نسخه چاپی

ابراز تردید كره جنوبی درباره توان هسته‌ای كره شمالی

عکس خبري -ابراز ترديد کره جنوبي درباره توان هسته‌اي کره شمالي

تصویر نوعی موشك كه 15 آوریل 2012 میلادی در صدمین سالروز تولد كیم ایل سونگ، بنیان‌گذار كره شمالی در مراسم رژه ارتش این كشور در پیونگ یانگ، به معرض نمایش در آمد.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، کره جنوبی در واکنش به بیانیه اخیر امریکا، درباره توان کره شمالی در پرتاب موشک بالستیک هسته‌ای ابراز تردید کرده است.


کیم مین سوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، روز جمعه (۱۲ آوریل، ۲۳ فروردین) اعلام کرد: «کره شمالی سه آزمایش هسته‌ای انجام داده است، اما هنوز در دستیابی کره شمالی به ساخت نوعی کلاهک کوچک و سبک موشکی، تردیدهای فراوان وجود دارد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «آژانس اطلاعات دفاعی امریکا» (DIA) در بیانیه‌ای از توسعه نوعی موشک بالستیک هسته‌ای در کره شمالی خبر داده است.

در گزارش اطلاعاتی آمریکا نتیجه گیری شده است که کره شمالی، دانش هسته‌ای خود را به نقطه ای رسانده که می تواند یک موشک بالستیک را مجهز به کلاهک هسته‌ای کند.

براساس تحلیل اطلاعاتی جدید امریکا که روز پنج‌شنبه (۱۱ آوریل، ۲۲ فروردین) در نشستی در کنگره فاش شد، شاخه اطلاعاتی پنتاگون، تا حدی اطمینان یافته است، کره شمالی از تسلیحات هسته ای برخوردار است که می‌تواند با استفاده از موشک‌های بالستیک، آن‌ها را شلیک کند ولی این تسلیحات غیرقابل اعتماد هستند.

داگ لامبورن، نماینده جمهوری خواه در کنگره امریکا این تحلیل را که به گفته وی، بخشی غیرمحرمانه از یک گزارش محرمانه آژانس اطلاعات دفاعی است که در اختیار برخی از اعضای کنگره قرار گرفته است، قرائت کرد.

در همین حال، جرج لیتل، سخنگوی پنتاگون در واکنش به برآوردهای سازما‌ن‌های اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا مبنی بر توانایی کره شمالی در شلیک موشک هسته‌ای گفته است، اظهار نظر درباره این که کره شمالی از آمادگی کامل برای پرتاب بمب اتمی برخوردار است، چندان دقیق نیست.

این درحالی است که لفاظی‌های جنگ افروزانه در شبه جزیره کره درپی مشارکت بمب‌افکن‌های رادار گریز بی ۲ (B۲) و بی ۵۲ (B۵۲) امریکا در رزمایش مشترک نظامی اخیر با کره جنوبی، تشدید شده است.

کره شمالی، روز پنج‌شنبه (۱۱ آوریل، ۲۲ فروردین)، از آمادگی خود برای آغاز حمله نظامی علیه کره جنوبی در صورت ادامه سیاست‌های مقابله‌جویانه سئول خبر داد و اعلام کرد: « تسلیحات ما برای شلیک آماده شده و هماهنگی‌های دقیق در زمینه کلاهک‌ها صورت گرفته است. به محض این که دکمه را فشار دهیم، شلیک خواهد کرد و پایگاه‌های دشمن به دریای آتش تبدیل خواهد شد.»

پیونگ یانگ همچنین نه آوریل ۲۰۱۳ میلادی درباره نزدیک شدن شبه جزیره کره به نوعی «جنگ گرماهسته‌ای» هشدار داد و از همه گردش‌گران، شرکت‌ها و نهادهای خارجی در کره جنوبی خواست، این کشور را ترک کنند.

کره شمالی، ۳۰ مارس، اعلام کرد، با کره جنوبي در يک «وضعيت جنگي» قرار دارد؛ کره شمالي همچنين هشدار داد، هرگونه اقدام تحريک آميز سئول و واشنگتن ممکن است به جنگ هسته‌اي تمام‌عيار منجر شود.

۱۳۹۲/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...