نسخه چاپی

كره‌شمالی خواستار تخلیه سفارتخانه‌های خارجی شد

عکس خبري -کره‌شمالي خواستار تخليه سفارتخانه‌هاي خارجي شد

كره شمالی از آلمان، انگلیس، روسیه و چند كشور دیگر خواست كه سفارتخانه‌های خود در پایتخت این كشور را تخلیه كنند.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا،‌ روسیه اکنون با چین، واشنگتن، توکیو و کره جنوبی سرگرم رایزنی برای تصمیماتی است که باید اتخاذ شوند.

خبرگزاری رسمی چین به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که وزارت خارجه کره شمالی از برخی کشورهای خارجی خواسته است که به دلیل حساس بودن شرایط، سفارتخانه‌های خود در پیونگ‌یانگ را تخلیه کنند. سفارت روسیه در پیونگ یانگ نیز تایید کرد که در این زمینه یادداشتی از وزارت خارجه کره شمالی دریافت کرده است.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، دنیس سامسونوف، سخنگوی مطبوعاتی سفارت روسیه در کره شمالی روز جمعه به خبرگزاری اینترفاکس گفت که خروج دیپلمات‌ها در پیونگ‌یانگ به دلیل خطرناک شدن وضعیت توصیه شده است.

وی افزود:«ما در مرحله تعیین‌کننده‌ای قرار گرفته‌ایم.»

براساس اظهارات سامسونوف، مسکو هنوز تصمیمی برای تخلیه سفارتخانه خود در پیونگ‌یانگ نگرفته است، اما به دلیل این هشدار با آمریکا، چین، ژاپن و کره جنوبی تماس تنگاتنگ دارد. همزمان سفارت‌خانه‌های بلغارستان و جمهوری چک نیز تایید کردند که نامه مربوط به تخلیه را از وزارت‌ خارجه کره شمالی دریافت کرده‌اند.

احضار سفیر کره شمالی در برلین

به ‌گزارش خبرگزاری آلمان، برلین نیز توصیه کره شمالی در این زمینه را دریافت کرده ‌است. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است: «امنیت و امکان کار سفارتخانه ما در پیونگ‌یانگ، به دلیل تنش‌های تازه به‌ صورت مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

وزارت‌ خارجه آلمان، با احضار سفیر کره شمالی در برلین، به تهدیدهای تازه این کشور اعتراض کرد. به دستور گوئیدو وستروله وزیرخارجه آلمان، به سفیر کره شمالی ابلاغ شده است که دولت آلمان تهدیدهای پیونگ‌یانگ را به هیچ‌وجه قابل پذیرش نمی‌داند.

به گفته سخنگوی وزارت‌ خارجه آلمان، این‌ کشور در مورد برخورد با تهدیدهای کره شمالی هماهنگ با شرکای بین‌المللی و اروپائی خود عمل خواهد کرد.

مقامات وزارت‌ خارجه انگلیس می‌گویند، نماینده دولت کره شمالی در تماسی با سفارت انگلیس با لحنی معتدل‌تر پرسیده است که آیا این سفارتخانه تخلیه خواهد شد یا نه.

خواست تخلیه به‌ صورت شفاف با سفارت انگلیس در میان گذاشته نشده، اما نسبت به نتایج تشدید تنش‌ها بر روند کار همه سفارتخانه‌های خارجی در پیونگ‌یانگ هشدار داده شده است.

بر پایه گزارش خبرگزاری‌های غربی، در تماس‌های وزارت‌ خارجه کره شمالی با سفارتخانه‌های خارجی تاکید شده است که پیونگ‌یانگ از روز دهم آوریل امسال دیگر امنیت سفارت‌خانه‌ها را تضمین نمی‌کند.

مسئله تهدیدهای تازه کره شمالی قرار است در نشست وزیران خارجه گروه هشت نیز مورد بررسی قرار گیرد. این نشست هفته آینده در لندن تشکیل می‌شود.

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها در مناطق مرزی شبه جزیره کره، کره جنوبی گفته است در صورتی که شرایط کاری برای کارگرانی که در منطقه صنعتی کایسونگ کار می‌کنند، خطرناک شود، مانع از کار کردن آنها در این منطقه صنعتی خواهد شد.

منطقه کایسونگ که در خاک کره شمالی قرار دارد، محل درآمدزایی خوبی برای این کشور است. ده ها کارخانه و صدها شهروند کره جنوبی در آن فعالیت دارند.

این منطقه که کارگران کره شمالی و جنوبی مشترکا در آن به کار مشغول هستند، آخرین ارتباط بین دو همسایه محسوب می‌شود و عموما معیار خوبی برای سنجش رابطه میان دو کره بوده است.

کره شمالی اخیرا تهدید کرده که پایگاه‌های نظامی آمریکا از جمله جزیره گوام در اقیانوس آرام را مورد هدف قرار خواهد داد.

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این تهدید از استقرار سپر دفاع موشکی آن کشور در جزیره گوام خبر داده و گفته است کشتی های جنگی آمریکایی هم در آب‌های منطقه مستقر شده‌اند.

۱۳۹۲/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...