نسخه چاپی

تحلیل انتخاباتی آقای مرگ موش

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند توقع پیروزی در انتخابات را داشته باشند.

به گزارش نما به نقل از كيهان، عضو متواری حزب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب) می گوید دورنمای مثبتی برای حضور طیف متبوع وی در انتخابات دیده نمی شود.


رجب مزروعی که خود را سخنگوی «سازمان» شعبه خارج از کشور معرفی می کند چندماه پس از فتنه 88 از کشور خارج شد و در بروکسل پناهندگی گرفت. وی در مصاحبه با سایت کلمه گفته است: آنچه از مواضع مقامات رسمی برداشت می شود این است که در پی برگزاری یک انتخابات مهندسی شده با نتیجه دلخواه هستند و تاکنون هیچ نشانه ای از اینکه حاکمیت بخواهد فضا را به روی انتخابات آزاد باز کند دیده نمی شود.


وی گروه های اصولگرا را 4 ضلع موجود در انتخابات آینده توصیف کرد و افزود: اگر تغییری در فضای سیاسی رخ ندهد، قطعا انتخابات آینده انتخابات اصلاح طلبان نخواهد بود، بنابراین راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان نمی تواند پیروزی انتخابات باشد. اما از این واقعیت لزوما نمی توان نتیجه گرفت که اصلاح طلبان نباید در انتخابات حضور داشته باشند. اگر چه عدم شرکت می تواند یک گزینه محتمل باشد.


وی در عین حال می گوید: تحت شرایطی حتی می توان در انتخابات مهندسی شده هم حضور یافت اما نه برای پیروزی بلکه برای تحقق اهداف دیگر از جمله تثبیت موقعیت سیاسی خود، استفاده از فضای انتخابات برای ارتباط با جامعه که در شرایط سانسور و محدودیت شدید ممکن نیست، فعال کردن و سازمان دادن به نیروهای اصلاح طلب و جلوگیری از استحاله آن ها... اما این اهداف که به نوبه خود به ویژه در شرایط فعلی بسیار مهم هستند، با هر نوع شرکتی تأمین نمی شود. به صراحت عرض کنم اگر مقصود اصلاح طلبان تحقق اهداف فوق باشد آن گاه سوال فراروی آنان چگونه شرکت کردن خواهد بود نه شرکت کردن یا نکردن. شرکت در انتخابات از موضع منتقد به وضع موجود و بدون پاسخی روشن به چنین سوالی و بدون در نظر داشتن اهدافی از نوع اهدافی که عرض کردم بی شک به معنای ایفای نقش زینت بخشی به انتخابات به عنوان پاره پنجم پازل انتخاباتی حاکمیت خواهد بود.


وی با تخطئه این موضوع که 42 نفر از جمله برخی اصلاح طلبان در انتخابات اعلام نامزدی کرده اند، گفت: در هنگامی که موسوی و کروبی در زندان خانگی به سر می برند، تاکنون فقط افرادی اعلام نامزدی کرده اند که به‌گونه ای حامی وضعیت موجود بوده اند.


مزروعی می گوید با توجه به شرایط موجود به انتخابات خوش بین نیست.

۱۳۹۲/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...