نسخه چاپی

نظر مفتی تونس درباره فتوای "جهاد نكاح"

به دنبال صدور فتواهایی مانند "جهاد نكاح" در تونس، مفتی این كشور درباره خطر صدور فتواهای عجیب و غریب در تونس و سایر جوامع اسلامی هشدار داد.

به گزارش نما، "شيخ عثمان بطيخ"در گفت وگو با العالم اظهار داشت: اينگونه فتواها را شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي با رويكردها و گرايش هاي مختلف پخش مي كنند.

مبلّغان وهابي كه از کشورهایی مانند قطر و عربستان سعودی به تونس رفت و آمد مي كنند و نيز برخي شخصيت هاي حزبي وابسته در اين كشور، در صد هستند پديده هاي عجيب و نامأنوسی را در جامعه تونس ترويج كنند كه از جمله آنها، ازدواج دختران نابالغ و كودكان و ... است. خطرناكترين اين پديده ها صدور فتوایی با نام "جهاد نكاح" است بدين گونه كه متاسفانه دختران كم سن و سال تونسي را تحت عنوان "جهاد در سوريه" و به منظور ازدواج چند ساعته با تروریستها و عناصر گروه های مسلح به آن كشور اعزام مي كنند.

متفي تونس هشدار داد: صدور فتواهاي عجيب و غريب و ضد نقيض افزایش یافته، به گونه اي كه يك فتوا مساله اي را حلال و فتواي ديگر همان مسأله را حرام اعلام مي كند.

"شيخ بطيخ" در انتقاد از وضعيت موجود تصریح کرد: هر كسي به آنچه که معتقداست فتوا مي دهد، ولی برخي از اين فتواها عجيب و غريب است. اگر فتوايي براي يك جامعه معين مفيد باشد؛ ضرورتي ندارد كه براي همگان مفيد باشد.
وي خاطرنشان کرد: اين گونه فتواها باعث آشفتگي ذهني مردم و ایجاد دشواري برای آنان در شناخت درست و غلط، و طرح سوالات و ابهامات زيادي در ذهن آنها مي شود.

مفتي تونس گفت كه وي از چندي پيش تلاش مي كند كه اينگونه ابهامات را برچيده و حقيقت را بيان كند؛ تا مخاطبان به ويژه در تونس ديدگاه شرعي درست را دريافت كنند كه منسجم با جامعه تونس است.

شيخ بطيخ اشاره كرد: اين فتواها نخواهد توانست هويت ملت تونس را تغيير دهد زيرا ملت تونس آگاه و بيدار و فرهيخته است و در زمان معاصر خويش زندگي مي كند؛ در نتيجه تاثير این فتواها به طبقه اي از مردم منحصر خواهد شد كه از فرهنگ عميق و آگاهي و شناخت ديني لازم و كافي برخوردار نيستند. مردم تونس درحال شنيدن فتواها و ايدئولوژي هاي ديني عجيب و غريبي هستند كه با عقل و منطق انسجامي ندارد.
وي افزود: ما از طريق گفتگو و شركت در برنامه هاي تلويزيوني و رسانه هاي گروهي مختلف تلاش می کنیم اثرات منفي فتواها و ديدگاههايي را كه با اسلام همخواني ندارد، خنثي كنيم.
مفتي تونس گفت: ما گفتگو را مي پذيريم و با روي باز از آن استقبال مي كنيم و اختلاف آرا را قبول داريم، به شرط اينكه به درجه تكفير و جنبه شرعي بخشيدن به خشونت و تحكيم تنفر – از هر طرفي كه مي خواهد باشد- نرسد.
شیخ بطیخ درباره مطالب گفته شده مبني بر سيطره گروههاي تكفيري بر حدود 500 مسجد در تونس افزود: اظهار نظر در اين امر از اختيارات وزارت امور ديني است و اين وزارتخانه بي وقفه درحال تلاش براي بازپس گيري اين مساجد و دور كردن هرگونه گرايش و رويكرد تندروانه از آن است.

۱۳۹۲/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...