نسخه چاپی

بازتاب خبر زلزله بوشهر در رسانه‌های عربی

عکس خبري -بازتاب خبر زلزله بوشهر در رسانه‌هاي عربي

خبر وقوع زلزله جانكاه در بوشهر، علاوه بر ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و عربی داشت.

به گزارش نمابه نقل از پارسینه، بسیاری از رسانه‌های عربی با در پیش گرفتن مواضع انسانی، اخبار رسمی کشور را به نقل از منابع رسمی کشورمان منتشر کرده‌اند. در این میان، رسانه‌های بین‌المللی مانند خبرگزاری فرانسه، عکاس فرستاده و گزارش تصویری‌شان در رسانه‌های عربی منعکس شده است.


2.jpg


 رسانه‌های عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس از منظر حرفه‌ای این خبر توجه بیش‌تری کرده‌اند. در اثر شدت لرزش بوشهر، پس‌لرزه‌های آن به امارات، قطر، کویت و بحرین رسید و همین عامل باعث شده شهروندان این کشورها، اخبار زلزله را با جدیت دنبال کنند.

شبکه الجزیره یک گزارش مشروح و گردآوری شده را تنظیم کرده است. در بخشی از این گزارش به نقل از صداوسیمای جمهوری اسلامی، گزارشی از میزان تلفات و خسارات زلزله منتشر کرده و در پایان، به نقل از مقامات کشورمان هرگونه جوسازی بیگانگان با عنوان «تأثیر نیروگاه بوشهر» را تکذیب کرده است. هم‌چنین به نقل از شرکت «اتو مستروی اکسپورت» نوشته است: «تمامی فعالیت‌های نیروگاه بوشهر، پیش و پس از زلزله به صورت طبیعی و طبق برنامه و روال تعیین شده پیش می‌رود.»



3.jpg


 در ادامه گزارش، نظرات محافل علمی جهانی در مورد زلزله بوشهر منتشر شده است. مؤسسه تخصصی کارنیجی آمریکا و اتحادیه دانشمندان آمریکایی هفته گذشته هشدارهایی در این مورد دادند که در بخشی از آن آمده است: «بوشهر روی یک گسل طبیعی خلیج فارس قرار دارد که این گسل در اثر برخی عوامل فعال شده است.»

در بخش انتهایی گزارش الجزیره، به لرزش کشورهای همسایه پرداخته شده است. به گزارش سرویس بین‌الملل پارسینه به نقل از الجزیره، آسمانخراش‌های دوحه در اثر لرزش بوشهر، خالی شده‌اند! به گزارش این شبکه، حتی برخی از ساکنان طبقات بالاتر در اثر شدت وحشت، تا شام‌گاه حاضر به بازگشت به خانه خود نشدند!



4.jpg


 یکی از اهالی ابوظبی نیز به خبرگزاری رسمی فرانسه گفته است: «در حال تماشای تلویزیون بودم که ساختمان لرزید! چنین حالتی را تجربه نکرده بودیم و تبعاً وحشت‌زده فریاد کشیدیم!!» با این همه، گویا دبی کم‌تر لرزیده است. یکی از ساکنان دبی در صفحه توئیتر خود نوشته است: «لحظاتی قبل، دبی اندکی لرزید. تجربه جالبی بود؛ اما عده‌ای گیج شدند!» شعاع زلزله به کویت نیز رسید. یکی از کارمندان برجی در کویت، نوشته است: «همه اهالی حیران شده‌اند؛ ترس و نگرانی فراگیر شده است.» بحرین نیز لرزیده است؛ اما تغییر قابل توجهی رخ نداده است.



شبکه العربیه نیز با دکتر عبدالله العمری، رئیس مرکز تحقیقات مرکز مرکز تخصصی زلزله‌شناسی دانشگاه ریاض و رئیس مؤسسه زمین‌شناسی سعودی مصاحبه کرده است.

او پیش‌بینی می‌کند به زودی در کرانه‌های شرقی خلیج فارس و به ویژه جنوبی غربی ایران، زلزله بزرگ‌تری رخ خواهد داد که می‌توان شدت آن را تا ۷.۵ ریشتر تخمین زد.

به عقیده این کارشناس عربستانی، گسل‌های بوشهر در رصدهای زمین‌شناسی مشاهده می‌شدند؛ اما برای فعال شدن نیاز به انرژی بزرگی داشتند. زلزله دیروز بوشهر می‌تواند انرژی قابل توجهی به این گسل‌ها وارد کرده و در صورتی که برخی عوامل انسانی (مانند تولید گسترده برق، ارتعاشات و اشتعالات سنگین پتروشیمی و...) می‌تواند این انرژی آزاد شده را تشدید کرده و باعث تحریک این گسل شوند. با تحریک مداوم این گسل، باید در انتظار زلزله مهیبی باشیم که شدت آن را می‌توان تا ۷.۵ ریشتر تخمین زد.

العمری هشدار می‌دهد که ساختمان‌ها و ابنیه این منطقه توان مقاومت در برابر زلزله ۷.۵ ریشتری ندارد و شعاع لرزش آن نه‌تنها ایران، بل که ۵ کشور عربی جنوب خلیج فارس را نیز در بر می‌گیرد. به عقیده العمری، حتی ساختمان‌ها و اماکن منطقه الشرقیه عربستان نیز به احتمال زیاد ویران خواهند شد! در پایان هشدار می‌دهد که با توجه به سنگ‌های گرانیتی در این منطقه، لرزش‌ شدید زمین می‌تواند پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت و گاز این منطقه را نیز دچار فوران کرده و از سوی دیگر تأسیسات ساخته شده را ویران کند.

۱۳۹۲/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...