نسخه چاپی

تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به كجا رسید؟

علاوه بر شكایات هایی كه در كمیسیون اصل نود وجود دارد، شكایت های زیاد دیگری در مراجع قضایی وجود دارد كه نشان دهنده این است، جانبازان و ایثارگران و خانواده معظم شهدا از عملكرد بنیاد شهید راضی نیستند.

به گزارش نما، دکتر آذین در گفتگو با خبرنگار بی باک گفت: علاوه بر شکایات هایی که در کمیسیون اصل نود وجود دارد، شکایت های زیاد دیگری در مراجع قضایی وجود دارد که نشان دهنده این است، جانبازان و ایثارگران و خانواده معظم شهدا از عملکرد بنیاد شهید راضی نیستند و بنیاد بهتر از این می توانست برای کسانی که از جوانی خود برای دفاع از دین و کشور گذاشتند کارهای مفید انجام دهد.

به گزارش سرویس ایثار و شهادت بی باک، بر اساس فرمان مورخ 22 اسفند 1358 حضرت امام خمینی(ره) به منظور تجلیل و تکریم از شهدا و جانبازان و ایثارگران و خانواده های مکرم آنان بنیاد شهید انقلاب اسلامی تشکیل شده است. پس از خاتمه جنگ تحمیلی در سال 1367 به منظور رسیدگی شایسته به امور جانبازان مسئولیت اداره اموره جانبازان که تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند با فرمان حضرت امام خمینی(ره) بر عهده بنیاد مستضعفان قرار گرفت و نام این نهاد به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی تغییر یافت. در سال 1369 هم زمان با بازگشت آزادگان عزیز به آغوش میهن اسلامی ستاد رسیدگی به امور آزادگان زیر نظر ریاست جمهوری تاسیس و امور مربوط به رسیدگی به خانواده های این عزیزان که تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند به این ستاد وا گذار شد. پس از درخواست مسئولان نهادهای ایثارگری و بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و طبق مصوبه شورای عالی اداری در تاریخ 19/2/83 تجمیع نهادهای ایثارگری در ساختاری یکپارچه در بدنه دولت به تصویب رسید و به این ترتیب بنیاد شهید و امور ایثارگران شکل گرفت.

با وجود ادعاهایی مبنی بر رسیدگی بیش از حد این بنیاد به خانواده های جانبازان و ایثارگران، شکایتهای زیادی نسبت به کم کاری و عدم تکریم ایثارگران وجود دارد، وجود مراکزی برای تکریم افرادی که برای دفاع از کشورشان به میدان رزم رفتند در تمامی کشورها ،ادیان و تفکرات وجود دارد، چه رسد به دین مبین اسلام که دین برتر در جهان است و در اسلام به تکریم ایثارگران تاکید فراوان شده است و باید به عنوان یک کشور اسلامی بیش از پیش به حل مشکلات ایثارگران توجه کرد، اما برخی اخبار مبنی کم کاری بنیاد شهید تا جایی پیش رفته که تعدادی از نمایندگان مجلس از بنیاد شهید شکایت کردند که این شکایت به دلیل سوء مدیریت ها در بنیاد شهید مطرح شده است.

حسین آذین دبیر کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس در گفتگو با بی باک اظهار داشت: تعداد 33 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه ای خطاب به رئیس کمیسیون اصل نود در خصوص 6 بند شکایتی از بنیاد شهید و امور ایثارگران به کمیسیون ارسال کردند.

وی بیان داشت: به دلیل حساسیت موضوع، نامه از کمیسیون به کمیته فرهنگی و اجتماعی ارجاع شد که مقرر شد طی هفته آینده نمایندگان شکایت کننده به کمیسیون دعوت شوند و هیات بررسی تعیین شود تا فعالیت در خصوص این شکایت انجام شود.

آذین تصریح کرد: علاوه بر شکایات هایی که در کمیسیون اصل نود وجود دارد، شکایت های زیاد دیگری در مراجع قضایی وجود دارد که نشان دهنده این است، جانبازان و ایثارگران و خانواده معظم شهدا از عملکرد بنیاد شهید راضی نیستند و بنیاد بهتر از این می توانست برای کسانی که از جوانی خود برای دفاع از دین و کشور گذاشتند کارهای مفید انجام دهد.

نماینده مردم رفسجان افزود: علاوه بر این نامه شکایت، تقاضای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران به کمیسیون اصل نوده ارسال شده است که در حال پیگیری است، به دلیل روند طولانی تحقیق و تفحص، فعلا از طریق کمیسیون اصل نود شکایت پیگیری می شود.

دبیر اول کمیسیون اصل نود قانون اساسی بندهای شکایت را به این شرح زیر اعلام کرد:

1.اقدامات و تصمیمات خلاف قانون و خارج از اختیار رئیس بنیادشهید

2.برداشت خلاف و غیر قانونی از حساب ایثارگران و برگشت آن بعد از مدت طولانی

3.سوء مدیریت در بخش های اقتصادی مانند بانک دی و موسسه کوثر

4.عدم بهره مندی بنیاد از کار آمدی لازم

5.عدم برنامه ریزی های موثر در ترویج فرهنگ شهادت و ایثار

6.افزایش شکایات از بنیاد در مراجع قضائی و اداری

آذین در ادامه گفت: هفته آینده جلسه ای برگزار خواهد شد تا نظرات جمع بندی شود، تا هیات رسیدگی و پیگیری تعیین شود.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار " بی باک" که آیا حقوق تضعیف شده ایثارگران جبران خواهد شد؟ گفت: در مرحله اول باید شفاف سازی شود ، یکی از اهداف تحقیق و تفحص، بررسی این شکایت است، اما در ابتدا باید مصادیق این شکایات بررسی شود، سئوالات زیادی در ذهن ایثارگران در خصوص این شکایات وجود دارد، بعد از اینکه مشخص شد کارهای خلافی صورت گرفته است، اقدامات لازم برای احقاق حقوق ایثارگران خواهد شد.

۱۳۹۲/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...