نسخه چاپی

تفاوت‌ها و تشابهات انتخابات ۸۸ و ۹۲

عکس خبري -تفاوت‌ها و تشابهات انتخابات ?? و ??

در ماجرای فتنه ۸۸ اگر چه بسیاری از مجرمان و ساكتان بر این اعتقادند كه قصد براندازی از سوی اصحاب فتنه وجود نداشته‌است اما بیگانگان و دشمنان كشورمان، هرگز این امر را پنهان نكرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، انتخابات شورای شهر، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست‌جمهوری به‌عنوان جلوه حضور مردم، علاوه بر نمایش میزان علاقه مردم به شرکت و اثرگذاری در اداره امور مملکتی، می‌تواند عیاری برای قدرت‌نمایی کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی باشد.



یقیناً مشارکت هرچه بیشتر در عرصه انتخابات، توان جمهور ی اسلامی ایران را در روابط دیپلماتیک، خصوصاً عرصه‌های مهمی چون پرونده انرژی هسته‌ای و حقوق‌بشر، بالا می‌برد.

در ماجرای فتنه 88 اگر چه بسیاری از مجرمان و ساکتان بر این اعتقادند که قصد براندازی از سوی اصحاب فتنه وجود نداشته‌است اما بیگانگان و دشمنان کشورمان، هرگز این امر را پنهان نکرده‌اند. با‌این‌وجود فصل مشترک اکثریت قریب به‌اتفاق این عوامل، تأکید بر سوءاستفاده از موقعیت حساس انتخاباتی است. از سوی دیگر برنامه‌ریزی فتنه‌گران در کنار عوامل خارجی در جهت تبدیل فرصت مشارکت 85 درصدی واجدان شرایط رأی‌گیری در انتخابات، به یک تهدید برای موجودیت جمهوری اسلامی ایران است که حداقل اهداف تعیین شده در این نقشه شوم، باج‌خواهی از نظام و تلاش در جهت تغییر ماهیت ارکان حکومتی مانند شورای نگهبان بود.



اگرچه هر یک از عرصه‌های انتخاب در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران دارای شرایط خاص خود بوده و توانسته است بازتاب نیاز‌ها و خواست‌های جامعه در زمان برگزاری خویش باشد، اما تشابهات غیرقابل‌انکاری میان آن‌ها وجود دارد؛ تشابهاتی که یقیناً میان انتخابات دهم و یازدهم ریاست‌جمهوری قابل مشاهده است.



نقشه‌های شوم رسانه‌های بیگانه

شبکه‌های پرشمار تلویزیونی ماهواره، رادیو‌های پرشمار، سایت‌ها و وبلاگ‌های متعدد در کنار شبکه‌های اجتماعی مجازی، رسانه‌هایی هستند که در خوشبینانه‌ترین برآورد‌ها، با صد‌ها میلیون‌دلار هزینه تأسیس شده‌اند. یقیناً این سرمایه‌گذاری عظیم مادی که با هزینه‌های جاری فراوانی همراه است، نه با هدف گردش آزاد اطلاعات و نه به‌منظور ارایه سرویس مجانی به معاندان جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.



این حجم عظیم رسانه‌ای، تنها برای یک برهه خاص طراحی نشده است، کمااینکه ردپای تلاش جهت اثرگذاری رسانه‌های بیگانه بر روند فکری عوام و خواص ایرانی را می‌توان در بحبوحه جنگ جهانی دوم و اشغال کشورمان جستجو کرد. بعد‌ها نیز در جریان ملی شدن صنعت نفت و کودتای ننگین 28 مرداد، این نقش‌آفرینی ادامه یافت و با نیرنگ‌هایی این رسانه‌ها در کوران انقلاب و بروز جنگ تحمیلی به اوج خود رسید.

با این تفاسیر، حتی حامیان سینه‌چاک و غلامان حلقه‌به‌گوش غرب نیز نمی‌توانند منکر ادامه روند دخالت رسانه‌های دشمن در فتنه 88 و تسری این روند در انتخابات سال 92 شوند.

نقشه‌های شوم رسانه‌های بیگانه، موضوعی است که نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد. خصوصاً آنکه این دستگاه عظیم و صدالبته هماهنگ، در برهه‌های مختلف بر عداوت و کینه‌ورزی خویش با نظام و مردم جمهوری اسلامی ایران، اصرار ورزیده‌است.



القای توهم بی‌شمار بودن و کلیدواژه‌های فتنه

«ما بیشماریم»، «اگر تقلب بشه، ایران قیامت می‌شه!» و بسیاری از شعارهای مشابه، در ماه‌های قبل از برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در سال 88، با شیوه‌های مختلفی تبلیغ و ترویج شد.



بعد از بی‌قانونی‌ها و اغتشاشاتی که عملاً از عصر روز جمعه 22خرداد 1388 آغاز شد، اندک‌اندک جایگاه اینگونه شعار‌ها و کاربردشان در جهت ایجاد ناامنی و آشوب، مشخص شد.

تلاش‌های جسته‌وگریخته در فضای اینترنت و مصاحبه‌های انجام شده از سوی عوامل خودفروخته و ضدانقلاب نشان‌دهنده علاقه و تلاش آن‌ها برای تکرار این راهبرد است.



بهانه‌های همیشگی و نقشه‌های نخ‌نما

«انتخابات آزاد» اصطلاحی بود که تلاش شد تا با تکرار و ترویج آن در فضای قبل از انتخابات، اصل برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان، مخدوش جلوه داده شود.



این اصطلاح اگرچه ظاهری تازه دارد اما بار‌ها از سوی دشمنان انقلاب و عوامل خودفروخته داخلی با الفاظ مختلف در دوره‌های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است.

اینگونه اصطلاحات در کنار نقشه‌هایی همچون تلاش جهت تخریب کاندیداهای مختلف با هدف ایجاد درگیری میان آن‌ها و ایجاد جو مسموم انتخاباتی، تشکیل ستادهای انتخاباتی با هدف سوءاستفاده از اقشار مختلف جامعه، حمله به ارکان نظام با بهانه نظق‌های انتخاباتی و بسیاری از روش‌های دیگر، در حقیقت نقشه‌های نخ‌نمایی هستند که در هر دوره از انتخابات، با شدت و ضعف متفاوتی در حال تکرار و استفاده از سوی دشمن هستند.



اصول غیرقابل تغییر تبلیغات انتخاباتی

متأسفانه بعضی بی‌اخلاقی‌ها در تبلیغات انتخاباتی، اکنون تبدیل به روند جاری کاندیدا‌ها شده است. حمله به کاندیدای رقیب، عدم اعلام برنامه‌های جامع و کاربردی، ایجاد جو احساسی و هیجانی، عدم احترام به حریم خصوصی رقبا و بسیاری از امور ناپسند دیگر، در انتخابات سال 88 از سوی اکثر کاندیداهای انتخاباتی، با شدت و ضعف‌های گوناگونی دیده شد.

در حال حاضر نیز، برخی از کسانی که آمادگی برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را اعلام کرده‌اند، نشان داده‌اند که بی‌علاقه نیستند از چنین روش‌هایی برای تبلیغات خود استفاده کنند.



هوشیاری و افزایش سطح بصیرت مردم و مسوولان

حماسه 9 دی به‌عنوان نماد و جلوه بیرونی بصیرت و حماسه‌ آفرینی مردم جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان سند واقعی هوشیاری ملت ایران، تا سالیان متمادی قابل استناد است.

شاید این حرکت عظیم مردمی که زمینه ورود بسیاری از مسوولان را به صحنه مبارزه با فتنه فراهم کرد، اکنون از سوی رسانه‌های ضدانقلاب به فراموشی سپرده شده باشد اما حقیقت این است که از آن تاریخ تا به‌امروز، سطح بصیرت بسیاری از مردم و مسوولان جمهوری اسلامی ایران، افزایش یافته است.

اکنون بسیاری از نقشه‌های شوم دشمنان، به‌هیچ‌عنوان کارایی سال 1388 را نخواهد داشت. پاسخ چرایی بروز این اتفاق نیز در یک نکته مهم نهفته است.سطح بصیرت و هوشیاری مردم و مسوولان د رحال حاضر به جایی رسیده است که دسیسه‌چینی‌های دشمنان، امکان تحقق نقشه‌های آنان را فراهم نمی‌کند.



تغییر نوع اثرگذاری ماهواره‌ها

در سال 88 صدای آمریکا و بی‌بی‌سی در کنار چند شبکه نه‌چندان منسجم ماهواره‌ای، تنها کانال‌های اثرگذار ماهواره بودند که البته بر طیفی خاص و محدود تمرکز کرده و بعد از بروز فتنه و آشوب‌ها، کوشیدند تا تعداد مخاطبان خویش را افزایش دهند.

اکنون و در سال 1392، طیف وسیعی از شبکه‌های ماهواره‌ای با تمرکز بر خانواده‌ها و نمایش برنامه‌های ظاهراً سرگرم‌کننده همچون سریال، موسیقی و ترانه، فیلم‌های مستند، طنزهای هجوآمیز و دیگر روش‌های غیرمستقیم، طیفی از مخاطبان را به‌خود اختصاص داده‌اند تا با شیوه‌ای نوین، در زمان مورد نظر، نقشه‌های از پیش تعیین شده‌شان را به مرحله اجرا بگذارند.

شکی نیست که اصلیترین زمان مورد نظر این شبکه‌ها برای استفاده از حاصل برنامه‌ریزی‌های چندساله خود، انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری کشورمان است.



افزایش اثرگذاری و ضریب نفوذ اینترنت

یقیناً اینترنت در حال حاضر، به‌تنهایی اثرگذاری خاصی بر عملکرد جمعیت کشور ندارد اما تلفیق شبکه‌های ماهواره‌ای با سایت‌های اینترنتی و تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم آن‌ها برای استفاده از فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی، در کنار افزایش کاربران اینترنت و بالا رفتن سرعت و میزان تسهیلات اتصال به این شبکه جهانی، تغییراتی را در میزان اثرگذاری آن بر انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان، نسبت به دوره قبل در سال 88 ایجاد کرده است.

در حال حاضر تمام کسانی که مستقیم و غیرمستقیم، حضور خود به‌عنوان کاندیدا در انتخابات را اعلام کرده‌اند، به‌نحوی در حال فعالیت موازی در فضای مجازی، خصوصاً اینترنت نیز هستند.

افزایش ضریب نفوذ اینترنت از جمله تفاوت‌هایی است که انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 با دوره پیشین دارد.



انحراف، یک واقعیت غیرقابل انکار

اصطلاح انحراف اگرچه می‌تواند تعابیر مختلفی داشته و واکنش‌های متفاوتی را در بربگیرد اما نشان از بروز مسأله‌ای دارد که تحت هر شرایطی، غیرقابل انکار است.

برنامه‌ریزی گسترده این طیف برای حضور در انتخابات و بعضی روش‌های تبلیغاتی نه‌چندان متعارف، به‌عنوان یک تفاوت اساسی میان انتخابات سال 88 و 92 قابل مشاهده است.

اگر حضور این طیف در انتخابات قبلی، تا حد زیادی انکار می‌شد و یا آنکه در سایه فتنه 88، دلیلی بر حضور انحراف در عرصه انتخابات 88، مشاهده نمی‌شد، اما اکنون شرایط به نحو دیگری رقم خورده است.

در حال حاضر و بر خلاف انتخابات سال 1388، انحراف تبدیل به یک واقعیت غیرقابل‌انکار شده است که البته از سوی فعالان مختلف سیاسی، با تعابیر متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۳۹۲/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...