نسخه چاپی

اجلاس "اصلاح و اجتهاد از دیدگاه علمای اسلامی در گذشته و حال" در الجزایر

اولین اجلاس بین المللی اصلاح و اجتهاد از دیدگاه علمای اسلامی در گذشته و حال با حضور هیات ایرانی و صاحب نظران و كارشناسان اسلامی از برخی كشورها در پایتخت الجزایر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دهها تن از شخصیت های علمی و دانشمندان اسلامی از كشورهای ایران ، پاكستان ، اندونزی ، سوریه ، موریتانی ، سنگال ، سویس، پرتغال، كانادا و الجزایر در اولین و دومین روز از اجلاس با ارائه مقالاتی دیدگاهها و نظرات خود در زمنیه اصلاح و اجتهاد از دیدگاه علمای اسلامی در طول تاریخ را ارائه نمودند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، آیت الله 'محمد علی تسخیری' دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان اولین سخنران در دومین روز این اجلاس طی سخنانی با عنوان

' تجدید اسلامی و رابطه آن با اجتهاد اسلامی ' به موضوع تغییر در اسلام و اینكه می بایست این تغییر به وسیله اجتهاد و با توجه به انعطاف پذیری اسلام انجام پذیرید، اشاره كرد.

دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نقش و روابط انسان با خالق و مخلوق به تبیین مباحث مختلف اجتهاد، ضوابط اجتهاد ، احكام شرعی ، اختیارات ولی فقیه ، احكام ثانویه و احكام سلطانیه پرداخت.

آیت الله تسخیری در پایان سخنان خود به پرسش های حاضران پاسخ داد كه تحسین و تقدیر شركت كنندگان در این اجلاس را به دنبال داشت.

شخصیت های علمی كشورهای شركت كننده در این اجلاس نیز در دیدار با اعضای هیات ایرانی مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مختلف جهان اسلام را ستودند.

دكتر 'محمد حسن تبرائیان ' معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز به عنوان دیگر سخنران شركت كننده از جمهوری اسلامی در این اجلاس مقاله ای با عنوان ' اجتهاد در مكتب اهل بیت (ع)' ارائه كرد.

تبرائیان در سخنان خود با تبیین ادوار اجتهاد بر اهمیت ضرورت وحدت و تقریب مذاهب اسلامی برای رویارویی با توطئه ها و تلاش های اسلام ستیزان و همچنین نقش اجتهاد در تحكیم وحدت امت اسلامی تاكید كرد كه مورد استقبال و توجه حاضران قرار گرفت.

دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هیات همراه روز گذشته هنگام ورود به الجزایر از سوی مقامات شورای عالی اسلامی، نماینده وزارت امور خارجه الجزایر و تنی چند از اعضای سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی مورد استقبال قرار گرفتند.

آیت الله تسخیری همچنین در دیدار با ' شیخ ابو عمران' رییس شورای عالی اسلامی و' بوعبدالله غلام الله' وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر دیدار و در باره مسائل جاری جهان اسلام گفت و گو كرد.

رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این دیدارها ضرورت وحدت و تقریب امت اسلامی در شرایط حساس كنونی جهان اسلام برای مقابله با چالش های فراروی امت اسلامی را مورد تاكید قرار داد.

این اجلاس سه روزه كه از روز گذشته و به همت شورای عالی اسلامی الجزایر برگزار شده است فردا (چهارشنبه ) به كار خود پایان خواهد داد.

۱۳۹۱/۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...