نسخه چاپی

تركیه: تنش نظامی ایران و اسرائیل برای ما خطرناك است

وزیر خارجه تركیه گفت: تركیه و كشورهای عربی از تنش نظامی كه میان ایران و اسرائیل بوجود آمده است، رنج می برند. این مسئله برای تركیه و كشورهای عربی یك خطر به شمار می رود.

وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد که هیچ کشوری در منطقه، چه ایران و چه اسرائیل، حق کسب سلاح هسته ای را ندارند.

به گزارش نما، شفاف به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، «احمد داوود اوغلو» در هشتمین همایش اقتصادی ترکیه و کشورهای عربی گفت: ترکیه پایبند سیاست های اولیه است و خواهان منطقه عاری از سلاح هسته ای است.

وی افزود: ما مخالف دست یابی ایران به سلاح هسته ای هستیم و با قدرت هسته ای اسرائیل نیز مخالفیم.

اوغلو اضافه کرد: برای هیچ کدام از کشورهای منطقه نباید امتیاز یا استثنائی قایل شد.

هشتمین همایش اقتصادی ترکیه و کشورهای عربی با همکاری دولت ترکیه و اتحادیه عرب در آنکارا برگزار شده است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: ترکیه و کشورهای عربی از تنش نظامی که میان ایران و اسرائیل بوجود آمده است، رنج می برند. این مسئله برای ترکیه و کشورهای عربی یک خطر به شمار می رود.

اوغلو افزود: به سیاست های جدیدی نیاز است که بر اساس این موضوع اتخاذ شود که همه کشورهای منطقه نیازمند انرژی هسته ای صلح آمیز هستند اما هیچ کشوری حق داشتن سلاح هسته ای را ندارد.

وی در مورد مسئله سوریه گفت: بشار اسد می توانست بحران را از همان روزهای آغازین با گرفتن یک هواپیما و تسلیت گفتن برای کشتار کودکان در درعا به پایان برساند. ما بشار اسد را نصیحت کردیم اما وی تصمیم گرفت گزینه نظامی را انتخاب کند.

وی افزود: بشار اسد نمی داند که هیچ حاکمی نمی تواند در جنگ علیه ملت اش پیروز شود. سوریه در نهایت به ترکیه که دروازه آن به کشورهای عربی است برمی گردد.

این اظهارات ظاهرا بشردوستانه درحالی است که دولت ترکیه بیشترین نقش را درناآرامی های سوریه داشته و با انتقال کمک های کشورهای عربی و غربی به شورشیان زمینه افزایش ناآرامی های سوریه را فراهم کرده است.

" عمرو موسی " دبیر سابق اتحادیه عرب نیز در این همایش در مورد مسئله سوریه اظهار داشت: چیزی به نام بحران سوریه وجود ندارد بلکه با بحران سوریه – ایران مواجه هستیم. ایران موضوع اساسی در مسئله سوریه است.

۱۳۹۲/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...