نسخه چاپی

چرا فیفا نام دایی را حذف كرد ؟

در روزهایی ورزش ایران از نداشتن كرسی‌های مهم بین‌المللی رنج می‌برد یك خبر نگران‌كننده از دل وب سایت رسمی فیفا به محافل رسانه‌ای ایران رسید. موضوع از این قرار است كه كمیته فوتبال فیفا در یك اقدام عجیب نام علی دایی را از فهرست نمایندگان خود خارج كرد. دایی در سال‌های اخیر به عنوان یكی از اعضای فیفا در جلسات این كمیته حضور داشت و در مراسم‌های رسمی فیفا نیز به عنوان یكی از اعضای رسمی در كنار مهمانان ویژه قرار می‌گرفت اما در آخرین لیست فیفا اسطوره فوتبال ایران دیگر جایی در فیفا ندارد.

جالب اين كه كشورهاي مالزي و ژاپن به عنوان دو كشور آسيايي در كميته مذكور نماينده دارند و حالا فوتبال ايران يكي از كرسي‌هاي نمادين و در عين حال مهم خود در فيفا را از دست داده است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، فیفا‌ حق عضویت در کمیته های مختلف خود را براساس شایستگی به افراد می دهد یعنی بررسی می کنند که این فرد شایستگی مدیریتی دارد یا نه و آن کرسی را به او می دهند.

در کمیته فنی که دایی در آن عضویت داشت، خود فیفا‌ بازیکنان شاخص فوتبال را در سطح بین المللی‌ که در تیم های بزرگ دنیا بازی کرده اند‌ را ملاک قرار می دهد که علی دایی واجد شرایط آن بود چون بهترین گلزن دنیا بود و در تیم ملی و تیم های اروپایی بازی کرده بود و یک چهره شاخص بین المللی‌ است و این حق تا زمانی پا برجا است که خود طرف بخواهد یا خود فیفا‌ تشخیص بدهد که برای آن کمیته فرد دیگری اصلح‌ تر نباشد.

آنطور که شنیدیم علی دایی در تمام جلسات فیفا‌ شرکت می کرد و اینکه مدعی شده چون در جلسات فیفا‌ زیاد شرکت نداشته، او را از کمیته فنی فیفا‌ حذف کرده اند‌ عجیب است.

کمیته فنی مهم ترین کمیته فیفا‌ است که دایی عضو آن بوده امروز فوتبال ما در آسیا و فیفا‌ صاحب کرسی مهمی نیست، شاید در کمیته آمار AFC کرسی داشته باشیم اما کمیته‌هایی مثل آمار اصلا به حساب نمی‌آیند و فقط برای سرگرم کردن کشورهای عضو است اما مهم ترین کمیته ها کمیته فنی و اجرایی هستند که متاسفانه هیچ کسی را در آنجا نداریم باعث تاسف است که دایی و مملکت ما چنین موقعیت بزرگی را در فیفا‌ از دست دادند چرا که عضویت در کمیته مهم فنی فیفا‌ به این راحتی و سادگی نیست که اینقدر راحت آن را از دست بدهیم.

فیفا مدعی ست ، دايي در تازه‌ترين اظهارنظر رسمي‌اش مدعي شده كه بعد از تصادف شديد سال گذشته جلسات مهم كميته فوتبال فيفا را از دست داده و به دليل درگير بودن در بازي‌هاي باشگاهي ايران در چندين جلسه مهم غيبت داشته تا مثل «ژرژ وه‌آ» از اين كميته كنار گذاشته شود. ليست جديد فيفا اما نشان مي‌دهد كه ستاره سابق ليبريايي همچنان در كميته فوتبال فيفا حضور دارد و نام او به عنوان نخستين عضو اين فهرست در سايت رسمي فدراسيون جهاني فوتبال به چشم مي‌خورد.

به هر حال هنوز مشخص نيست كه دايي به چه دليل از اين فهرست كنار گذاشته شده است چرا كه خودش هم از علت اين ماجرا بي‌خبر است. خارج شدن نام علي دايي از كميته جوانان كه زير مجموعه كميته فوتبال فيفا محسوب مي‌شود براي فوتبال ملي كه دو سال قبل هم بر سر اهمال كاري مديران وقت سازمان تربيت بدني، عضويت در كميته اجرايي AFC را به حراج گذاشت يك اتفاق نگران‌كننده ديگر محسوب مي‌شود.

۱۳۹۲/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...