نسخه چاپی

هدف غربی‌ها از طولانی كردن مذاكرات

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران این است كه هیچ نوع توقف و تعلیقی را نخواهد پذیرفت و هر نوع مذاكره ای كه صحبت از تعلیق و توقف كند از نظر جمهوری اسلامی مردود است گفت: ما زیر بار هیچ نوع تعلیق و توقفی نخواهیم رفت و این موضوع در ادبیات مذاكره ما معنا و جایگاهی ندارد.

به گزارش نما، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر در خصوص مذاکرات آلماتی قزاقستان که قرار است فردا برگزار شود گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا سه خط قرمز را برای مذاکرات هسته ای خود ترسیم کرده و این خطوط قرمز اصول جمهوری اسلامی در فعالیت هسته ای است.

وی تصریح کرد: اول اینکه فعالیت هسته ای به عنوان یک دانش و تکنولوژی حق ملت ماست و همه ملت ها می توانند از این حق برخوردار باشند، بنابراین مذاکره و گفتگویی که بخواهد از این خط قرمز عبور کند و حق داشتن این تکنولوژی و دانش را از جمهوری اسلامی ایران سلب کند از نظر ما مردود است.

نماینده مردم ورامین در مجلس در ادامه افزود: دوم اینکه ما برای رفع نیاز انرژی هسته ای صلح آمیز در داخل کشورمان به هر نوع فناوری و درجه خلوصی که لازم باشد دست پیدا می کنیم و هیچ کس نمی تواند جلوی ملت را بگیرد و یا مانع ایجاد کند که انرژی هسته ای مورد نیاز خودمان را به دست بیاوریم.

نقوی حسینی با بیان اینکه سومین خط قرمز این است که جمهوری اسلامی ایران هیچ نوع توقف و تعلیقی را نخواهد پذیرفت و هر نوع مذاکره ای که صحبت از تعلیق و توقف کند از نظر جمهوری اسلامی مردود است گفت: ما زیر بار هیچ نوع تعلیق و توقفی نخواهیم رفت و این موضوع در ادبیات مذاکره ما معنا و جایگاهی ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص درجه خلوص غنی سازی، آماده مذاکره هستیم و در این خصوص مذاکرات بین صاحبان این فناوری وجود دارد گفت: در گذشته غربی ها به ایران پیشنهاد دادند تا غنی سازی 20 در صد را متوقف کند و در ازای آن غربی ها این سوخت را تامین کنند که متاسفانه آنها بعد از تعلیق ایران به تعهدات خود عمل نکردند و ما مجبور شدیم تا برای راکتور تحقیقاتی تهران صفحه سوخت با غنی سازی 20 درصد را تامین کنیم.

وی تا کید کرد: جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را که در آن بحث از منتفی شدن حق جمهوری اسلامی و یا ایجاد مانع برای تامین انرژی هسته ای مورد نیاز داخل و یا صحبت از تعلیق باشد، را نمی پذیرد و مردود می داند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص علت طولانی شدن مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: طرف غربی در یک اشتباه بزرگ قرار دارد؛ آنها نسبت به این اشتباه توهم داشته و فکر می کنند تحریم ها و فشارها باعث عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

نقوی حسینی در ادامه تصریح کرد: غربی ها با طولانی کردن مذاکرات زمان می خواهند تا اثر این فشار و تحریم ها را بر جمهوری اسلامی ایران ببیند؛ آنها فکر می کنند تحریم ها بالاخره ملت ایران را خسته کرده و در نهایت منجر به عقب نشینی جمهوری اسلامی می شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به اینکه برخی ها معتقدند علت طولانی شدن مذاکرات هسته ای این است که غربی ها منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران هستند گفت: من این موضوع را قبول ندارم چرا که برای آنها مهم نیست چه کسی رئیس جمهور شود، غربی ها فکر می کنند تحریم ها منجر به تسلیم شدن ملت ایران می شود اما با هوشمندی رهبر معظم انقلاب امسال به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شد تا ما در حوزه اقتصادی غربی ها را ادب کنیم و به آنها نشان دهیم که تحریم و فشار نمی تواند بر اراده ملت ایران تاثیر بگذارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از مذاکرات آلماتی چگونه است گفت: با توجه به اظهارات چند پهلوی آمانو که نه چیزی را قطعا رد و نه تایید می کند و با این رفتار خودش همیشه اختلال در مذاکرات ایجاد می کند و از سویی با توجه به نوعی بازی که آمریکایی ها در کنگره راه انداختند فکر می کنم که این دوره از مذاکرات هم بی نتیجه به پایان برسد.

۱۳۹۲/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...