نسخه چاپی

زمین لرزه ای كه عرب ها را نگران كرد

عکس خبري -زمين لرزه اي که عرب ها را نگران کرد

با وجود تاكید مسئولان ایرانی بر مقاوم بودن نیروگاه اتمی بوشهر در برابر زمین لرزه، كشورهای حوزه خلیج فارس قرار است نشست اضطراری در ریاض برگزار كنند و احتمال تكرار زمین لرزه و احتمال نشت مواد رادیو اكتیو نیروگاه بوشهر را بررسی كنند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یک دیپلمات بلندپایه عرب در گفتگو با روزنامه‌ کویتی الوطن گفته است، قرار است در روز یکشنبه، نشستی در بالاترین سطح برگزار و در آن، اقدامات شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در مقابله با حوادث زیست محیطی احتمالی ناشی از نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه اتمی بوشهر و اجرای اقدامات فوری و ملی این کشورها بررسی شود.

وی با بیان اینکه زمین لرزه روز سه‌ شنبه در بوشهر، با نیروگاه بوشهر فاصله فراوانی داشته است، گفت: ما احتمال فراوانی پیش رو داریم، زمین لرزه ادامه دارد و ما باید برای آنچه در آینده رخ می دهد، آماده باشیم. ما باید اقدامات ممکن را صورت دهیم و طرح محکمی را برای تعامل با هرگونه احتمالی در اختیار داشته باشیم.

این دیپلمات عرب افزود، مسئولان دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس، کانال‌هایی را برای ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص زمین لرزه روز سه‌ شنبه و میزان تاثیر آن بر نیروگاه‌ های ایران باز کردند.

این در حالی است که فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، پس از وقوع زمین لرزه در بوشهر تاکید کرد، این زمین لرزه هیچ اثری بر تاسیسات نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است؛ چرا که نه فقط نیروگاه در حال تولید برق و اتصال به شبکه نبوده، بلکه در صورت کار هم، طراحی نیروگاه بوشهر به گونه‌ای است که در برابر بیش از 8 ریشتر هم مقاومت دارد.

هم‌چنین آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز بین‌المللی ایمنی زمین‌ لرزه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به مرکز حوادث و موقعیت‌ های اضطراری آژانس خبر داد که زمین‌لرزه در ساعت 11:53 در تاریخ 9 آوریل 2013 در 91 کیلومتری نیروگاه برق هسته‌ ای بوشهر رخ داده است.

در این بیانیه آمده است، ایران به مرکز حوادث و موقعیت‌های اضطراری آژانس در این باره اطلاع و گزارش داد که هیچ صدمه‌ای به نیروگاه برق هسته‌یی بوشهر وارد نشده و هیچ‌گونه انتشار رادیواکتیو در این تاسیسات رخ نداده است.

آژانس در این بیانیه افزود: بر اساس این اطلاعات و تحلیل مرکز بین‌المللی این زمین‌لرزه، مرکز حوادث و موقعیت‌های ضروری آژانس که شدت زمین‌لرزه و دیگر پارامترهای زمین‌لرزه و نیز محل آن را بررسی می‌کند، در حال حاضر درخواست اطلاعات بیش‌تری از ایران ندارد.

هم‌چنین خبرگزاری نووستی روز سه‌شنبه به نقل از مقامی در شرکت اتم استروی اکسپورت تاکید کرد، این زمین‌ لرزه در نیروگاه بوشهر احساس شد، اما هیچ اثری بر عملیات‌ آن نداشت.

بنابر گزارش رویترز، مقام یاد شده گفت: این زمین‌لرزه به هیچ وجه بر وضعیت عادی در راکتور تاثیری نداشت. پرسنل به شکل عادی به کار ادامه دادند و میزان تشعشع کاملا در چارچوب بود.

۱۳۹۲/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...