعالیت های گردشگران ایرانی در این كشور، حمایت از دیپلماسی به عنوان بهترین راه حل موضوع هسته ای ایران و تمایل یك آمریكایی ایرانی تبار برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

طرح اتهام رسمی دولت عربستان سعودی علیه ایران و تبلیغات مطبوعات سعودی پیرامون این ماجرا، نگرانی مصری ها از فعالیت های گردشگران ایرانی در این کشور، حمایت از دیپلماسی به عنوان بهترین راه حل موضوع هسته ای ایران و تمایل یک آمریکایی ایرانی تبار برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


1.jpg


به گزارش نمابه نقل از تابناک، یکی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به طرح اتهام رسمی عربستان سعودی علیه ایران درباره کشف یک شبکه جاسوسی در این کشور ارتباط دارد. به نوشته سایت شبکه خبری «الجزیره»، در پی طرح شایعاتی درباره ارتباط این شبکه جاسوسی با ایران، دولت سعودی روز گذشته به طور رسمی اعلام کرده افراد بازداشت شده به جرم جاسوسی در این کشور، به طور مستقیم با سرویس های اطلاعاتی ایران ارتباط داشته اند. سخنگوی وزارت خارجه عربستان ضمن بیان این مطلب مدعی شده دستگاه های اطلاعاتی ایران در ازای اطلاعات و اسناد مربوط به مکان های مهم، به افراد بازداشت شده پول پرداخت می کرده اند. این در حالی است که پیشتر و در پی انتشار مطالب اولیه مربوط به این موضوع در رسانه ها، وزارت خارجه ایران رسماً این اتهامات را تکذیب کرده بود.


2.jpg


به هر حال، همین ادعا زمینه ای را برای برخی رسانه های عرب ضدایرانی فراهم کرده تا به تبلیغات خود علیه ایران دامن بزنند. «عرب نیوز» از همین جمله است که با انتشار مطلبی به اصطلاح تحلیلی، به تعریف و تمجید از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی سعودی پرداخته و نوشته اقدام اخیر این دستگاه ها در کشف شبکه جاسوسی، توانایی های آن ها را اثبات می کند. در ادامه، این روزنامه می افزاید کشف این شبکه جاسوسی نشانگر تیرگی بی سابقه و جدی روابط میان تهران و حزب الله از یک سو و ریاض از سوی دیگر است. نویسنده این مطلب می نویسد با اثبات دخالت ایران در این موضوع، دولت سعودی باید رویکردی متفاوت در مقابل تهران در پیش بگیرد که پاسخ صریح دیپلماتیک، کمترین اقدام در این زمینه است.


3.jpg


 اما «الشرق الاوسط»، دیگر روزنامه سعودی، محور تمرکز خود را کشور مصر قرار داده و مدعی نگرانی مصری ها از نفوذ ایران در این کشور به واسطه فعالیت های گردشگری شده است. این روزنامه می نویسد مصری ها به طور فزاینده ای نگران هستند که سپاه پاسداران ایران، از روزنه گردشگری فعالیت های خود را در این کشور گسترش دهد و همچنین از گسترش مذهب شیعه در کشور خود به واسطه این اقدامات احساس نگرانی می کنند. به ادعای الشرق الاوسط، این نگرانی ها پس از آن شدت گرفت که ایران و مصر توافق نامه ای را برای از سر گیری پروازها میان دو کشور به امضا رساندند و ورود گردشگران ایرانی به این کشور برای اولین بار پس از 30 سال آزاد شده است. با این حال، سخنگوی دولت مصر در گفت و گو با این روزنامه تأکید کرده هیچ هدف سیاسی در پس زمینه ورود گردشگران ایرانی وجود ندارد و آن ها صرفاً از مکان های دیدنی بازدید خواهند کرد.



4.jpg


 در میان دیگر مطبوعات منطقه، روزنامه «گالف تودی» امروز مطلبی را درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کرده است. در این مطلب که نویسنده آن «موسی کیلانی»، از سفرای سابق کشور اردن معرفی شده، ضمن اشاره به تحولات اخیر مربوط به موضوع هسته ای ایران، نکاتی درباره سفر اخیر اوباما به سرزمین های اشغالی مطرح شده است. کیلانی می نویسد اوباما در این سفر نتانیاهو را قانع کرده که سه ماه بیشتر برای پیشبرد فرایند دیپلماتیک با ایران زمان بدهد و به این ترتیب، ماه ژوئن برای تصمیم گیری درباره ایران تاریخی تعیین کننده خواهد بود. در ادامه این مطلب با اشاره به موضع گیری های مقامات ایرانی و غربی، دیپلماسی بهترین راه برای حل موضوع هسته ای ایران دانسته شده، اما نویسنده در پایان این نکته را مطرح کرده که کشورهای غربی نباید نسبت به هسته ای شدن ایران و افزایش قدرت منطقه ای آن بی تفاوت باشند.



5.jpg


در نهایت، یکی از مطالبی که از روز گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات غربی بازتاب یافته، به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران مربوط می شود. «ای بی سی نیوز» از جمله رسانه هایی است که این مطلب را به نقل از آسوشیتدپرس منتشر کرده و از هوشنگ امیراحمدی، استاد ایرانی- آمریکایی رشته سیاستگذاری عمومی و بنیانگذار شورای ایرانیان آمریکا به عنوان فردی نام برده که تمایل به رسیدن به مقام ریاست جمهوری در ایران را دارد. در این مطلب مفصل، به معرفی امیراحمدی و فعالیت های وی و همچنین موانع جدی وی برای حتی تأیید صلاحیت به عنوان نامزد انتخابات پرداخته شده و در مجموع، از تمایل وی برای ریاست جمهوری ایران با عنوان تمایلی «خیال پردازانه» یاد شده است. مهمترین مانع مورد اشاره در این مطلب، تابعیت دوگانه امیراحمدی است و اینکه وی از آمریکا با لفظ «کشور من» یاد می کند.

۱۳۹۲/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...