نسخه چاپی

اقتصاد گردشگری قربانی بازی های سیاسی

عکس خبري -اقتصاد گردشگري قرباني بازي هاي سياسي

باید پرسید ابلاغ دیر هنگام این دستور در ماه های پایانی دولت و عدم عمل به آن در حالی كه ادعای دولت در خصوص گردشگری بیش از همه دولتهای قبلی است، چگونه قابل توجیه است؟

با گذشت 7 ماه از ابلاغ دستور ایجاد «رایزنان گردشگری در سفارتخانه‌ها» خبری از رایزن گردشگری در سفارتخانه‌ها نیست.
جمهوری اسلامی ایران طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی از لحاظ جاذبه های طبیعی در رتبه پنجم و از نظر جاذبه های تاریخی در رتبه دهم کشورهای دنیا قرار دارد اما متأسفانه در بهره گیری از این منابع، سهم کمتر از یک درصد کل درآمدهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است و گاه حتي گام هاي اوليه براي جذب توريست هم صورت نگرفته است. به عنوان نمونه اکنون منطقه ای در دشت کالیفرنیا و همچنین منطقه ای در بیابانهای لیبی به عنوان گمترین مناطق جهان با دمای 58 درجه ثبت جهانی شده اند و در کتابهای ثبت رکورد و مقالات علمی نیز از این مناطق به عنوان گرمترین منطقه جهان نام برده می شوند و سالانه هزاران نفر برای بازدید از گرمترین نقطه جهان در لیبی سفر می کنند اما در واقع گرمترین نقطه جهان که همان گندم بریان در ایران است همچنان بلاتکلیف مانده است.
ثبت دمای این محدوده بیابانی در حاشیه کویر لوت و تنها در چند کیلومتری شهر شهداد که آخرین شهر کویر لوت از ناحیه جنوبی است به وسیله گروههای غیر رسمی و غیر قابل استناد از لحاظ علمی و مطالعاتی انجام شده بود اما در آخرین لیستی که ناسا پس از بررسی ماهواره هایش منتشر کرده است، کویر لوت در استان کرمان و منطقه گندم بریان و یا همان دشت سوخته رسما دمای 71 درجه را ثبت کرده است و در صدر این لیست قرار گرفته است.این درحالی است که تاکنون هیچ اقدامی در راستای ثبت ملی این منطقه نیز صورت نگرفته است و گردشگری در این منطقه که می تواند رونق بین المللی داشته باشد در زیر پرده ای از هراس گردشگران برای حضور در این منطقه به صورت موردی و مقطعی صورت می گیرد.
مشاهدات محلی نشان می دهد در این منطقه به دلیل شدت هوا حتی باکتری ها نیز نمی توانند رشد کنند و کاملا خالی از حیات است به خصوص در تابستان که دمای منطقه به 71 درجه می رسد حضور در روز در این منطقه غیر ممکن است و تنها در زمستان و اوایل بهار می توان از این دشت بازدید کرد. مردم و مسئولان محلی می گویند که در برخی روزهای سال حتی دمای بالای 90 درجه را در این دشت ثبت کرده اند.با وجود تمام این تفاسیر برخی اختلاف نظرها بین ایران گردان تاسف آور است در حالی گندم بریان رسما توسط ناسا نیز گرمترین نقطه زمین نام گرفته است که برخی افراد از وجود منطقه ای گرمتر در میانه کویر لوت خبر می دهند اما هیچ گاه حتی نامی از این منطقه برده نشده و دمایی نیز در خصوص این منطقه نه ثبت شده و نه اعلام شده است و تنها ثبت جهانی گندم بریان را با تاخیر مواجه کرده است.
مشابه اين نقطه جذاب براي توريستها در ايران بسيار است و از آن مهمتر كه ايران كشوري چهار فصل است و در همان ايام كه بازديد از گرمترين نقطه زمين براي توريستها جذابيت دارد، مناطقي نيز همچون سپيدان در شمال شيراز آماده پذيرايي از علاقه مندان به ورزش اسكي در پيست بين المللي خويش در 3 فصل از سال است.
این در حالی است که طی 10 سال آینده صنعت گردشگری در رتبه نخست اقتصاد جهان قرار می گیرد و مسئولان کشور با برنامه ریزی های کارشناسی شده از هم اکنون می توانند از این فرصت و ظرفیت به عنوان صنعت جایگزین نفت بهره های لازم را ببرند.
با اين وصف اين طرح باید سالها پیش از سوی متولیان گردشگری در کشور مورد پیگیری قرار می گرفت زيرا سفارتخانه ها نخستین پل ارتباطی با گردشگران خارجی محسوب می شوند که حضور رایزنان گردشگری، خلأ موجود در زمینه جذب گردشگر از طریق سفارتخانه ها را تا حدی از بین می برد.
بايد پرسيد ابلاغ دير هنگام اين دستور در ماه هاي پاياني دولت و عدم عمل به آن در حالي كه ادعاي دولت در خصوص گردشگري بيش از همه دولتهاي قبلي است، چگونه قابل توجيه است؟


۱۳۹۲/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...