نسخه چاپی

لبیك اردوغان به درخواست اوباما

مطبوعات تركیه اعلام كرد رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه به درخواست آمریكا سفر خود را به نوارغزه به تعویق انداخته است.

به گزارش نمابه نقل از العالم، این مطبوعات اعلام کردند جان کری وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه گذشته در نشست خود در استانبول به اردوغان گفت: سفر به نوار غزه در شرایط فعلی شاید تاثیر نامطلوبی بر تلاش های عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل بگذارد بنابراین، باید این سفر را به زمان دیگری موکول کرد.

هاآرتص نیز با نشر این خبر اعلام کرد دو هفته پیش و کمی پس از عذرخواهی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اردوغان به خاطر کشته شدن فعالان ترک در کشتی ماوی مرمره، اردوغان گفته بود ماه آوریل در صدد عزیمت به نوار غزه است.

این درحالی است که مطبوعات ترکیه دیروز سه شنبه به نقل از اردوغان اعلام کردند وی پس از سفر به آمریکا، به نوار غزه سفر خواهد کرد.

قرار است اردوغان شانزدهم ماه مه آتی به واشنگتن عزیمت کرده و با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار داشته باشد.

گفتنی است پس از امضای توافقنامه سازش با رژیم صهیونیستی و مدت ها پس از خودداری اوباما از دعوت کردن اردوغان به کاخ سفید، زمان دیدار دو طرف مشخص شد.

هاآرتص نوشت که مذاکرات آشتی میان اسرائیل و ترکیه که قرار بود فردا پنجشنبه برگزار شود به بیست و دوم آوریل موکول شده است.

اردوغان یکی از شرایط خود برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را به لغو محاصره غزه اختصاص داده بود که بدون انجام چنین کاری توسط سران تل آویو، او ناچار شد تا تحت فشارهای آمریکا روابط دیپلماتیک با این رژیم را از سر بگیرد.

برخی از رسانه های ترکیه حتی در عذرخواهی رسمی اسرائیل از ترکیه نیز شک دارند و می گویند اگر عذرخواهی رسمی بود، باید به صورت رسمی منتشر می شد و از مردم ترکیه عذرخواهی می شد، نه اردوغان.

۱۳۹۲/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...