نسخه چاپی

مذاكرات ایران و 1+5 در آلماتی آغاز شد

عکس خبري -مذاكرات ايران و 1+5 در آلماتي آغاز شد

دور دوم مذاكرات جمهوری اسلامی ایران و اعضای گروه 1+5 امروز (جمعه ) و لحظاتی پیش در «آلماتی» پایتخت سابق قزاقستان و بزرگترین شهر این كشور آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی طبق روال مذاکرات قبلی، ریاست هیات ایرانی در این دور از گفت و گوها را نیز برعهده دارد و خانم «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ریاست تیم مذاکره کننده گروه 1+5 را عهده دار است.


دور قبلی مذاکرات ایران و گروه 1+5 با عنوان «آلماتی 1» روز های 8 و 9 اسفند سال گذشته برگزار شد.

در این دوره نیز «هتل ریکسوس» آلماتی محل برگزاری مذاکرات است و خبرنگاران بسیاری از رسانه های جهان در «هتل اینترکنتیننتال» مستقر هستند و اخبار مذاکرات را به صورت لحظه به لحظه دنبال می کنند.

«سید عباس عراقچی» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی از جمله همراهان جلیلی در این دور از مذاکرات هستند.

تیم مذاکره کننده گروه 1+5 متشکل از نمایندگانی از پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان نیز تقریبا با همان ترکیبی که در دوره مذاکرات «آلماتی 1» حضور داشتند، پای میز مذاکره «آلماتی 2» حاضر شده اند.



** پاسخ های واقع بینانه تر 1+5 در «آلماتی 1» نسبت به مذاکرات قبل

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد از انجام مذاکرات آلماتی 1، تصریح کرد: در این دور از گفت و گوها، پاسخ 1+5 به پیشنهادهای ایران، نسبت به گذشته واقع بینانه تر بود.

جلیلی با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی هست، در عین حال تاکید کرد: در پاسخ طرف مقابل به پیشنهادهای قبلی ایران، سعی شده است که در برخی موارد به دیدگاه های ایران نزدیک باشد که ما این نکته را مثبت تلقی می کنیم.



** تاریخچه مذاکرات

مذاکرات ایران و گروه 1+5 تا کنون سه دوره در ژنو، دو دوره در استانبول، یک دوره در بغداد، یک دوره در مسکو و یک دوره نیز در آلماتی برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار شد و استانبول دو بار به ترتیب در بهمن 1389 و 26 فروردین ماه 1391 میزبان دو دور بعدی گفت وگوها بود. بعد از آن ایران و گروه 1+5 در اوایل خرداد ماه 1391 در دارالضیافه بغداد به مذاکره پرداختند و مذاکرات مسکو نیز به فاصله نسبتا کمی از مذاکرات بغداد در اواخر خرداد ماه همان سال برگزار شد.

آخرین دور این گفت وگوها نیز روزهای 8 و 9 اسفند سال گذشته در آلماتی بزگرار شد.

۱۳۹۲/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...