نسخه چاپی

آل‌اسحاق: اطرافیان هاشمی به وی ظلم می‌كنند

عکس خبري -آل‌اسحاق: اطرافيان هاشمي به وي ظلم مي‌کنند

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینكه "اطرافیان هاشمی به او ظلم می‌كنند"، گفت: آنها اجازه نمی‌دهند از پتانسیل هاشمی استفاده شود.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، یحیی آل‌اسحاق که شب گذشته (سه‌شنبه) در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته بود، با اشاره به اینکه "هاشمی در نظام جمهوری اسلامی ایران یک پتانسیل است و اکنون هم در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد"، افزود: افرادی که در ارتباط با وی هستند، ایجاد نگرانی کرده‌اند. هاشمی یکی از شخصیت‌های مهم نظام است ولی روحیه تسامح و تساهل وی موجب می‌شود که نتوان از پتانسیل ایشان استفاده کرد.

وی افزود: من معتقدم آقای هاشمی به ولایت فقیه و مقام معظم رهبری اعتقاد کامل دارد و حواس وی جمع است. با این وجود اطرافیان هاشمی به او ظلم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند از پتانسیل وی استفاده شود. من معتقدم در برخورد با وی نباید با افراط و تفریط برخورد کرد.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "علت ورودم به انتخابات، شرایط امروز جمهوری اسلامی ایران است"، اظهار کرد: در روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و بدون حضور ایران در منطقه تعاملات به خوبی پیش نمی‌رود. جمهوری اسلامی ایران هم در منطقه تاثیرپذیر و هم تاثیرگذار است.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه "در بودجه دفاعی سال 2013 آمریکا، ایران تهدید شماره یک به حساب می‌آید"، تصریح کرد: دشمن علیه ما طرح و برنامه دارد و همدل است و ابزار آنها در این مرحله در حوزه اقتصاد است. در حوزه داخلی نیز دغدغه ما مساله اقتصاد است و در حال حاضر مردم فشارهای اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند. آمار اشتغال و تورم و رشد اقتصادی، دغدغه ما محسوب می‌شود. ما در زمینه اشتغال و زندگی جوانان و همچنین بانوان دچار مشکلاتی هستیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین با بیان اینکه "اگر مسائل اقتصادی سامان داده نشود، این مسائل به مشکلات اجتماعی ختم می‌شود"، گفت: در حال حاضر ناهنجاری‌هایی در حوزه‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق و قاچاق در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه "در حال حاضر بین دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی تعارضی وجود دارد"، خاطرنشان کرد: نمی‌توان در بخش اقتصادی به دیگران وابسته بود اما در زمینه سیاسی علیه تهدیدها مقاومت کرد. نیروی پیش‌برنده نظام در وضعیت موجود باید نیروی اقتصادی باشد و عمق ذهنیت نظام اجرایی کشور ذهنیت اقتصادی باشد. ما پیشرفت را همراه با عدالت می‌خواهیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "از تمام مجموعه پتانسیل‌های کشور که معتقد به اسلام، انقلاب، خط امام و خط رهبری باشند باید استفاده کرد"، گفت: ایده من در زمینه اقتصاد، اقتصاد دولت - ملت است. این اقتصاد، اقتصادی مابین اقتصاد دولتی و آزاد است و در آن جایگاه دولت جایگاهی حاکمیتی است که سیاستگذاری، نظارت، هدایت و پشتیبانی را بر عهده دارد و بقیه امور در اختیار ملت قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه "ذهنیت من اعتدال در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است"، تصریح کرد: من به لحاظ توانایی‌هایی که دارم خود را برای حضور در انتخابات مشروع می‌دانم اما مقبولیت من بستگی به رای مردم دارد.

آل‌اسحاق برنامه‌های دولت خود را تبدیل فضای تعارضی به تعاملی، ایجاد اعتماد و نشاط و امید در جامعه، احترام به حقوق فردی، مبارزه با ریشه‌های فساد، زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مردم در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی، رسیدگی به معیشت مردم، تامین سلامت مردم، نگاه ویژه به آموزش و پرورش و مسکن عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه "به دلیل سیاست‌های اقتصادی در دولت‌های گذشته دولت مجبور شد به توزیع درآمدها روی بیاورد"، تصریح کرد: ‌این سیاست موجب شد به تولید کمتر توجه شود و نقدینگی جامعه و تورم بالا برود. راه‌حل این مشکل این است که پول را به بخش تولید هدایت کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه "تمام اصحاب فرهنگ را - که شامل اصحاب حوزه، اصحاب دانشگاه و اصحاب هنر و سینما می‌شود - باید زیر چتر آرمان‌ها و ارکان انقلاب جمع کنیم"، گفت: مردم را نیز باید در حوزه‌های فرهنگی به صحنه بیاوریم.

آل‌اسحاق در پاسخ به این پرسش که "نحوه عملکرد دولت شما در زمینه سیاست خارجی چگونه خواهد بود؟"، اظهار کرد: ما باید با دنیا تعامل منطقی داشته باشیم و خود را محصور نکنیم. تعامل منطقی با حفظ منافع ملی شدنی است؛ البته از سویی دشمن هم باید دست از دشمنی با ما بردارد. ما باید بر اساس بازی برد - برد در روابط بین‌الملل عمل کنیم. خطوط قرمز ما در سیاست خارجی کاملا مشخص است.

این فعال سیاسی افزود: مساله هسته‌یی برای غرب بهانه‌ای برای فشار به جمهوری اسلامی ایران است و ما با حفظ منافع خود می‌توانیم آنها را مطمئن کنیم که نمی‌خواهیم بازی را در حوزه امنیت انرژی به هم بزنیم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پاسخ به این پرسش که "تعریف شما از اعتدال چیست؟" گفت: فصل‌الخطاب قرار دادن ولایت فقیه در همه امور به معنای اعتدال است و هرچه با متر رهبری مغایر باشد خارج از اعتدال و مصلحت است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "نظر شما در مورد وقایع سال 88 چیست؟"، اظهار کرد: ما فرق جدی بین اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران قائل هستیم. فتنه‌گران در نظام جایگاهی ندارند؛ البته اینکه چه کسی فتنه ایجاد کرده است، قوه قضاییه و رهبری مشخص می‌کند اما باید برای بقیه اصلاح‌طلبان فضاسازی کرد که وارد انتخابات شوند.

آل‌اسحاق در مورد این پرسش که "اگر قرار باشد بین تعهد و تخصص یکی را انتخاب کنید کدام یک را اولویت می‌دهید؟" نیز گفت: من از تمام نیروهایی که متخصص هستند و در چارچوب نظام و انقلاب هستند استفاده می‌کنم.

این فعال سیاسی در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه "آیا میزان اختیارات و وظایف دولت یکسان است؟" پاسخ داد: این بستگی به برداشت شخصی دارد. رییس‌جمهور ممکن است با یک برداشتی عنوان کند که اختیارات رییس‌جمهور ویژه است و می‌تواند بنا بر مصلحت قوانین مجلس را ابلاغ نکند اما تفسیر قانون نیز توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد.

وی در مورد استفاده از نیروها و جریان‌های مختلف در دولت خود نیز اظهار کرد: اگر افرادی وجود داشته باشند که دارای تخصص باشند از آنها استفاده می‌کنیم. مثلا من در دولت خود از آقای فتاح دعوت خواهم کرد. این کشور مال همه است و دولت من از همه نیروهایی که در چارچوب نظام هستند و تخصص دارند استفاده می‌کند.

آل‌اسحاق در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید "آیا شما اظهار کرده بودید اگر رییس‌جمهور شوید عفو عمومی اعلام می‌کنید؟" گفت: از صحبت‌های من برداشت غلطی شده بود. منظور من چگونگی استفاده از سرمایه‌های اجتماعی در حوزه‌های اجرایی بود. اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی به دلیل بدهی‌ها در زندان هستند و باید زمینه‌ای ایجاد کرد که این افراد به صحنه بیایند.

وی همچنین در برابر این پرسش که "آیا تعدد نامزدها در انتخابات مشکل ایجاد نمی‌کند؟" پاسخ داد: اگر خوشبینانه نگاه کنیم، برای خلق حماسه سیاسی باید همه نیروها وارد صحنه شوند اما مشکل جایی ایجاد می‌شود که افرادی که جایگاهی ندارند می‌خواهند در مقابل افراد صاحب جایگاه قرار بگیرند. آیت‌الله مکارم شیرازی گفته‌اند که حرام شرعی و خلاف عقل و مروت است که خود را به جای فرد دیگری جا زد. به نظر ما با شاخص و نظرسنجی می‌توان جایگاه افراد را تشخیص داد. در میان اصولگرایان ما به دنبال پیدا کردن مکانیزمی هستیم که به یک نامزد واحد برسیم و اگر به این مکانیزم نرسیدیم، نظر روحانیت فصل‌الخطاب است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پایان اظهار کرد: من به دلیل توانایی‌هایم برای خود مشروعیت قائل هستم و قرار نیست به نفع کسی کنار بروم اما اگر مکانیزم اصولگرایان به این نتیجه رسید که من کنار بروم، حتما این کار را می‌کنم.

۱۳۹۲/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...