نسخه چاپی

چرا پراید بیشترین آمار تصادفات را دارد؟

براساس آمار ارائه شده توسط پلیس راهنمائی و رانندگی نیروی انتظامی رتبه های اول بروزتصادفات در سال گذشته بترتیب متعلق به خودروهای پژو و پراید و پیكان بوده است.

به گزارش نما به نقل از افکار، اين آمار صرفاً در خصوص تصادفات و ايجاد تصادف جاده اي بوده و تيتر مطلب ارائه شدن توسط نيروي انتظامي كاملاً گويا و مطلوب درج شده است. اما در چند روز گذشته با اندكي شيطنت مرسوم رسانه اي و عدم دقت برخي از رسانه ها در اطلاع رساني مطلوب و تحليل اين آمار، مساله اصلي يعني بروز تصادفات به سنجش كيفي خودروها تغيير يافت و بيشتر رسانه هاي داخلي تيتر هاي متعددي در خصوص بي كيفيتي خودروهاي رده هاي اول اين آمار بر خروجي رسانه هاي خود قرار دهند.

براي بررسي آنچه كه در آمار ارائه شده نيروي انتظامي رخ داده است بايد اولاً توجه داشت كه اگر تيراژ توليد خودروي دوو كه كمترين ميزان تصادفات را در برداشته است در حد پرايد بود و از هر ۵ خودروي عبوري در خيابان يك خودروي دوو وجود داشت جايگاه پرايد و دوو عوض نمي شد؟ و اگرهمان خودرو در رده اول قرارمي گرفت باتمام تكنولوژي و امكانات بايد از آن بعنوان يك خودروي بي كيفيت نام برد؟

متاسفانه آنقدر بررسي كنندگان اين آمار با ديد كلي نسبت به انتشاراين آمار اقدام كرده اند كه وجود خانواده پژو كه متشكل از گونه ها و تيپهاي متفاوت بوده همگي در يك واحد گنجانده شده و وجود ستوني به عظمت خانواده پژو باعث شده است كه رتبه اول اين آمار بطور محسوسي غير قابل قبول و مورد انتقاد باشد.

علاوه بر انتقاد برنوع بررسي اين آمار نكته ديگر در آمار ارائه شده اين است كه اين آمار صرفاً در خصوص رتبه بندي بروز تصادفات بوده و به رتبه نقص فني يا بي كيفيتي خودروهاي داخل كه پس از خطاي انساني و نقص فني جاده ها در رتبه سوم و كمترين درصد تاثيرگذاري در تصادفات جاده اي را در بر داشته هيچ اشاره اي نشده است و حتي به نقص فني و عدم معاينه پيش از سفركه به نوعي مي توان آن را خطاي انساني نيز برشمرد اشاره اي نشده است.

هدف نگارنده دفاع تمام قد از اقدامات و كارهاي خودروسازان نيست چرا كه بسياري از خودروهاي توليد داخل شايد از لحاظي مورد انتقاد كارشناسان بوده باشد، اما به نظر مي رسد مدت مديدي است كه صنعت خودرو به سيبل انتقاد و انحراف توجه و حتي معروفيت برخي از مسئولين تبديل شده است و اين افراد از پس پرده حمايت از حقوق مصرف كننده براي خالي نبودن عريضه بار عدم بي توجهي و كم كاري بخشهاي مختلف را به خودروسازي تحميل كرده است.

سوال اينجاست كه چرا آماري كه در خصوص تصادفات ارائه مي شود براحتي تبديل به انتقاد از صنعت خودرو مي شود و انتظار مي رود كه ارائه كنندگان اين آمار همانطور كه بازحمات فراوان نسبت به انتشار از اين دست اطلاعات اقدام مي كنند با نگاهي كارشناسانه و دقيق تر به نحوه اطلاع رساني مطلوب دراين خصوص توجه كنند تا بي اطلاعي برخي ازرسانه ها و كليك خور و پر بازديد شدن يك خبربه درستي آن نچربد.

۱۳۹۲/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...