نسخه چاپی

وعده كواكبیان برای رابطه با آمریكا

دبیركل حزب مردم‌سالاری گفت: اگر رییس‌جمهور شوم با اجازه رهبری، پس از یك سال با آمریكا رابطه برقرار می‌كنم.

به گزارش نما به نقل ازایسنا،‌ مصطفی کواکبیان در همایش «سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان» که ظهر امروز در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: عواقب این هشت سال را اصولگرایان باید بپذیرند؛ البته احمدی‌نژاد اصرار دارد که بگوید من از جانب اصولگرایان نیستم اما درست نیست کسانی که زمانی برای روی کار آمدن احمدی‌نژاد تلاش کردند، امروز مسئولیتی نپذیرند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در طول شش ماه تحریم‌ها را به سمتی خواهم برد که به سوی لغو شدن پیش برود و به نظر من مذاکرات فعلی به جایی نمی‌رسد. ریشه تمام این مسائل به بحث رابطه ایران و آمریکا برمی‌گردد و اگر رییس‌جمهور شوم در کمتر از یک سال بر اساس نظر رهبری رابطه با آمریکا را برقرار خواهم کرد.

این نماینده پیشین مجلس در ادامه از پیمان صلح حدیبیه یاد کرد و افزود: مذاکرات باید بر مبنای برد - برد صورت بگیرد و اگر فکر کنیم که یکسره در تمام مذاکرات ما باید برنده شویم، اسم این مذاکره نیست و حتی در قرآن کریم آیه "انا فتحنا لک فتحا مبینا" برای پیروزی در جنگ نیامده است و شأن نزول آن برای صلح در پیمان حدیبیه است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری نسبت به نبود شور سیاسی در جامعه هشدار داد و ابراز عقیده کرد: هنوز یخ جامعه باز نشده است. اکنون 23 فروردین است ولی هنوز شور و نشاط انتخاباتی ایجاد نشده است. در دوره‌های پیشین در چنین روزهایی تمام ستادها فعال بود اما اکنون این فضا ایجاد نشده و دانشجویان نسبت به این موضوع باید حساس باشند.

کواکبیان با انتقاد از تغییر برنامه و تعطیلی زودهنگام دانشگاه‌ها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دانشجویان با نظام و انقلابند و آنان به عنوان مرجع سیاسی خانواده خود باید نقش فعالی در سیاست داشته باشند و نباید مانع فعالیت سیاسی دانشگاه‌ها شد.

وی در ادامه، شعار خود را «دولت اخلاق» عنوان کرد و گفت: اگر پس از 34 سال، رشد معنویت و اخلاق در جامعه به حد مطلوب نرسیده است باید کالبد شکافی شود. در سال 88 ضعف اخلاق موجب ایجاد فتنه شد و اگر اخلاق حاکم باشد ماجرای یکشنبه سیاه مجلس پیش نمی‌آید و روابط بین قوای سه‌گانه ما مانند سه جزیره جدا از هم نمی‌شود.

این فعال سیاسی، کلمه اخلاق را مخفف عبارات «اقتصاد پیشرفته»، «خدمت بی‌شائبه»، «لغو تحریم‌ها»، «اصلاحات همه‌جانبه» و «قانون‌مداری» دانست و تاکید کرد: در اقتصاد و معیشت مردم مشکل جدی داریم و همچنین در تحولات اداری و توسعه سیاسی دچار ضعف هستیم. سازمان برنامه و بودجه عصاره کارشناسان کشور بود که منحل شد. رییس‌جمهور چند جلسه با کارشناسان اقتصادی برگزار کرد سپس جلسات را قطع کرد و به دنبال آن وزیر را هم عزل کرد. در چنین فضای غیرکارشناسی مطرح می‌شود که قصد داریم یارانه‌ها را تا 250 هزار تومان افزایش دهیم؛ البته برخی از کاندیداها هم برای اینکه عقب نیفتند مطرح کرده‌اند که ما هم برای هر خانواده سالی پنج میلیون تومان در نظر خواهیم گرفت.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری درباره برنامه خود برای هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: هدف از برنامه هدفمندی، حذف یارانه‌ها به عنوان یک زائده اقتصادی بود ولی این طرح به انحراف رفت. باید یک کارت اعتباری مانند کارت سوخت تهیه شود تا با پرداخت غیرنقدی یارانه‌ها مانع افزایش نقدینگی در جامعه شویم و قدرت خرید مردم را بال ببریم؛ البته در سال 92 نمی‌توان کاری صورت داد چون برنامه بودجه بسته شده است و تمام برنامه‌ها به سال 93 موکول خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقتصادی خود نیز گفت: در یک آپارتمان 130 متری در کوهسار تهران ساکن هستم و اتومبیل بنده پژو پرشیاست. در مجموع حقوقی که بابت استادی در دانشگاه علامه و دانشگاه آزاد دریافت می‌کنم چیزی در حدود 2.5 میلیون در ماه می‌شود.

کواکبیان ادامه داد: در تمام مدت نمایندگی مجلس حتی یک ریال از مجلس حقوق نگرفتم و به همان حقوق دانشگاهی خود اکتفا کردم. در انتخابات مجلس در سمنان چیزی در حدود 28 میلیون خرج کردم و در انتخابات ریاست جمهوری چون حزب مردم‌سالاری مرا جلو انداخته است باید خودشان هزینه‌های انتخاباتی‌ام از هر راه مشروعی که می‌دانند تامین کند؛ البته من بنای بریز و بپاش و ستادهای میلیونی را ندارم.

وی با بیان اینکه "قبول دارم در سال 88 تقلب اتفاق نیفتاد ولی تخلفات بسیاری صورت گرفت"، ادامه داد: در سال 88 دوشنبه قبل از انتخابات خودم مشاهده کردم که پنج - شش هزار نفر برای دریافت سود سهام عدالت صف کشیده بودند ولی بعد از انتخابات نه از سود سهام عدالت خبری شد و نه از خود سهام عدالت. اگر بگویم آقای احمدی‌نژاد پول برمیدارد و به خانه‌اش می‌برد دروغ گفته‌ام ولی دولت تخلف مالی دارد.

این فعال سیاسی درباره برنامه‌های خود برای مقابله با مفاسد اقتصادی نیز گفت: بگذاریم مردم اجازه اعتراض داشته باشند، دانشجویان راحت حرف خود را بزنند و مطبوعات به راحتی اظهار نظر کنند. نمایندگان مجلس باید در ایفای وظیفه نمایندگی آزاد باشند. در چنین شرایطی است که می‌توان با مفاسد اقتصادی مقابله کرد. درعوض تلویزیون هر روز مطرح می‌کند که اقتصاد اروپا از هم پاشیده و مردم راهپیمایی می‌کنند؛ البته آنها افتخار می‌کنند که دموکراسی برقرار است و حق اعتراض دارند.

کواکبیان در پایان، شعار اصلاحات همه‌جانبه را معادل امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: ما در قوه قضاییه و برخی نهادهای دیگر مشکلاتی داریم و باید در جهت رفع نابسامانی‌ها تلاش کنیم و کلمه اصلاح‌طلبی نیز به همین معناست؛ یعنی نابسامانی‌ها را سامان دادن.

۱۳۹۲/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...