نسخه چاپی

تحلیلی بر شعرخوانی اوباما

محمد كاظم انبارلویی

باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در پيام تبريك امسال خود به ملت ايران و مسئولان كشور، شيرين كاريهايي داشته كه تحليل آن خالي از فايده نيست .
معمولا كساني كه پيامها يا نطق‌هاي روساي جمهور آمريكا را طراحي مي‌كنند دقت هايي را دارند. اما به نظر مي‌رسد طراحان اين پيام يا خواسته‌اند با اوباما شوخي كنند و يا فاقد فهم درست از كاربرد واژه‌هايي بوده‌اند كه در اين پيام به كار برده‌اند .
اوباما در پيام خود با ذكر يك بيت از حافظ به قول خودش حامل پيام دوستي و رفع كدورتها ودشمني‌ها شده است. او از قول حافظ خطاب به ملت ايران مي‌گويد:
درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد
نهال دشمني بر كن كه رنج بي شمار آرد
آمريكاييها از هزاران كيلومتر از آن طرف درياها و اقيانوسها آمده‌اند به خليج فارس و با انبوهي از سلاحهاي كشتار جمعي و با ناوهاي
هواپيما بر و استقرار پايگاههاي نظامي در برخي كشورهاي عرب خليج فارس تا درخت دوستي را در كشور ايران بنشانند ! آنها در عراق و افغانستان اردو زده‌اند و صدها هزار تفنگدار آمريكايي را آورده‌اند هزاران انسان بي‌گناه را كشته‌اند و براي اينكه كم نياورند يك مشت آدم ناتو هم از پيمان به اصطلاح ناتو كمك گرفته ‌اند .آنها به اين هم اكتفا نكرده‌اند، در تركيه نيروهاي خود را تجهيز كرده‌اند ،در قرقيزستان ، آذربايجان و برخي كشورهاي همسايه شمالي هم اردو زده‌اند . آنها با مدرنترين سلاحهاي پيشرفته دست روي ماشه آماده شليك هستند. مرتب هم ژنرالها و سياستمداران آمريكايي و نوچه‌هاي آنها در رژيم صهيونيستي مي‌گويند درمقابله باملت ايران همه گزينه‌ها از جمله گزينه نظامي روي ميز است .آنها به اين هم اكتفا نكرده‌اند . طي 50 سال گذشته هر چه از دستشان مي‌آمده است عليه ملت ايران اعمال كرده اند . حمايت از ديكتاتوري شاه و به خاك و خون كشيدن ملت ايران در خيابانها در سال هاي 56و57 و نيز پس از پيروزي انقلاب در حمايت از تروريسم و تحميل جنگ 8 ساله تمام منابع انساني وحياتي كشور را هدف قرار داده‌اند . در حوزه سياست و فرهنگ هم يك نبرد تمام عيار نرم را براي براندازي نظام دنبال مي‌كنند.
آن وقت رئيس جمهور آمريكا مي‌ آيد به ملت ومسئولان ايران مي‌گويد؛ " درخت دوستي " بنشانيد و" نهال دشمني " را بر كنيد .
خوب اگر ما بخواهيم درخت دوستي را بنشانيم ، با اين همه لشكر و حشم و پادگان و ناو و تهديدها و اعمال خشونت و خونريزي، زمين بكري نمي بينيم تا در آن نهال بنشانيم .
مقام معظم رهبري درتحليل هوشمندانه آغاز سال 92 در جوار بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) در اجتماع عظيم زائران حرم رضوي(ع) فرمودند:
" اين هم از لطايف عالم است كه آمريكاييها دشمني مي‌كنند ومي‌گويند شما نفهميد كه ما باشما دشمنيم . عناد مي‌ورزند متوقع‌اند كه ملت ايران نفهمد كه آنها معاندند ودشمني مي‌كنند ."
خوب اگر ما بخواهيم نهال دشمني را بركنيم چكار بايد بكنيم ؟ آمريكاييها دورتادور ايران به جاي نهال، سرباز دست به ماشه كاشتند . اگر مابخواهيم به اين توصيه اوباما عمل كنيم و اين نهال ها را بر كنيم تا رنج بي شمار برايمان نياورد ، خودمان بلديم چكار كنيم نيازي به توصيه اوباما ندارد.ملت ايران در 50 سال اخير راهبرد مقاومت خود را شكل داده واكنون اين راهبرد در عالي‌ترين شكل خود سازمان يافته ، اگر آمريكاييها دست از پاخطا كنند ، ما نهال دشمني را طوري از بيخ وبن بر مي‌كنيم كه آثاري از آن باقي نماند.
يكي از بهانه‌هايي كه آمريكاييها طي 10 سال گذشته مدام نهال دشمني مي‌كارند ودرخت دوستي بين دو ملت را مي‌خشكانند همين موضوع فناوريهاي صلح آميز هسته‌اي ايران است .
آخرين دور گفتگوهاي بي حاصل ايران با 1+5 جمعه و شنبه گذشته در آلماتي برگزار شد . ايران همواره درگفتگوها براي برون رفت از
بن بست و به قول حافظ براي كندن نهال دشمني ونشاندن درخت دوستي پيشنهادهاي بكر و قابل قبول وشفاف ارائه داده است اما طرف غربي حاضر نيست گفتگوها را از بن بست خارج كند . دليل آن هم روشن است : اگر اين بهانه نباشد آنها دليلي براي تداوم دشمني و خصومت و اعمال خشونت عليه ملت ايران پيدا نمي‌كنند . لذا آن را به عنوان بهانه هميشه مي‌خواهند دردستور كار قراردهند.
اشتون در پايان 5 دور گفتگوي نفسگير در برابر رسانه‌هاي جامعه جهاني مي‌گويد : " قرار است مذاكره كنندگان به پايتخت‌هاي خود بازگردند وپيشنهادهاي ارائه شده را بررسي كنند ."
مفهوم اين سخن آن است كه ما اراده‌اي ازخود براي تصميم سازي و
تصميم گيري نداريم ، ما فقط يك پيك خبري هستيم ، اختياري نداريم تادرخت دوستي بنشانيم ونهال دشمني بركنيم .
رهبر معظم انقلاب درست 15 روز قبل از مذاكرات هسته اي، هوشمندانه نتايج آن را پيش بيني كردند وفرمودند :" بر اساس تجربه و نگاه به صحنه و دقت و كنجكاوي برداشت ما اين است كه آمريكا مايل به تمام شدن مذاكرات هسته‌اي نيست . آنها مايل نيستند مناقشه هسته‌اي حل شود."
آمريكاييها از مناقشه‌ هسته‌اي به عنوان كود براي باروري نهال دشمني با ملت ايران استفاده مي‌كنند و تا وقتي آنها از اين كود حيواني استفاده مي‌كنند راهي براي برون رفت ازمشكلي كه خودشان پديد آورده‌اندوجود ندارد.
آمريكاييها با تحقيرملت ايران مي‌خواهند حق غني سازي را كه آژانس براي هر عضو به رسميت شناخته ناديده بگيرند . آنهامي دانند طرف مذاكره كننده ايراني نمي‌تواند ازدفاع از حقوق هسته‌اي كه يك اجماع ملي است كوتاه بيايد لذا بر طبل دشمني باملت ايران به اسم جامعه جهاني مي كوبند. در اين دور از مذاكرات معلوم شد غرب نه حاضر است حق غني‌سازي را براي ايران به رسميت بشناسد و نه حاضر است دست از تداوم خصومت بردارد بارها به آنها گفته‌ايم اين جامعه جهاني كه شما از آن ياد مي‌كنيد فقط چند كشور زورگو و قالتاق هستند .
بارها بيش از يكصد كشور جهان در قالب بيانيه‌هاي مكرر غيرمتعهدها و يا سازمان كنفرانس اسلامي حقوق هسته‌اي ملت ايران را به رسميت شناخته‌اند ما به آنها مي‌گوييم شما در حقيقت در برابر جامعه جهاني واقعي ايستاده‌ايد. آنها مي گويند مرغ يك پا دارد . مي‌خواهيم درخت دوستي را بركنيم ونهال دشمني را بنشانيم !
5 كشور مذاكره كننده با تكيه بر زرادخانه هسته‌اي صلح آميز كه قادر است بارها كره زمين را باخاك يكسان كند درنشست هاي تكراري با نمايندگان ايران مي‌گويند ما نگران فعاليت هاي هسته‌اي شما هستيم !
با آنكه دوربين‌هاي آژانس لحظه به لحظه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را زير نظر دارند ، با آنكه آنها مي‌دانند كه ما نه به دليل ملاحظات ديپلماتيك بلكه به دليل ملاحظات انساني و الهي توليد وتكثير سلاحهاي كشتار جمعي راحرام مي‌دانيم و اعلام هم كرده‌ايم، بازبر طبل دروغ و فريب مي‌كوبند تا بهانه براي تداوم دشمني باملت ايران داشته باشند .
آن قدر اين سياست نخ نما شده است كه حتي نمايندگان آنها درمذاكرات وقتي در برابر منطق شفاف و حق مدارانه ايران قرارمي‌گيرند با شرمندگي سر به پايين مي‌اندازند و مي‌گويند مانمي‌توانيم تصميم بگيريم بايدبه پايتخت‌هايمان برگرديم ببينيم دستور چيست ؟!
آنها رفته‌اند تا ببينند در جشن درختكاري ، آمريكاييها كي تصميم مي‌گيرند نهال دشمني را بر كنند ودرخت دوستي را به خانم اشتون بدهند تا در وسط ميز مذاكرات هسته‌اي بنشاند.
تجربه نشان داده است تا وقتي مركز اصلي توطئه و جنگ افروزي و دشمني بر ضد ملت ايران ، آمريكاست ، اين جشن برگزار نمي‌شود و خصومت همواره تداوم مي‌يابد.

۱۳۹۲/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...