نسخه چاپی

جزئیات گزارش وزیران صنعت و نفت به مجلس

سخنگوی كمیسیون تلفیق خبر داد كه وزیر نفت در جلسه این كمیسیون تاكید كرده است كه اگر هیچ كشتی در اختیار نباشد ما با توجه به ناوگان و استفاده از كشتی های خودمان قادر به تجارت و صادرات نفت هستیم.

به گزارش نمابه نقل از مهر، جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری امروز خود با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در ادامه مباحث قرار بود تعدادی از وزرا و مسئولان دولتی برای گزارش کامل در خصوص حوزه فعالتشان به جلسه کمیسیون تلفیق دعوت شود که دیروز وزیران نفت، صنعت و معدن، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان خصوصی سازی و رئیس گمرک ایران مهمان جلسه کمیسیون تلفیق بودند.

وی با بیان اینکه توضیحات وزیر نفت که بخش هایی از آن محرمانه بود و نیازی به رسانه ای شدن آن نیست، اظهار داشت: وزیر نفت در خصوص روند سرمایه گذاری شرکت های وابسته به این وزارتخانه توضیحاتی را داد که با اشاره به حجم سرمایه گذاری ها ما نسبت به برنامه پنج ساله پنجم توسعه عقب هستیم.

وی اظهار داشت: در سال ۹۱، بخشی از منابع وزارت نفت از طریق سپرده گذاری های بانک مرکزی در خارج از کشور انجام می گرفت و ۸ میلیارد دلار از این محل تامین شده است.

قادری افزود: بخش دیگری از منابع این وزارتخانه از طریق مجوزی که رهبری در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی داده بودند تامین شد. همچنین فروش ۲ هزار میلیارد اوراق مشارکت و فروش فرآورده های نفتی بخش دیگری از منابع این وزارتخانه را تامین می کردند.

وی با اشاره به توضیحات وزیر نفت در خصوص وضعیت تولید و صادرات و محدودیت هایی که با توجه به تحریم ها برای صادرات نفت وجود دارد گفت: در این جلسه به صراحت اعلام شد که اگر هیچ کشتی در اختیار نباشد ما با توجه به ناوگان و استفاده از کشتی های خودمان قادر به تجارت و صادرات هستیم.

نماینده شیراز گفت: وزارت نفت که از نظر دستگاه های حفاری محدودیت هایی را داشت در حال حاضر از وضعیت مناسبی برخوردار است.

قادری افزود: سئوالاتی که دیروز در کمیسیون تلفیق از وزیر نفت پرسیده شد پیرامون برنامه های این وزارتخانه برای جبران عقب افتادگی ها بود که توضیحاتی را آقای قاسمی با توجه به مسئولیت هایی که برای این وزارتخانه وجود دارد مطرح کرد.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از سئوالات از وزیر نفت این بود که در صورت تشدید تحریم ها برنامه این وزارتخانه برای مقابله چیست آن هم با توجه به محدود بودن منابع وزارت نفت که تا کنون از این منابع استفاده شده است.

وی گفت: در این جلسه وزیر نفت نیز درخواست هایی را از کمیسیون تلفیق داشت که قرار شد کمیسیون انرژی این درخواست ها را بررسی کند.

قادری با اشاره به این درخواست ها گفت: آنها خواستند تا بانک مرکزی مکلف شود سپرده های خارج از کشور را در اختیار وزارت نفت قرار دهد همچنین یکی دیگر از درخواست این وزارتخانه این بود که معادل ۱۰ میلیارد دلار به وزارت نفت اجازه داده شود که به پیمانکاران حوزه های مشترک به جای پول نفت بدهند. تا پیمانکاران از طریق سازوکارهای خود به فروش نفت مبادرت کنند.

نماینده شیراز با اشاره به توضیحات وزیر صنعت و معدن در جلسه کمیسیون تلفیق اظهار داشت: آقای غضنفری توضیحاتی در خصوص محدودیت ها برای استفاده از منابع خارجی اشاره کرد و گزارشی از تولیدات عمده ای که وابستگی به ارز داشته و همچنین تولیداتی که غیر وابسته به ارز هستند ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: سئوالات نمایندگان در کمیسیون تلفیق از وزیر صنعت و معدن این بود که چرا جایگاه کشور از نظر کسب و کار مناسب نیست و یا اینکه چرا تولیدات داخلی رشد قابل قبولی ندارد و همچنین نظارت در این حوزه تعطیل شده و یا کمرنگ است و این امر باعث رشد قیمت ها شده است.

وی با اشاره به آماری که وزیر صنعت و معدن در جلسه کمیسیون تلفیق ارائه کرد گفت: رشد صادرات ما نسبت به سال گذشته کم بوده است چرا که در سال ۹۰ صادرات ما ۴۳ میلیارد دلار بوده و این مقدار در سال ۹۱ به ۴۱ میلیارد رسیده است.

قادری همچنین یادآور شد: در خصوص برنامه وزارت صنعت و معدن برای سال حماسه اقتصادی از وزیر سئوال شد.

نماینده شیراز خاطر نشان کرد: برآورد رشد اقتصادی در سال جدید زیر یک درصد است که به همین دلیل از وزیر در خصوص تمهیدات وزارت صنعت و معدن در این خصوص سئوال پرسیده شد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص تغییرو تحولات مدیریتی صنعت به وزیر تذکر داده شد گفت: در خصوص فعال کردن معادن و فعالیت های مرتبط با معادن نیز پرسش هایی از سوی نمایندگان مطرح شد.

وی گفت: درخواست وزیر صنعت و معدن از کمیسیون تلفیق این بود که با توجه به رشد نرخ ارز در سال ۹۱، ۱۰ درصد سهم از صندوق توسعه ملی برای امکان سرمایه در حال گردش واحدهای تولیدی حفظ شود. همچنین آقای غضنفری استفاده از امکانات صندوق توسعه ملی را برای وزارت صنعت و معدن درخواست کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق به گزارش رئیس سازمان خصوصی سازی در جلسه دیروز این کمیسیون اشاره کرد و گفت: آمار مقایسه ای از وضعیت واگذاری ها در سال ۹۰ و ۹۱ ارائه شد که ۶ هزار ملیارد تومان آن به صورت ریالی آمده و ۳۳ هزار میلیارد تومان دیگر آن به صورت واگذاری سهام بوده است.

وی گفت: رئیس کل گمرک نیز در این جلسه اظهار داشت به دلیل اینکه کالاهای گروه یک و دو تعرفه پایینی دارد درآمدهای گمرکی نیز کم شده است و دلیل کم شدن درآمدهای گمرک نسبت به سال گذشته به خاطر کاهش حجم واردات و تغییر ترکیب واردات است.

قادری گفت: با توجه به گزارش رئیس کل گمرک ما نسبت به سال نود ۱۷.۷ درصد کاهش ارزش داشته ایم در حالیکه به لحاظ وزنی ۲.۶۴ درصد افزایش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه صادرات ما از نظر وزنی ۱.۱۷ درصد رشد داشته اما از نظر ارزشی ۶ درصد رشد منفی داشته است گفت: صادرات در سال ۹۰، ۴۳.۹۷۵ میلیون دلار بود که این مقدار در سال ۹۱ به ۴۱.۳۳۴ میلیون دلار رشد منفی داشته است.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه قرار است تعرفه واردات خودرو را دولت مشخص کند میزان واردات را در بودجه چطور پیش بینی می کنید گفت: طبق برآوردهای دولت در سال آینده ۶۰ میلیارد دلار واردات خواهیم داشت که اگر نرخ ارز ۲۵۰۰ تومان باشد با توجه به اینکه متوسط تعرفه ۶ درصد در نظر گرفته شود حدود ۸.۸۲۰ میلیارد تومان درآمدهای حاضر از واردات پیش بینی شده است.

۱۳۹۲/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...