نسخه چاپی

"جنگ در شبه جزیره كره بسیار مخرب خواهد بود"

عکس خبري -"جنگ در شبه جزيره کره بسيار مخرب خواهد بود"

فكر می‌كنم احتمال وقوع چنین امری زیاد نیست. به عقیده من آنچه درباره‌ش صحبت می‌كنیم نوعی قدرت نمایی از سوی طرفین ماجرا است و خطر آن وجود دارد كه از كنترل خارج شود. »

به گزارش نما، یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید احتمال جنگ در شبه‌جزیره کره وجود ندارد چرا که هرگونه مقابله احتمالی برای کره مخرب خواهد بود.

این در حالی است که جنگ لفظي بين واشنگتن و پيونگ يانگ پس از استفاده از ۲ بمب افکن رادار گريز بي ۲ و بي ۵۲ با قابليت حمل کلاهک هسته‌اي در رزمايش مشترک امريکا و کره جنوبي شدت يافت.

سئول و واشنگتن، ۱۱ مارس ۲۰۱۳ ميلادي، به رغم هشدارهاي کره شمالي، رزمايش سالانه خود را به مدت يک هفته در نزديکي شبه جزيره کره آغاز کردند. حدود ۱۰ هزار نيروي نظامي کره جنوبي و حدود ۳۰۰۰ نيروي نظامي امريکا در اين رزمايش مشترک مشارکت داشتند.

امريکا همچنين ۲ فروند ناوشکن ضد موشک خود را به غرب اقيانوس آرام اعزام کرده است تا هر گونه حمله بر ضد خاک خود را رهگيري کند.

جرج ليتل سخنگوي پنتاگون نيز روز سه‌شنبه (۱۳ فروردين) اعلام کرد: «دو ناوشکن امريکايي (مک کين و ديکاتور) براي پاسخگويي به هر گونه تهديد موشکي به متحدان و يا سرزمين ما در سواحل غربي اقيانوس آرام موضع گرفته‌اند.»

شبکه پرس تی‌وی با دیوید لیندورف، روزنامه نگار و محقق امریکایی مصاحبه‌ای ترتیب داده است تا در این باره بیشتر صحبت شود. آنچه در زیر می‌خوانید برگردانی از این مصاحبه است.ی ترتی

پرس تی‌وی: به عقیده شما با توجه به تمامی وقایعی که در منطقه رخ داده است، احتمال آغاز یک جنگ تمام عیار تا چه اندازه وجود دارد؟

لیندورف: من یک کارشناس نظامی نیستم، اما فکر می‌کنم احتمال وقوع چنین امری زیاد نیست. به عقیده من آنچه درباره‌ش صحبت می‌کنیم نوعی قدرت نمایی از سوی طرفین ماجرا است و خطر آن وجود دارد که از کنترل خارج شود. ممکن است یکی از دو طرف در محاسبات خود اشتباه کند اما مسلما کره شمالی برای قرار گرفتن در چنین موقعیت نظامی خطرناکی دلایل خودش را دارد.

دولت پیونگ یانگ در داخل کشور خود از محبوبیت زیادی برخوردار نیست و اکنون نیز به لحاظ اقتصادی مشکلات فراوانی دارد، بنابراین سعی دارد از موقعیت استفاده کند و به نحوی اوضاع را برای مردمش ترسناک جلوه دهد، من فکر می‌کنم دولت اوباما نیز سعی دارد طوری نشان دهد که با دولت کشوری که بیشتر مردم امریکا آن را دولتی سرکش می‌دانند، محکم برخورد می‌کند.

بنابراین به نظر من دولت هر دو کشور سعی دارند به نوعی این رویکرد تقابلی را پیش ببرند اما هیچ کدامشان نمی‌خواهند به راستی درگیر آن شوند. مطمئنم آخرین چیزی که ممکن است مردم کره بخواهند آغاز یک جنگ است چرا که آغاز چنین جنگی به شدت به مردم آنان و پایگاه‌های صنعتی‌شان آسیب خواهد رساند.

به عقیده من افراد عاقل باید پیشقدم شوند و کاری انجام دهند، اما تا آن زمان باید شاهد این نمایش باشیم.

پرس تی‌وی: به نظر شما به بیانی چقدر ممکن است این جنگ یک جنگ هسته‌ای باشد؟س

لیندروف: ببینید، من به طور کلی فکر نمی‌کنم جنگی در کار باشد. به عقیده من آخرین چیزی که ممکن است شاهدش باشیم یک جنگ هسته‌ای است، فکر نکنم کره شمالی دیوانه بوده و قصد خودکشی داشته باشد. فکر نمی‌کنم آنها بخواهند بمبی را شلیک کنند که حتی نمی‌توانند آن را روی موشک‌هایشان کار بگذارند.

اصلا نمی‌دانم چگونه می‌خواهند چنین بمبی را به خاک امریکا برسانند. آنها نمی‌توانند موشک‌هایشان را فراتر از خاک کره جنوبی شلیک کنند.

به عقیده من امریکا درباره استفاده از سلاح هسته‌ای بسیار محتاط خواهد بود. واشنگتن نمی‌تواند عواقب آغاز استفاده از سلاح هسته‌ای را به جان بخرد. به عقیده من اگر کره شمالی آنقدر دیوانه باشد که بخواهد یکی از آن بمب‌های کوچکش را شلیک کند و بر فرض اگر این بمب کار کند، آن وقت ممکن است امریکا نیز به این فکر بیفتد که یکی از تاسیسات اتمی کره شمالی را هدف قرار دهد، اما مساله این است که چندین تن از افراد بیگناه در این بین صدمه خواهند دید. این امر قلب تمام مردم آسیا را به درد خواهد آورد، این اتفاق تمامی مردم کره جنوبی را خواهد آزرد. بنابراین فکر نمی‌کنم امریکا قصد داشته باشد از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

۱۳۹۲/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...