نسخه چاپی

ورود سوپرنفتكش چینی به پایانه نفتی خارك

این نخستین بار از هنگام تشدید تحریم های نفتی و بیمه ای اروپا ضد ایران از سال ۹۱ است كه یك نفتكش خارجی(چینی) در بنادر ایران بارگیری می كند.

پایگاه اطلاع‌ رسانی Oil Price در گزارشی نوشت، یک فروند سوپرتانکر چینی برای نخستین بار از هنگام آغاز تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران وارد بزرگترین پایانه صادراتی نفت ایران در جزیره خارک شده است.

به گزارش نما به نقل از شبکه خبر، این پایگاه نوشت: در سال 2012 اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه سازمان‌ها و شرکت‌های اروپایی که اقدام به بیمه شرکت‌های ایرانی می‌کردند ، اعمال کرد. این تحریم به آن معنا بود که اگر شرکتی با ایران تجارت می‌کرد، دیگر نمی‌توانست از بیمه‌های دریایی در اروپا استفاده کند.


با این حال جدید ترین اطلاعات منتشر شده شرکت انگلیسی IHS Fairplay درباره حرکت‌ کشتی‌ها در آب‌های جهان نشان می‌دهد، برای نخستین بار از سال 2012 تاکنون یک سوپرتانکر چینی از بزرگترین پایانه صادراتی نفت ایران در جزیره خارک لنگر انداخته است.


ریچارد هارلی، تحلیلگر اطلاعات دریایی درشرکت تحقیقاتی انگلیسی IHS Fairplay در این باره می‌گوید: از هنگام آغاز تحریم‌ها تاکنون برای نخستین بار یک سوپرتانکر حمل نفت خام متعلق به چین از یکی از بنادر ایران بازدید کرده است.

بر اساس اطلاعات این شرکت، این نفتکش در 7 فروردین، خلیج فارس را ترک کرده است.


در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: کشورش همواره تصریح کرده است که هدف تحریم‌های غرب علیه ایران نبوده است و به همکاری طبیعی و شفاف خود با ایران در حوزه انرژی ادامه می‌دهد و به طور قاطع با راهبرد تحریم یک کشورعلیه کشور دیگر طبق قوانین داخلی خود مخالفت می‌کنیم.


پرس تی‌وی نیز با تائید این خبر گزارش داد، این تانکر چینی ظرفیت حمل دو میلیون بشکه نفت خام را دارد و یک شرکت نروژی نیز آن‌را بیمه کرده است.


چین از بزرگترین خریداران نفت خام صادراتی ایران است که در فوریه 2013 برخلاف تحریم‌ها واردات نفت این کشور از ایران بیش از 80 درصد افزایش یافت.


بلومبرگ نیز گزارش داد ، نفتکش چینی " یوانگ یانگ یو" که ظرفیت حمل بیش از 2 میلیون بشکه نفت خام را دارد در اول فروردین 92 برای بارگیری در جزیره خارک ایران پهلو گرفت.

این نخستین بار از زمان اعمال تشدید تحریم های نفتی و بیمه ای ایران از سوی اتحادیه اروپا از تیر ماه 91 است که یک نفتکش خارجی (چینی) در بنادر ایران بارگیری می کند. این اقدام از نظر نمادین ضربه ای بزرگ به تحریم های نفتی و بیمه ای تحمیل شده اروپا و آمریکا علیه ایران است.


با وجودی که چین در سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را تا ۲۲ درصد کاهش داد، اما شواهد نشان می‎دهد، در ماه‌های اخیر واردات نفت چین از ایران به شدت افزایش یافته است.


در همین زمینه خبرگزاری رویترز، اول فروردین گزارش داد، واردات نفت چین از ایران در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از آن تا ۶۸ درصد افزایش یافته و به روزانه ۵۲۱ هزار و ۳۳۰ بشکه نفت رسیده است.


گزارش جدید آژانس جهانی انرژی نیز می‌گوید که صادرات نفت ایران در ماه فوریه در مقایسه با ماه قبل آن از روزانه ۱.۲۸ میلیون بشکه به ۱.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است.

۱۳۹۲/۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...