نسخه چاپی

تحریم ایران دردسری بزرگ برای بریتانیا!

عکس خبري -تحريم ايران دردسري بزرگ براي بريتانيا!

تحریم‌های غرب و اروپا علیه ایران شركت نفتی بریتیش پترولیوم را برای اجرای یكی از پروژه‌هایش به دردسر انداخته است.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، فاکس بیزینس گزارش داد که شرکت بریتیش پترولیوم (BP) ممکن است تصمیم بگیرد تا پروژه تولید گاز طبیعی در ذخیره گازی "بروس" را در دریای شمال بریتانیا پیش از برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعطیل کند. مگر این‌که بتواند راهی را برای تولید مجدد از پروژه مجاور یعنی "رام" پیدا کند. پروژه‌ای که به دلیل تحریم ایران متوقف شده است.

سخنگوی بریتیش پترولیوم اعلام کرده است که بدون اجرای پروژه رام که می‌تواند تولید گاز از این منطقه را دو برابر کند، اجرای پروژه بروس به تنهایی از نظر اقتصادی و تجاری به صرفه نخواهد بود.

بریتیش پترولیوم در نوامبر ۲۰۱۰ در پی تحریم‌های غرب پروژه تولید گاز طبیعی رام را متوقف کرد، چرا که یکی از شرکایش در این پروژه یکی از واحدهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بود.

در همین حال توقف زودهنگام پروژه تولید گاز بروس می‌تواند آسیب جدی به برنامه‌های دولت بریتانیا بزند. دولت بریتانیا به تازگی برای تامین امنیت انرژی این کشور و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه مالیات‌های مربوط به فعالیت در بخش انرژی را کاهش داده است. حال در صورت توقف پروژه بروس تلاش دولت بریتانیا با شکست مواجه خواهد شد. در همین حال قیمت گاز در بریتانیا به دلیل سرمای پیش‌بینی نشده با افزایش مواجه شده است.

ذخیره گازی بروس که تولید در آن از سال ۱۹۹۳ میلادی آغاز شده است روزانه معادل ۲۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که دوسوم از این میزان تولید گاز طبیعی است. تولید در ذخیره رام نیز در سال ۲۰۰۵ آغاز شده است که به پلت‌فرم پروژه بروس از طریق یک لوله زیردریایی متصل است. این پروژه قبلا روزانه معادل حدود ۳۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

به غیر از ایران شرکت‌های توتال فرانسه، بی‌اچ‌پی بیلیتون استرالیا و ماروبنی ژاپن نیز در پروژه بروس با بریتیش پپترولیوم شریک هستند. ذخیره گازی بروس در حدود ۳۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر آبردین واقع شده است.

۱۳۹۲/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...