نسخه چاپی

فاجعه زیست محیطی در دریای شمال

نشت گاز از یك سكوی نفت و گاز در دریای شمال متعلق به شركت نفت توتال فرانسه، این منطقه را در آستانه فاجعه زیست محیطی قرار داد.

به نقل از شبكه تلویزیونی سی.ان.ان. سانحه بروز نشت گاز در این سكو به اندازه ای گسترده است كه مسولان شركت توتال ناگزیر شدند تا بیش از 200 نفر از كاركنان سكوی آسیب دیده 'الگین' را تخلیه كنند.

پیش بینی می شود در پی این حادثه، توتال به سرنوشت مشابه شركت نفت انگلیسی بریتیش پترولیوم در خلیج مكزیك در سال 2010 میلادی دچار شود.

بر اساس این گزارش، تخلیه كاركنان از این سكوی نفت و گاز روز یكشنبه گذشته صورت گرفت و در روز دوشنبه ابری از گاز طبیعی قابل انفجار سكوی الگین و منطقه اطراف را فراگرفت.

به گفته این شبكه خبری، مسولان شركت توتال تاكنون علت بروز این حادثه را اعلام نكردند.

سكوی نفتی الگین در فاصله 241 كیلومتری از سواحل شمالی اسكاتلند واقع است.

مسولان گارد ساحلی، این منطقه را 'منطقه انفجاری' اعلام كردند و به همه كشتی ها و هواپیماها برای عبور از اطراف این منطقه هشدار دادند.

'شل' دیگر شركت فرانسوی نفتی، متعاقب این حادثه ناگزیر شد تا دو سكوی نفتی خود را كه در نزدیكی سكوی آسیب دیده الگین واقع است، از خدمه تخلیه كند.

به گفته كارشناسان و متخصصان، در بدترین حالت ممكن برای مهار نشت گاز از این سكو، نیاز به حفر یك چاه ارتباطی در عمق دریا باشد.

برای حفر چاه ارتباطی در عمق دریا، به شش ماه زمان نیاز است.

وخامت بروز سانحه نشت گاز در این سكوی نفتی سبب شد ارزش سهام شركت نفتی توتال در بازار بورس پاریس روز سه شنبه با شش درصد افت همراه شود.

ارزش سهام شركت نفتی توتال در روز چهارشنبه نیز با سه و یك صدم درصد كاهش یافت.

كارشناسان احتمال سهل انگاری مسولان مستقر دراین سكوی نفتی را مردود ندانسته اند.

شركت نفتی انگلیسی بریتیش پترولیوم موسوم به 'بی.پی' در پی بروز سانحه آتش سوزی در سكوی نفتی 'دیپ واتر هاریزون' در آوریل سال 2010 میلادی در خلیج مكزیك یكی از بی سابقه ترین تخریب زیست محیطی را در منطقه ای به گستره بیش از شش هزار و 500 كیلومتر مربع كه سواحل جنوبی ایالت های آمریكا را نیز در بر می گرفت، به بار آورد.

از این سكو به دلیل مشكلات عمق چاه حفر شده در دریا به مدت سه ماه، نزدیك به پنج میلیون بشكه نفت خام را به دریا ریخته شد.

این حادثه علاوه بر وارد ساختن ضرر و زیان های هنگفت به این شركت بزرگ نفتی، خشم طبیعت دوستان را در منطقه و سراسر جهان برانگیخت.

۱۳۹۱/۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...