نسخه چاپی

به رغم اعلام ضرب‌الاجل؛

هیچ دیپلماتی كره‌شمالی را ترك نمی‌كند

عکس خبري -هيچ ديپلماتي کره‌شمالي را ترک نمي‌کند

وزیر خارجه روسیه توضیح پیونگ‌یانگ درباره اعلام ضرب‌الاجل برای خروج دیپلمات‌های خارجی از این كشور و عدم تضمین امنیت دیپلمات‌ها را خواستار شد.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر به ازبکستان اعلام کرد که مسکو با چین، ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی برای مشخص شدن انگیزه این درخواست دولت پیونگ یانگ همکاری می‌کند و در ارتباط است.

وی گفت: این درخواست برای تمامی سفارت‌خانه‌ها در پیونگ یانگ ارسال شده و اکنون درصدد هستیم تا شرایط و اوضاع کاملا مشخص شود. ما از همسایگان کره شمالی چند سوال داریم تا درباره شرایط توضیح دهند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما نگران افزایش تنش‌ها هستیم حتی اگر تنها یک جنگ لفظی باشد. ما خواهان درک علت ارائه این پیشنهاد از سوی دولت پیونگ یانگ هستیمف اینکه این خواست و تصمیم رهبر کره شمالی است یا تنها در حد یک پیشنهاد می‌باشد.به ما گفته شده که این فقط یک پیشنهاد است.

ده‌ها کشور در کره شمالی سفارتخانه دارند. "دنیس سامسونف"، سخنگوی سفارتخانه روسیه در کره شمالی به رسانه‌های روس گفت که سفارت این کشور به صورت عادی در حال فعالیت است.

روسیه در پی آزمایش اتمی کره شمالی که تهدیدی علیه کره جنوبی و ایالات متحده محسوب می‌شود، به شدت از دولت پیونگ یانگ خشمگین است.

"الکساندر لوکاشویچ"، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز به شدت بی‌اعتنایی کره‌شمالی نسبت به قعطنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که لندن اقدام آتی‌اش در قبال کره‌شمالی را بررسی خواهد کرد. و هیچ طرحی برای خروج فوری از پیونگ یانگ ندارد.

این وزارتخانه با تایید دریافت این پیشنهاد آن را بخشی از لفاظی‌های پیونگ یانگ برای نشان دادن آمریکا به عنوان یک تهدید دانست.

سوئد نیز اعلام کرد که وزارت خارجه کره شمالی با دیپلمات‌های خارجی دیداری داشته اما به آنها دستور خروج از کشور را نداده است.

تئو زیترمان، سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفت: در این دیدار درباره اوضاع امنیتی در کشور صحبت شده است و طرفین کره‌ای گفته‌اند که در صورت لزوم برای خروج دیپلمات‌ها کمک خواهند کرد.

سوئد حافظ منافع آمریکا در کره شمالی است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این پیشنهاد را بخشی از جنگ لفظی دانست و گفت: سوال این است آخرش که چی؟ این دولت یک رژیم غیرقابل پیش‌بینی است. ما جانب احتیاط را رعایت می‌کنیم و اقدامات مناسب را انجام خواهیم داد چه در عرصه دفاعی و چه بازدارندگی هم ما و هم متحدانمان اما همچنان از کره شمالی می‌خواهیم شیوه خود را تغییر دهد چرا که به این ترتیب نمی‌تواند به انزوای خود خاتمه دهد.

کشورهای جمهوری چک، رومانی، لهستان، بلغارستان و هند که در پیونگ یانگ سفارتخانه دارند گفته‌اند که اوضاع را مورد بررسی قرار می‌دهند اما تصمیم به خروج ندارند.

فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا نیز به کره شمالی در خصوص جنگ هشدار داد و اوضاع در شبه جزیره کره را عجیب و نامعقول توصیف کرد و تهدیدهای مطرح شده از سوی دولت پیونگ یانگ را یکی از خطرناک‌ترین جنگ‌های هسته‌ای در 50 سال گذشته خواند.

سخگوی دولت آلمان نیز گفت که برلین سفیر کره شمالی را برای اعلام نگرانی جدی برلین از تشدید جدی تنش‌ها در شبه جزیره کره فراخوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: نگرانی جدی دولت آلمان از تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره و اینکه پیونگ یانگ عامل این تنش‌ها است از جانب گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان به سفیر کره شمالی ابلاغ شد.

۱۳۹۲/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...