نسخه چاپی

مرمت قرآن كوفی نفیس مطلا در مشهد آغاز شد

رئیس اداره‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی از آغاز مرمت قرآن كوفی فوق‌العاده نفیس مطلا توسط اداره‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد.

سیاوش مجذوب‌حسینی ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام این خبر افزود: این قرآن که مطلا به خط کوفی و با گرایش‌های نسخ است، دارای لوحه‌های زرین با حاشیه‌ حصیری است که در اثر آتش‌سوزی به شدت آسیب‌دیده و دو برگ اول و آخر آن دارای کتیبه‌های ساده‌ زرین در صدر و ذیل به شکل متجانس و متقارن بوده و یک پیوسته به نشان سرترنجی زرین دارد.

وی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد این قرآن نفیس عنوان کرد: تمام خطوط و تهذیب‌های این قرآن کوفی از طلا بوده و از نظر قدمت مربوط به سال 434 هجری قمری و متعلق به قرن پنجم هجری است که در قرن ششم هجری کتابت شده و به کتابخانه‌ مرکزی آستان قدس رضوی وقف شده است.

مجذوب‌حسینی عنوان کرد: کاتب این قرآن در قرن ششم هجری، ابوعلی‌الحسن‌بن‌عبدالعزیز غزنوی است.

رئیس اداره‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: اوراق این اثر که به علت آتش‌سوزی به شدت به‌هم چسبیده بود، توسط آزمایشگاه اداره‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی در فرآیند جداسازی قرار گرفته و در مرمت آن کاغذهای مرمتی دست‌سازی 70گرمی با رنگ آمیزی آغشته به محلول پوست گردو و برگ حنا استفاده شده است.

وی با بیان این‌که این اثر ارزشمند در دست مرمت بوده و مرمت آن به پایان نرسیده است، متذکر شد: اوراق نخستین این قرآن به علت شدت آتش‌سوزی آسیب فراوانی دیده که به شیوه خاصی همراه با استحکام‌بخشی لبه‌های سوخته و سیاه شده‌‌ موجود در اثر با متن و حاشیه‌سازی در حال مرمت است.

اداره‌‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی در خزانه و موزه آستان قدس رضوی ایجاد شده و سال‌هاست که هنرمندان پرتجربه‌ در آن به حفاظت و مرمت آثار فرهنگی می‌پردازند.

۱۳۹۱/۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...