نسخه چاپی

توصیه فیدل كاسترو به كره شمالی

رهبر بازنشسته كوبا در اولین نوشتار خود طی 9 ماه گذشته به دوستان و دشمنانش تاكید كرد تا در بحبوحه تنش‌ها در شبه جزیره كره خویشتنداری كنند و نسبت به خطرات جنگ هسته‌ای آگاه باشند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، فیدل کاسترو، رهبر بازنشسته کوبا در اولین نوشته خود پس از قریب به 9 ماه که در روزنامه رسمی گرانما و چند رسانه دیگر این کشور منتشر شد، نسبت به تاثیری که جنگ اتمی می‌تواند در آسیا و فراتر از آن بگذارد، هشدار داد. وی نوشته است، هاوانا به اتحاد خود با پیونگ یانگ ادامه می‌دهد اما نسبت به اقداماتی که کره شمالی انجام می‌دهد این کشور را مورد انتقاد قرار داده است.

فیدل کاسترو می‌نویسد: هم اکنون شما پیشرفت‌های تکنیکی و علمی خود را به معرض نمایش گذاشته‌اید. ما به شما این موضوع را یادآوری می‌کنیم که وظیفه‌تان در مقابل سایر کشورها چیست، کشورهایی که دوستان شما هستند و نباید این مساله را فراموش کنید که چنین جنگی بر بیش از 70 درصد جمعیت کره زمین اثر می‌گذارد. رهبر سابق کوبا با انتقاد شدید از دولت واشنگتن، در ادامه مطلب خود نوشت: در صورتی که جنگی صورت گیرد، از دولت باراک اوباما، ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ایالات متحده تصویری شرور و منحوس جلوه‌گر می‌شود.وظیفه اجتناب از جنگ بر عهده اوباما و مردم ایالات متحده است.

کره شمالی یکسری تهدیدهای تنش‌زا را در هفته‌های اخیر علیه آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده است. پیونگ یانگ گفته که برای دفاع از مرزهایش نیازمند سلاح اتمی است و روز سه شنبه هفته گذشته نیز اعلام کرد که فعالیت راکتور ساخت پلوتونیوم خود را که در سال 2007 میلادی متوقف شد، از سر می‌گیرد.تحلیل‌گران نیز می‌گویند لفاظی‌های اخیر دولت پیونگ یانگ احتمالا منجر به پذیرش کره شمالی، اجبار واشنگتن به انجام مذاکرات و حمایت از کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی می‌شود.

با این حال، کاسترو این اوضاع را عجیب و غیرواقعی خوانده و در ادامه نوشت: جنگ اتمی باعث صدمه و آسیب وحشتناک به مردم دو کره می‌شود و هیچ سودی در پی نخواهد داشت.فیدل کاسترو با اشاره به بحران موشکی کوبا نوشت: از اکتبر سال 1962 میلادی که جهان در آستانه جنگ اتمی قرار داشت و در نهایت با پذیرش درخواست جان اف کندی، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از سوی کرملین، این بحران خاتمه یافت، احتمال بروز جنگ اتمی با تهدید کره شمالی بدترین و خطرناک‌ترین طی 50 سال گذشته محسوب می‌شود.

فیدل کاسترو که به دلیل بیماری و ضعف ناشی از آن در سال 2006 از قدرت کناره‌گیری کرد، ریاست جمهوری کوبا را به برادر کوچکترش به نام رائول واگذار کرده است.

۱۳۹۲/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...