نسخه چاپی

تذكر رهبری به هاشمی/ عصبانیت هاشمی

عکس خبري -تذکر رهبري به هاشمي/ عصبانيت هاشمي

«ایشان گفتند كه بعد از نامه تو به آقا، ایشان به من گفته اند كه ما بیش از 43 میلیارد دلار بدهی خارجی داریم و چرا این وضع پیش آمده است؟!»

احمد توکلی، نماینده مردم تهران، در برنامه «شناسنامه» این هفته در مورد انگیزه خود برای کاندید شدن در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتخابات ریاست جمهوری در سال 58، رقابت سختی بین بنی صدر و حامیان ملی گرایش و متدین و انقلابیان وجود داشت. رقابت در آن دوره خیلی جدی و واقعی بود. بعد از ماجرای ترورها، شهید رجایی خیلی طبیعی رئیس جمهور شد. چون هیچ کس نمی خواست با او رقابت کند و همه خواهان حضور او روی صندلی ریاست جمهوری ایران بودند. بعد از شهادت آقای رجایی، نوبت به آیت الله خامنه ای رسید. ایشان نامزد شدند و چون همه مردم خواهان ایشان بودند کسی نمی توانست با ایشان رقابتی داشته باشد. بعد از پایان دو دوره ریاست جمهوری رهبر انقلاب، آقای هاشمی وارد عرصه شدند که در این مورد هم کسی نمی توانست با آقای هاشمی رقابت کند و ایشان هم خیلی راحت به ریاست جمهوری نائل شدند.



به گزارش فارس، توکلی ادامه داد: در دوره صدارت ایشان بود که من حس کردم کار خیلی بد پیش می رود و مسیرها به اشتباه طی می شود. صدای اعتراض هم به روزنامه رسالت و اندک اعتراضاتی در مجلس محدود بود. با مشاهده این شرایط به این نتیجه رسیدم که آقای هاشمی در انتخابات بعدی باید یک رقیب جدی داشته باشند. به این دلیل به سراغ دو نفر از دوستان رفتم که هم کارشان را بلد بودند و هم با سیاست های آقای هاشمی مخالف بودند. اولین نفر آقای پرورش بود که سابقه نائب رئیسی مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش دولت آقای موسوی را داشت. ایشان انسان صریح و جدی بود و به قول معروف از آقای هاشمی کم نمی آورد. به ایشان اصرار زیادی کردم که وارد صحنه انتخابات شوند اما ایشان گفت که من در توان خودم نمی بینم که رئیس جمهور شوم. بعد از آقای پرورش، به سراغ آقای جواد لاریجانی رفتم. ایشان هم صاحب نظر و سخنور بودند اما در جواب به درخواست من گفت که حرف تو درست است اما من وارد رقابت با آقای هاشمی نمی شوم.



*نتیجه نامزدی من نقادی کار هاشمی بود

وی ادامه داد: وقتی دیدم هیچ کس حاضر به ورود به عرصه رقابت با آقای هاشمی نیست و اگر صحنه خالی بماند، ایشان با تمام ظرفیت های خوبی که دارند، مسیر را اشتباه می روند و وضع بدتر می شود به این نتیجه رسیدم که باید خودم وارد عرصه رقابت شوم. من نامزد شدم و اعلام کردم که به صورت جدی می خواهم رئیس جمهور شوم. در نهایت من چهار میلیون رای و آقای هاشمی ده میلیون رای آوردند و دوباره رئیس جمهور شدند. محصول نامزدی آن دوره این بود که یک سری حرف ها عنوان شد که به نقادی کارهای آقای هاشمی منجر شد و آقای هاشمی هم مجبور شدند در مجلس حاضر شوند و از خودشان دفاع کنند.



*آقای هاشمی به اعمال قدرت حاکمانه مایل است

توکلی در پاسخ به سوال که آیا در دوره هاشمی به این صورت بود که هیچگونه انتقادی برتابیده نمی شد، گفت: آقای هاشمی به اعمال قدرت حاکمانه مایل است اما اینطور هم نیست که همه قواعد و قوانین را زیر پا بگذارد. مثلاً در مجلس اول که ایشان رئیس مجلس بودند و من هم به عنوان عضو هیات رئیسه حضور داشتم، در همان روزهای اول به ایشان گفتیم که شما رئیس جلسه هستید و هر تصمیمی طبق آیین نامه باید با رای گیری اتخاذ شود و آقای هاشمی هم پذیرفتند و برای همه کارها رای گیری می کردند.



نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد دلیل این تذکر به هاشمی یادآور شد: در جلسات اول، ایشان می خواستند بدون رای گیری به تصویب برسند که ما مجبور به تذکر دادن شدیم. ایشان نسبت به ما پیشکسوت تر بودند ولی ما بدون رودروایسی با ایشان صحبت می کردیم که خوشبختانه ایشان هم به تذکر ما توجه کردند و تا آخرین روز مجلس همه کارها با رای گیری پیش می رفت.



*نامه من به رهبری و تذکر ایشان به آقای هاشمی

وی ادامه داد: در روزنامه رسالت که انتقادات تندی به عملکرد ایشان داشتیم، ایشان حداکثر واکنشی که از خودشان نشان می دادند این بود که از طریق برخی افراد پیغام می دادند احمد آقا این حرف ها چیست که می گوید؟ اسنادی اگر دارد ارائه دهد تا مطالعه کنم. یا مثلاً یک بار خدمت رهبری راجع به بدهی های خارجی دولت نامه ای نوشتم، بعد از چند روز که برای مساله ای با آقای هاشمی تماس گرفتم ایشان گفتند که بعد از نامه تو به آقا، ایشان به من گفته اند که ما بیش از 43 میلیارد دلار بدهی خارجی داریم و چرا این وضع پیش آمده است؟! حسن آقای هاشمی این بود که علی رغم انتقادهای تندی که انجام می شد، ایشان با روی باز برخورد می کردند و رابطه خودشان را با ما حفظ می کردند.



*عصبانیت هاشمی از پخش نشدن نطق من

توکلی اظهار داشت: در انتخابات سال 72، صدا و سیما که محمد هاشمی ریاست آن را برعهده داشت، اعلام کرد که نطق دوم انتخاباتی من را پخش نمی کند، فشارهای زیادی روی من آوردند که نطقم را تغییر دهم اما من این کار را خلاف قانون می دانستم و به همین دلیل اعلام کردم که باید همان نطق از تلویزیون پخش شود و من نطق جدیدی ارائه نمی دهم. بعداً شنیدم که آقای هاشمی وقتی متوجه شدند تلویزیون نطق من را پخش نکرده است، خیلی عصبانی شده بودند و پیغام داده بودند که نطق توکلی باید از تلویزیون پخش شود. این ها را گفتم تا عرض کنم اینطور نبود که آقای هاشمی در مقاطع حساس، منافع و مصالح ملی را فدای روحیه حاکمانه خود کنند.

۱۳۹۲/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...