نسخه چاپی

شاه اسپانیا باید درباره هدایای دریافتی از رژیم پهلوی توضیح بدهد

عکس خبري -شاه اسپانيا بايد درباره هداياي دريافتي از رژيم پهلوي توضيح بدهد

افشای ثروت هنگفتی كه 20 سال پیش از سوی پدر خوان كارلوس پادشاه اسپانیا به فرزندش به ارث رسیده بود، موجب شده است شماری از احزاب و نمایندگان مجلس اسپانیا خواستار توضیحاتی در باره همه دریافتیهای پادشاه از دیگران از جمله محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران شوند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، ˈگاسپار یاماسارسˈ از نمایندگان حزب چپ متحد اسپانیا و رهبر سابق این حزب در نامه ای کتبی از دولت اسپانیا خواسته است توضیح دهد خوان کارلوس در دوران 37 ساله پادشاهی خود چه میزان هدایا از شرکت های اسپانیایی یا دولتهای خارجی و بطور مشخص، ˈشاه پارس و عربستان سعودیˈ دریافت کرده است.

وی همچنین پرسیده است:ˈآیا این صحت دارد که در سال 2008 میلادی پادشاه اسپانیا بارها از نخست وزیر خواسته بود از ورود شرکت نفتی روسی لوک اویل به حوزه سهام شرکت نفتی اسپانیایی رپسول حمایت کند؛ آنگونه که سفیر امریکا و نیز ˈبرناردینو لئونˈ دبیرکل وقت امور نهاد نخست وزیری اعتراف کرده بودند؟!ˈ

روزنامه ˈال موندوˈ چاپ مادرید روز سه شنبه با اعلام این خبر نوشت که ˈکایو لاراˈ دبیرکل حزب ˈچپ متحدˈ نیز گفته است که حزبش در حال بررسی تدابیر قانونی برای دریافت اطلاعات لازم در باره دارایی ها و کمک های دریافتی شاه از دیگران است و می خواهد مطمئن شود که پادشاه از پرداخت مالیات قانونی آنها فرار نکرده است.

یاماسارس نیز در سوالات کتبی خود که آنها را تقدیم مجلس اسپانیا کرده، نوشته است:ˈ دولت مسئولیت دارد تا به وظیفه خود مبنی بر ایفای تعهد همگان و تک تک شهروندان کشورمان نسبت به پرداخت مالیاتهای قانونی نظارت کند و در این زمینه باید مشخص کند که آیا پادشاه اسپانیا در حال حاضر حسابهایی فعال در بانکهای سوییس یا دیگر کشورهای خارجی دارد؟! و اگر پاسخ مثبت است، آیا مالیات آنها پرداخت شده است؟!ˈ

وی همچنین خواستار برآورد میزان ارثیه دریافتی خوان کارلوس از پدرش در لحظه دریافت آن شده و اینکه آیا او در طول این مدت که سرمایه اش افزایش یافته، مالیات آن را به دولت پرداخت کرده است یا خیر؟!

اینگونه سوالات و اقدامات حزب چپ متحد همزمان با درخواست احزابی نظیر حزب سوسیالیست کارگری - بزرگترین حزب مخالف دولت- و شماری دیگر از احزاب اسپانیا مطرح می شود که خواستار توضیح در باره ارثیه هنگفتی شده اند که از طریق بانکهای سوییس از پدر خوان کارلوس به او به ارث رسیده است.

آنگونه که روزنامه ˈال موندوˈ چاپ مادرید روز گذشته فاش کرد ˈخوان بوربونˈ پدر پادشاه اسپانیا که فرزند ˈآلفونسو سیزدهمˈ پادشاه تبعیدی این کشور بود، هنگام مرگش در سال 1993 میلادی در مجموع مبلغ 375 میلیون پزوتا (معادل 25/2 میلیون یورو) در سه حساب مخفی در بانکهای سوییس برای او به ارث گذشته بود و در طول 20 سال گذشته تاکنون کسی از آن خبر نداشته است.

آلفونسو سیزدهم در سال 1931 میلادی در پی استقرار جمهوری دوم در اسپانیا از حکومت خلع شد اما او همچنان به عنوان پادشاه در تبعید خود را معرفی کرد و پس از شکست جمهوریخواهان از سلطنت طلبان در سال 1939 میلادی نیز ژنرال ˈفرانسیسکو فرانکوˈ دیکتاتور معروف اسپانیا تا زمان مرگش در سال 1975 میلادی مدعی بود که به نیابت از سلطنت بر این کشور اروپایی حکومت می کند. با مرگ فرانکو، خوان بوربون به جای آنکه سلطنت را بر عهده بگیرد، از حقوق خود در این زمینه به نفع پسرش، خوان کارلوس چشم پوشی کرد و در نتیجه، پسرش از همان زمان بر اسپانیا حکومت می کند.

ˈخوان بوربونˈ سال 1993 در شهر پامپلونا در شمال اسپانیا درگذشت و حالا 20 سال پس از مرگ او، روزنامه ال موندو برای نخستین بار فاش کرده است که او مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون پزوتا معادل با شش میلیارد و 600 میلیون یورو در سه حساب مخفی خود در بانکهای سوییس برای فرزندانش شامل خوان کارلوس - پسر- و دو فرزند دخترش ارثیه گذاشته بود که از این میزان، مبلغ 375 میلیون پزوتا نصیب پسرش شده است.

اکنون علاوه بر حزب سوسیالیست و حزب چپ متحد، چند حزب دیگر از جمله سوسیالیست کاتالونیا، توسعه و دموکراسی و حزب ناسیونالیست گالیسیا نیز از دولت خواسته اند در باره میراث خوان کارلوس توضیح دهد.

بر اساس قانون اساسی اسپانیا، مجلس نمی تواند پادشاه را برای ادای توضیحات فرابخواند اما نمایندگان اصرار دارنددربار سلطنتی باید بطور مستقیم یا از طریق دولت در این زمینه به افکار عمومی پاسخ بدهد.

این جنجال در شرایطی رخ داده است که اعتبار پادشاه 75 ساله اسپانیا به دلیل نقش داشتن او در پرونده فساد مالی و کلاهبرداری دامادش، ˈاینیاکی اوردانگارینˈ، ماجرای شکار فیل در جنگلهای آفریقا و مشکلات جسمی پس از آن در جامعه بشدت آسیب دیده است، به گونه ای که برخی احزاب خواهان کناره گیری او از سلطنت و سپردن آن به فرزند 45 ساله اش، فلیپه شده اند.

۱۳۹۲/۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...