نسخه چاپی

روز 13 فروردین روز دوستی و انس با طبیعت است

عکس خبري -13 فروردين روز دوستي‌ونس با طبيعت‌است

13 فروردین روز طبیعت و از تعطیلات رسمی در تقویم كشور ما است و مردم در این روز كه آخرین روز جشن عید نوروز است، به دشت و صحرا می‌روند و در كنار خانواده این روز را به شادی سپری می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، 13 فروردین روز طبیعت و از تعطیلات رسمی در تقویم کشور ما است و مردم در این روز که آخرین روز جشن عید نوروز است، به دشت و صحرا می‌روند و در کنار خانواده این روز را به شادی سپری می‌کنند.


بیرون رفتن از خانه در روز سیزدهم فروردین و آن روز را بـه شـادی و تفـریـح گذراندن از رسوم دیـریـن ایـرانـیان اسـت و پس از گذشت سال‌ها از این سنت قدیمی، همچنان مردم آن را حفظ کرده و سعی می‌کنند که در کنار سبزه و آب و گیاهان، این روز را به خوبی بگذرانند و در یاد و خاطره آنها ثبت شود.


در زمان‌های گذشته روز 13 را روز نحس می‌دانستند و برای دوری از این نحسی به بیرون می‌رفتند و این روز را در صحرا و دشت سپری می‌کردند، تا از بدیمنی آن‌ در امان باشند، ولی امروزه این روز را روز انس با طبیعیت می‌دانند و مردم سعی می‌کنند که همه در این روز دور هم جمع شوند و با شادی و تفریحآن را پشت سر بگذارند.


مردم بروجرد همانند سایر مردم ایران در روز 13فروردین بیرون می‌روند و سعی می کنند که خوش آب و هواترین منطقه را برای آن در نظر بگیرند.


بروجرد به دلیل آب و هوای مناسب دارای مناطق زیادی در روز 13 فروردین است و بروجردی‌ها برای این روز به‌همراه خانواده و فامیل برنامه‌ریزی می‌کنند و به دشت و صحرا می‌روند و معمولا به منطقه ونایی و یا گلدشت که از سرسبزترین مناطق بروجرد است، می‌روند.


اکثر مردم بروجرد در روز 13 فروردین آش رشته طبخ می‌کنند و در این راستا بازی‌های جالب و دیدنی را به صورت گروهی انجام می‌دهند و این در حالی است که امروزه بازی‌های محلی و گروهی در حال کمرنگ شدن هستند.


یکی از این بازی‌های محلی و پر طرفدار در این روز بازی با چند چوب است که چوب بازی نام دارد و با تعدادی چوب به شکل پرتاب کردن آنها بازی می‌کنند.


بازی‌ وسطی و بازی‌های مختلف دیگری با توپ در 13 فروردین انجام می‌شود که روزی به یاد ماندنی و پرخاطره برای همه به ویژه برای کودکان و جوانان است.


مادر بزرگ‌ها هم در این روز بیکار نمی‌نشینند و گیاهان خوراکی را از صحرا جمع‌آوری می‌کنند، تا با آنها آش‌های خوشمزه و محلی تهیه کنند.


مردم بروجرد در 13 فروردین از صبح زود بیرون می‌روند و برخی حتی صبحانه خود را در کنار طبیعت میل می‌کنند و تا شب بیرون از منزل هستند.


رئیس اداره محیط زیست بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: مردم در روز 13 فروردین از شکستن شاخه‌ها برای روشن کردن آتش استفاده نکنند و اگر در برخی موارد این کار صورت می‌گیرد، قبل از ترک محل حتما آتش را خاموش کرده و از خاموش شدن آن اطمینان داشته باشند.


امیر ساکت اظهار داشت: مردم در 13 فروردین از شاخه‌های درختان برای بستن تاب استفاده نکنند، چون ممکن است، سبب شکستن شاخه‌ها شود.


وی بیان کرد: اگر روز 13 فروردین در کنار آب رودخانه‌ها هستند، از ریختن زباله‌ها و آلوده کردن آبها و یا رها‌سازی ماهی‌های قرمز خود جدا خودداری کنند.


ساکت تصریح کرد: مردم طبیعت دوست در این روز زباله‌های خود را در کیسه‌های زباله ریخته تا این طبیعت زیبا برای سایر نسل‌ها نیز حفظ شود.

۱۳۹۲/۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...