نسخه چاپی

آخرین وضعیت 1+5 پس از مذاكرات آلماتی 2

روسیه و چین پس از مذاكرات آلماتی 2 به پذیرش حق غنی سازی ایران متمایل شده اند، امریكا هدر این باره در حال بررسی است اما فرانسه همچنان به مخالفت با این موضوع ادامه می دهد.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته ای، روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت که روسیه و چین پس از مذاکرات آلماتی 2 به پذیرش حق غنی سازی ایران متمایل شده اند، امریکا هدر این باره در حال بررسی است اما فرانسه همچنان به مخالفت با این موضوع ادامه می دهد.

این روزنامه رد گزارشی که تاریخ 21 فروردین 1391 و به قلم ديويد ام هرژنهورن و ريك گلدستون نوشته شده، از آخرین وضعیت راهبردی کشورهای گروه 1+5 پس از مذاکرات آلماتی 2 پرده برداشت.

در این گزارش آمده است: « تا به امروز قدرتهاي جهاني در تلاش براي جلوگيري از دسترسي ايران به ظرفيت ساخت سلاح هسته اي متحد بودند-اما به مرور زمان اختلافات ميان آنها عميقتر شد».

نیویورک تایمز ادامه می دهد: «به عنوان نمونه روسيه خود را علاقمند به رسميت شناختن حق ايران براي غني سازي نشان داده است اما قدرتهاي غربي به خصوص فرانسه سرسختانه با اين امر مخالفت مي ورزد و يك چنين حقي را بدون توافق جامع و اقدام براي اعتماد سازي باطل مي شمرد».

اين روزنامه آمريكايي مي نويسد: «هنوز گام بعدي مشخص نيست ولي روسيه و چين مخالف تحريم هاي اقتصادي اند و در سازمان ملل در مقابل برداشتن گامهاي بيشتر مقاومت مي كنند اما امريكا و ارويايي ها اخطار داده اند كه به سهم خود سخت گيريهاي بيشتري در قبال ايران به خرج خواهند داد».

دکتر سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران در آلماتی تاکید کرد دست یابی به هرگونه راه حل جامع درباره برنامه هسته ای ایران مستلزم پذیرش حق غنی سازی و لغو همه تحریم هاست.

وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 دو روز پیش در لندن و در حاشیه اجلاس جی 8 رایزنی هایی درباره پرونده هسته ای ایران انجام دادند ولی هنوز روشن نیست که گام بعدی آنها چیست.

برخی کارشناسان حدس می زنند این کشورها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران از مذاکرات جدی خودداری خواهند کرد.

۱۳۹۲/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...